2022-01-03, 13:11
Medlem
Hej!

Hur kan jag se om frysen är självavfrostande?
Teknikern som var hos mig sa att den var det, och att jag ändå skulle prova avfrosta själv 24 timmar (vilket jag gjorde).

Men min hyresvärd hävdar att han sa till dem att det var en handhavandefel och dem sa till min handläggare på hyresgästföreningen att frysen inte var självavfrostande (jag tror att min hyresvärd bara ljuger omkring sig för att försöka framstå som att dem har rätt).

Fråga: Hur vet jag om jag har en självavfrostande frys?

Model: IKEA - KYLD
PNC: 925 054 308
SER.N: 44420005

Vänliga hälsningar!

Alltså, tekniker sa till mig att den är självavfrostande osv. Hyresvärd hävdar att teknikern sa att det var mitt fel och att den inte är självavfrostande.
Citera
2022-01-03, 13:26
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faisal
Hej!

Hur kan jag se om frysen är självavfrostande?
Teknikern som var hos mig sa att den var det, och att jag ändå skulle prova avfrosta själv 24 timmar (vilket jag gjorde).

Men min hyresvärd hävdar att han sa till dem att det var en handhavandefel och dem sa till min handläggare på hyresgästföreningen att frysen inte var självavfrostande (jag tror att min hyresvärd bara ljuger omkring sig för att försöka framstå som att dem har rätt).

Fråga: Hur vet jag om jag har en självavfrostande frys?

Model: IKEA - KYLD
PNC: 925 054 308
SER.N: 44420005

Vänliga hälsningar!

Alltså, tekniker sa till mig att den är självavfrostande osv. Hyresvärd hävdar att teknikern sa att det var mitt fel och att den inte är självavfrostande.

Läs manualen: https://www.ikea.com/se/sv/manuals/k...A-574591-1.pdf
Citera
2022-01-03, 15:15
Medlem
sommarlovs avatar
Enklaste är väl att observera om is växer på kylslingorna?
Även ett självfixande skåp mår väl bra av att man torkar rent och sånt ibland...
Citera
2022-01-03, 17:00
Medlem
Sonny00s avatar
På sidan 61 i den länkade bruksanvisningen står att både kyl-och frys har automatisk avfrostning. På sidan 56 står det att systemet för automatisk avfrostning helt eliminerar behovet av avfrostning.

Själv lärde jag mig nyligen att även frysar med automatisk avfrostning faktiskt kan behöva en avfrostning. Det kan nämligen bildas isproppar som den automatiska avfrostningen inte rår på. Det skedde i mitt fall och kylen blev varm.

Det är väl tveksamt om en hyresgäst ska förväntas känna till detta när bruksanvisningen säger att det inte behövs någon avfrostning.
Citera
2022-01-06, 12:58
Medlem
Tack för era svar allihopa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här