Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-09, 20:30
  #3397
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Har de råd att betala miljoner för villan är väl 15 tusen inget att bråka om...

Jag tycker då inte synd om miljonärerna
Nu är det väl i själva verket så att banken har betalt alla dessa miljoner...

En annan sak jag tänkte på är hur elbolagen kommer behandla bundna priser i framtiden. Jag tror att de lärt sig en läxa nu och inte kommer att låta kunderna binda på priset i sommar när det blåser orkan i hela Europa och elen kostar en spottstyver.

Ska vi gissa att i ett sådant scenario så ligger det rörliga priset på 14 öre kWh medan det billigaste bundna priset ligger på 2 kronor kWh?

Eller så?
Citera
2022-01-09, 20:31
  #3398
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det här är det jag finner nu med mina amatörmässiga fingrar :

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

83,40 euro (per enhet)

Är egentligen på en sjunkande trend...

Eller är det denna graf man skall använda ? : https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas
Tack. Jag tror den första länken är den som påverkar europeiska elpriser mest.

Elpriset imorgon ligger på decembernivå men det gör inte gaspriset.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-09 kl. 20:34.
Citera
2022-01-09, 20:33
  #3399
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nu är det väl i själva verket så att banken har betalt alla dessa miljoner...

En annan sak jag tänkte på är hur elbolagen kommer behandla bundna priser i framtiden. Jag tror att de lärt sig en läxa nu och inte kommer att låta kunderna binda på priset i sommar när det blåser orkan i hela Europa och elen kostar en spottstyver.

Ska vi gissa att i ett sådant scenario så ligger det rörliga priset på 14 öre kWh medan det billigaste bundna priset ligger på 2 kronor kWh?

Eller så?
Du bör speca din utsaga om fast pris med kontraktslängd. Det varierar mycket med hur många år man tecknar.
Citera
2022-01-09, 20:35
  #3400
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nu är det väl i själva verket så att banken har betalt alla dessa miljoner...

En annan sak jag tänkte på är hur elbolagen kommer behandla bundna priser i framtiden. Jag tror att de lärt sig en läxa nu och inte kommer att låta kunderna binda på priset i sommar när det blåser orkan i hela Europa och elen kostar en spottstyver.

Ska vi gissa att i ett sådant scenario så ligger det rörliga priset på 14 öre kWh medan det billigaste bundna priset ligger på 2 kronor kWh?

Eller så?

Jag tror de kommer att börja lägga in ngn form utav "force majoure", när priset har stigit med xx %. Så att de får riva upp kontrakten..
Citera
2022-01-09, 20:37
  #3401
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. Jag tror den första länken är den som påverkar europeiska elpriser mest.

Elpriset imorgon ligger på decembernivå men det gör inte gaspriset.

Hmm..

Kanske det då har börjat komma in gastankers till europa då..
Citera
2022-01-09, 20:40
  #3402
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nu är det väl i själva verket så att banken har betalt alla dessa miljoner...

En annan sak jag tänkte på är hur elbolagen kommer behandla bundna priser i framtiden. Jag tror att de lärt sig en läxa nu och inte kommer att låta kunderna binda på priset i sommar när det blåser orkan i hela Europa och elen kostar en spottstyver.

Ska vi gissa att i ett sådant scenario så ligger det rörliga priset på 14 öre kWh medan det billigaste bundna priset ligger på 2 kronor kWh?

Eller så?

Elbolagen kanske har samma klausuler som banker? Dvs om räntan skjuter iväg så mycket att du tjänar på avtalet och inte banken så har dom rätt att bryta det avtalade "fasta priset"?

Krona banken vinner, klave du förlorar
Citera
2022-01-09, 20:42
  #3403
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du bör speca din utsaga om fast pris med kontraktslängd. Det varierar mycket med hur många år man tecknar.
Säg att jag vill binda elpriset på 100 år när det rörliga priset ligger på 14 öre/kWh. Hur mycket blir då det bundna priset per kWh?

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror de kommer att börja lägga in ngn form utav "force majoure", när priset har stigit med xx %. Så att de får riva upp kontrakten..
Ja, det tror jag också. Eller någon form av klausul där det bundna priset automatiskt räknas upp i takt med att det rörliga priset ökar. Man kanske kallar det "klimatuppräkning" eller så.
Citera
2022-01-09, 20:45
  #3404
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nu är det väl i själva verket så att banken har betalt alla dessa miljoner...

En annan sak jag tänkte på är hur elbolagen kommer behandla bundna priser i framtiden. Jag tror att de lärt sig en läxa nu och inte kommer att låta kunderna binda på priset i sommar när det blåser orkan i hela Europa och elen kostar en spottstyver.

Ska vi gissa att i ett sådant scenario så ligger det rörliga priset på 14 öre kWh medan det billigaste bundna priset ligger på 2 kronor kWh?

Eller så?

De har såklart säkrat priserna i andra änden själva.
Citera
2022-01-09, 20:47
  #3405
Medlem
Västkustskts avatar
Jag kommer bestrida alla elfakturor i framtiden.
Citera
2022-01-09, 20:47
  #3406
Medlem
wwrs avatar
Ett stort problem är att vindkraften inte kan lagra energin. Här är ett förslag för marin vindkraft. Man låter vindkraften pumpa ut vattnet ur behållare på havsbotten och låter vattentrycket fylla på behållarna när energin behövs. Men sannolikt finns det en hake eftersom metoden inte är i omfattande användning.
https://www.google.com/amp/s/renewec...ted-81847/amp/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-09 kl. 20:52.
Citera
2022-01-09, 20:49
  #3407
Medlem
Knut-Annes avatar
Borde inte komma som en chock, Miljöpartiet har redan från början sagt att de vill ha bort "konsumtionssamhället" och ha en nolltillväxt.
Idioter röstade ändå på dem, de trodde att det bara handlade om att rika, skulle få dra åt svångremmen lite grann.
Citera
2022-01-09, 20:51
  #3408
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
De har såklart säkrat priserna i andra änden själva.
Hur då?

Vem sitter med Svarte Petter i slutänden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback