Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-08, 13:47
  #3385
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tänkte på de kemikalier som man sprutar på flygplanen (kanske är glykol). Det skulle vara intressant att veta exakt hur stort detta problemet är. Om det är omfattande, varför debatteras detta inte i så fall, detta borde ju räknas som en stor nackdel med vindkraften på våra breddgrader, inte bara det att det inte blåser när det är några minusgrader utan att även snurrorna inte fungerar pga. isbildning.

Det blir ju annorlunda med flygplan. Ytorna finns ju mycket närmare marken och spridningen blir ju därför mycket mindre än om man sprutar högre upp. Dessutom så står ju flygplanen på hårda ytor, vilket gör att det är möjligt att samla ihop det som rinner av. Apro på icke debatterade ämnen rörande utsläpp. Hur ofta hör man talas om att flygplanen tömmer sina tankar i luften innan de landar?
Citera
2022-01-08, 21:46
  #3386
Avstängd
Tammers avatar
"Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt? "

Som rubriken lyder. Svaret är att man låter marknadskrafterna bestämma istället för att låta staten bestämma. Så är det i en kapitalistisk marknad, allt prissätts efter tillgång och efterfrågan. Liten tillgång och hör efterfrågan = högt pris. Enligt moderaternas filosofi kommer detta att innebära att det produceras mer energi eftersom det går att tjäna pengar på, vilket kommer leda till att priserna sjunker. Nu har vi sett att detta inte fungerar. Moderaternas lekstuga med vår ekonomi har haft sin tid, nu är det dags att gå tillbaka till planekonomin igen.
Citera
2022-01-08, 22:57
  #3387
Medlem
Snapcounts avatar
Norska regeringen höjde idag sina subventioner för strömpriserna :

Støre og Vedum: – Øker strømstøtten til 80 prosent

SOGN (VG) Regjeringen øker strømstøtten fra 55 til 80 prosent til og med mars. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier at de vil stille opp også de neste årene, hvis strømkrisen gjentar seg


«Når markedsprisen på kraft i gjennomsnitt går over 70 øre per kilowattime for en måned, vil staten kompensere 80 prosent av prisen over dette nivået».

Her er konsekvensene for din lommebok:

-Utbetalt stønad per husholdning anslås i gjennomsnitt til 1.257 kroner i måneden.
-Enebolig med årlig forbruk på 27.000 kWh vil få 2.463 kroner i stønad pr. måned.
-Leilighet med årlig forbruk på 11.000 kWh forbruk vil få 1.004 kroner pr. måned.


https://e24.no/olje-og-energi/i/Orq5...til-80-prosent

Nu börjar det märkas i plånboken. Tror faktiskt att fackförbunden som har börjar "skramla" för rejäla lönelyft i vår, har varit en stark orsak till mera cash tillbaka till befolkningen. Skall även sägas att regeringen även öppnar för stöd nästa vinter, om elpriserna fortfarande är höga.
Citera
2022-01-09, 08:54
  #3388
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Norska regeringen höjde idag sina subventioner för strömpriserna :

Støre og Vedum: – Øker strømstøtten til 80 prosent

SOGN (VG) Regjeringen øker strømstøtten fra 55 til 80 prosent til og med mars. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier at de vil stille opp også de neste årene, hvis strømkrisen gjentar seg


«Når markedsprisen på kraft i gjennomsnitt går over 70 øre per kilowattime for en måned, vil staten kompensere 80 prosent av prisen over dette nivået».

Her er konsekvensene for din lommebok:

-Utbetalt stønad per husholdning anslås i gjennomsnitt til 1.257 kroner i måneden.
-Enebolig med årlig forbruk på 27.000 kWh vil få 2.463 kroner i stønad pr. måned.
-Leilighet med årlig forbruk på 11.000 kWh forbruk vil få 1.004 kroner pr. måned.


https://e24.no/olje-og-energi/i/Orq5...til-80-prosent

Nu börjar det märkas i plånboken. Tror faktiskt att fackförbunden som har börjar "skramla" för rejäla lönelyft i vår, har varit en stark orsak till mera cash tillbaka till befolkningen. Skall även sägas att regeringen även öppnar för stöd nästa vinter, om elpriserna fortfarande är höga.
Bra! I Norge fattar de mer.

Detta gick mig att skapa en ny tråd:
(FB) Norska regeringen ger tillbaka ännu mer av elräkningen. Vad gör vår regering?
Citera
2022-01-09, 08:57
  #3389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra! I Norge fattar de mer.

Detta gick mig att skapa en ny tråd:
(FB) Norska regeringen ger tillbaka ännu mer av elräkningen. Vad gör vår regering?
Europas sista kommunistland.
Citera
2022-01-09, 19:16
  #3390
Medlem
Madagascars avatar
Svindyrt imorgon. 254 öre per kWh i SE3 och SE4.

(genomsnitt spot Nordpool)
Citera
2022-01-09, 19:24
  #3391
Medlem
Madagascars avatar
Reservkraften i Karlshamn sätts i beredskap (2h varseltid) imorgon.

Hmm... Börjar det märkas nu att tyskarna just lagt ner tre reaktorer, britterna två samt en svensk är avstängd!?
Citera
2022-01-09, 19:37
  #3392
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svindyrt imorgon. 254 öre per kWh i SE3 och SE4.

(genomsnitt spot Nordpool)

Hmm...

Skulle det inte börja komma över gas-tankers ifrån USA..?

Blev det fake-news utav det hela ?
Citera
2022-01-09, 19:48
  #3393
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm...

Skulle det inte börja komma över gas-tankers ifrån USA..?

Blev det fake-news utav det hela ?
Jag vet inte... Det kanske inte är tillräckligt med tankers. Vet du hur det ligger till med gaspriset nu?

Jag ser att det är svagt med vind t ex i Tyskland imorgon.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-09 kl. 20:08.
Citera
2022-01-09, 19:52
  #3394
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Fy fan!

Den här vintern med astronomiska elpriser blir kanske det som kastar grus i bolånemaskineriet. Elräkningar på 15 000 varje månad var kanske inte det som de lyckliga husköparna räknade med.
Citera
2022-01-09, 20:23
  #3395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Fy fan!

Den här vintern med astronomiska elpriser blir kanske det som kastar grus i bolånemaskineriet. Elräkningar på 15 000 varje månad var kanske inte det som de lyckliga husköparna räknade med.

Har de råd att betala miljoner för villan är väl 15 tusen inget att bråka om...

Jag tycker då inte synd om miljonärerna
Citera
2022-01-09, 20:26
  #3396
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vet inte... Det kanske inte är tillräckligt med tankers. Vet du hur det ligger till med gaspriset nu?

Jag ser att det är svagt med vind t ex i Tyskland imorgon.

Det här är det jag finner nu med mina amatörmässiga fingrar :

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

83,40 euro (per enhet)

Är egentligen på en sjunkande trend...

Eller är det denna graf man skall använda ? : https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback