Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 20:45
  #109
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Det är inte vetenskapliga begrepp.

Inte?

Hur tror du att en amerikansk rättsläkare skulle beskriva mitt knallvita lik i ett obduktionsprotokoll?
Citera
2022-01-02, 20:48
  #110
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Detta är inte särskilt förvånande. Sverigedemokraternas väljardemografi består till stor del av lågutbildade män som dessutom är arga - ingen bra kombination. Deras hat mot etablissemanget är enormt att de inte tar åt sig vetenskaplig fakta. Istället tror de på konspirationsteorier. De är så fruktansvärt arga och hatiska.

Jag vet inte vad man ska göra åt detta för de är ett allvarligt problem. Det behövs kanske mer fokus på källkritik från ung ålder.

Det som skrämmer mig mest är; vad händer med dessa unga män när de inser att Sverigedemokraterna inte löser deras problem? Det är ett läskigt scenario. Vart vänder de sig då?

Andelen anhängare med förgymnasial utbildning är faktiskt större hos socialdemokraterna än hos sverigedemokraterna (38,1% mot 27,3%) .

Citat:
"När det gäller hur väljare röstar lyfter Henrik Ekengren Oscarsson Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna som de partier där sambandet mellan utbildning och partival är särskilt starkt.

– Socialdemokraterna är framför allt starka bland lågt utbildade äldre som är identifierade socialdemokrater och som skulle aldrig ge upp sin röst på dem. Sverigedemokraterna har fyllts på med personer som står till höger i politiken och som inte har någon formell utbildning. Det är väldigt många företagare men förstås en del LO-folk också om tittar lite längre tillbaka i tiden, säger han."

https://www.dagensarena.se/innehall/...enska-valjare/

Stödet för socialdemokraterna är särskilt stort där det bor många invandrare. Gamla svenska sossar utan utbildning ersätts av invandrare utan utbildning. Dessa människor är också ofta lågutbildade män som dessutom är arga och hatiska. Du kanske har uppmärksammat att det skjuts och rånas en del?

I dessa områden har man ännu inte fattat att de går att rösta på andra partier än sossarna för att säkerställa bidrag. Jag tror att dessa väljare kommer gå till nyans eller andra, beroende på etnisk bakgrund.
Citat:
Intressant länk för övrigt. Kolla in hur centerpariet förändrats med tiden: Centerpartiet, de mer generösa i migrationsfrågan på högerkanten, har sedan 2006 gått från att vara störst bland väljare med lägre utbildning till att bli störst bland de högutbildade. Från 3,7 procent högutbildade som valde Centerpartiet som bästa parti 2006 till 12,2 procent 2021. Samtidigt sjönk andelen lägre utbildade från 8,1 procent till 4,7 procent.
Citera
2022-01-02, 20:49
  #111
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Det är inga raser. Lika lite som europe skulle vara en ras. Vetenskapen har kommit fram till att det finns en mänsklig ras. Människan

Det finns bara en människoras menar du alltså?
Citera
2022-01-02, 20:50
  #112
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Det är inte vetenskapliga begrepp.
Påstår marxistjudar ja (Franz Boas et al.). Men sansade människor lyssnar inte på dem. Du måste lära dig identifiera dessa bedrägliga typer bland "de lärda". Ofta avslöjar näsan dem men inte alltid.
Citera
2022-01-02, 20:51
  #113
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) presenterar i dagarna resultatet av en stor undersökning som handlar om folks inställning till vetenskap. Resultatet visar att SD-väljare i mycket högre utsträckning än övriga väljare tror på rasbiologi och konspirationsteorier men inte på växthuseffekten.

Mer än varannan tror att coronaviruset skapades av forskare i ett laboratorium. Mer än var femte att spridningen av viruset var "avsiktligt iscensatt". Varannan tror att mänskligheten består av olika raser med olika medfödda personlighetsegenskaper och var femte att olika raser bör hållas åtskilda. Även tron på antisemitiska konspirationsteorier är stark inom SD. 10 % tycker att judar har för stort inflytande på samhället och mer än dubbelt så många som hos andra partier tror att Förintelsen är en myt. 15 % att homosexualitet är en defekt.

VoF skriver:
Partisympatier är den faktor som ger de tydligaste skillnaderna. De som sympatiserar med Sverigedemokraterna sticker generellt ut mest. Även Kristdemokraternas anhängare skiljer ut sig på många punkter.

Anhängare till SD tror mer på samtliga konspirationsteorier i undersökningen. Närmare hälften anser att det finns raser med olika medfödda personligheter och de få som har svarat jakande på frågor som rör antisemitism återfinns främst här. Man kan naturligtvis inte säga att alla SD-sympatisörer är rasideologer eller antisemiter, men har någon sådana åsikter är det hög sannolikhet att vederbörande röstar på SD. SD:s sympatisörer har betydligt fler som inte anser att vetenskaplig metodik är bra, är mindre övertygade om global uppvärmning, tror oftare på paranormala fenomen, har fler som anser att homosexualitet är en defekt, är skeptiska till läkemedelsindustrin, och har en högre andel som ifrågasätter insatserna mot coronapandemin.

https://www.vof.se/wp-content/upload...ingen-2021.pdf
Går rasism och vetenskapsförnekelse hand i hand?
Som vanligt får du bånge på allt som du tror står emot allt vad du uppfattar om Flashback. Trots att det är 10-tusentals användare i alla åldrar, alla politiska spektra, och alla individuella åsikter som fyller eventuella hålrum. Varför inte respektera individer? Istället för att försöka uppfostra alla.

Hur som helst. Du hänvisade till Vetenskap och Framsteg.

Är du kapabel att förstå det som skrevs?

Vad har du för utbildning? (vi har pratat om det förut men du vill inte visa korten).

Det är mycket viktigt att veta någons utbildning för att för att förstå hur nån läser och tolkar saker.

Jag är öppen: jag har läst ekonomi med C-uppsats i företagsekonomi, samt läst systemvetenskap. 140 poäng ekonomi och 100 poäng systemvetenskap. (Gamla poängsystemet).

Är du öppen?
Citera
2022-01-02, 20:52
  #114
Medlem
Dalulvens avatar
Det är valår och då behövs det skrämselpropaganda varje dag från "forskning" och "krönikörer".

De har ju för fasen betalt för det! Bita den hand som föder dem? Skulle inte tro det.

För egen del lutar jag åt det konservativa blocket på grund av den negativa samhällsutvecklingen.

Samhället kommer förstås aldrig bli perfekt, men nog kan det bli mer rättvist och tryggt?

Tror starkt på icke PK-styrd vetenskap, källkritiskt tänkande och sunt förnuft / skepticism.

Det är bra att ifrågasätta, i synnerhet de som av oklar anledning tycks prenumerera på pengar och makt.
Citera
2022-01-02, 20:54
  #115
Medlem
AdamSmiths avatar
Det är ett misstag att tro att SD-väljare är en homogen grupp. Det finns gott om välavlönade, högutbildade och drivna människor som inte vill skriva under på det rödgröna narrativet.

Vill man på allvar angripa SDs framväxt så blir det kontraproduktivt att kalla deras väljare för "Deplorables" på ett Hillary Clinton manér.

SD är en produkt av att de övriga partierna distanserat sig från folket.
Citera
2022-01-02, 21:04
  #116
Medlem
Lofns avatar
Nu vill jag inte försvara SD men VoF verkar slutat med det som traditionellt kallades vetenskap. "Tror att det finns raser...." vad är det för snömos? Det är ju semantik. Hur ordet ras definieras. I USA än används det närbesläktade ordet "race" på människor. I Sverige numera bara på djur men ordet lever ju kvar i "människosammanhang" i andra ord, t. ex.. rasist, samt i folkmun.

Jag tror VoF skjuter sig i foten. Vetenskap innefattar i korthet saker som kan motbevisas. Om det finns personlighetskillnader på gruppnivå som är medfödda borde gå att undersöka om man så ville. Dock väldigt svårt med så mycket komprometernade faktorer. Men att säga att detta inte är vetenskap är inte sant.
Citera
2022-01-02, 21:06
  #117
Medlem
TheTricksters avatar
Frågan om coronaviruset är skapat i labb måste ha skapat huvudbry för en del respondenter. Menar man att viruset är syntetiskt skapat i flera steg av kinesiska forskare eller menar man att viruset har hämtats från en naturlig miljö (värddjur m.m.) och därefter renodlats i labbmiljö. Det senare alternativet känns ju inte så vansinnigt långsökt och alltså inte konspiratoriskt.
Citera
2022-01-02, 21:09
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Om du inte har starkare argument än anekdoter och ad hominem så kommer jag inte att svara dig mer.

Din hållning bevisar ju f.ö. det TS påstår.

Undersökningens syfte är att smutskasta SD:are och framställa alla som förintelseförnekare men du verkar ju ha svårt att begripa hur få förintelseförnekare det verkligen finns.
Ingen människa som röstar på SD som jag pratat med har varit förintelseförnekare och själv är jag det inte heller.
Så hur svårt är det att begripa att denna undersökning inte är pålitlig.
De flesta av de andra punkterna är ju fullt legitima och knappast vetenskapsfientliga sen är det ju inte PK att hävda dessa saker.
Har du själv någon insyn i dessa undersökningar?
Samtidigt så är du ju lite väl blåst och naiv för att vara en forskare när du inte ifrågasätter den ideologiskt drivna beställaren av opinionsundersökningen.
De har en agenda begriper du inte det?
Citera
2022-01-02, 21:09
  #119
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) presenterar i dagarna resultatet av en stor undersökning som handlar om folks inställning till vetenskap. Resultatet visar att SD-väljare i mycket högre utsträckning än övriga väljare tror på rasbiologi och konspirationsteorier men inte på växthuseffekten.

Mer än varannan tror att coronaviruset skapades av forskare i ett laboratorium. Mer än var femte att spridningen av viruset var "avsiktligt iscensatt". Varannan tror att mänskligheten består av olika raser med olika medfödda personlighetsegenskaper och var femte att olika raser bör hållas åtskilda. Även tron på antisemitiska konspirationsteorier är stark inom SD. 10 % tycker att judar har för stort inflytande på samhället och mer än dubbelt så många som hos andra partier tror att Förintelsen är en myt. 15 % att homosexualitet är en defekt.

VoF skriver:
Partisympatier är den faktor som ger de tydligaste skillnaderna. De som sympatiserar med Sverigedemokraterna sticker generellt ut mest. Även Kristdemokraternas anhängare skiljer ut sig på många punkter.

Anhängare till SD tror mer på samtliga konspirationsteorier i undersökningen. Närmare hälften anser att det finns raser med olika medfödda personligheter och de få som har svarat jakande på frågor som rör antisemitism återfinns främst här. Man kan naturligtvis inte säga att alla SD-sympatisörer är rasideologer eller antisemiter, men har någon sådana åsikter är det hög sannolikhet att vederbörande röstar på SD. SD:s sympatisörer har betydligt fler som inte anser att vetenskaplig metodik är bra, är mindre övertygade om global uppvärmning, tror oftare på paranormala fenomen, har fler som anser att homosexualitet är en defekt, är skeptiska till läkemedelsindustrin, och har en högre andel som ifrågasätter insatserna mot coronapandemin.

https://www.vof.se/wp-content/upload...ingen-2021.pdf
Går rasism och vetenskapsförnekelse hand i hand?
Kul fakta om man kollar i undersökningen och bortser från parti-trams. Undersökningen är inte alls fokuserad på partier, det är bara en faktor av många som undersöks.

T.ex är män alltid mer konspiratoriska än kvinnor:

Tre gånger fler män än kvinnor håller med om "Det är meningsfullt att dela in människan i olika biologiska raser"

Tio gånger fler män än kvinnor håller med om "Homosexualitet är en defekt"

Gissa vilket parti som flest män röstar på.

I själva verket är det en ganska fin linje mellan Konspiration och Jag ifrågasätter/tänker själv. Jag vet vilket kön som gärna inrättar sig efter andras tankar, och det verifieras av undersökningen. Men SD är ett manligt parti, än så länge, och måste hitta frågor som attraherar kvinnor t.ex brott och våld.

Undersökningen visar hur som helst att de som röstar SD vågar tänka utanför mainstream. Och det var verkligen rätt när det gällde flyktingvågen 2014, invandrare och brottslighet 2020, och vem vet kanske corona 2023. Vi har inte svaret än.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2022-01-02 kl. 21:13.
Citera
2022-01-02, 21:10
  #120
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TempoRoid
Detta stämmer så klart inte. Jag arbetade som anestisjuksköterska under många år i staterna. Jag kan tala om för dig att det är en rätt så rejäl skillnad på medicin/dos beroende på just RAS, dvs vit, neger, asiat, arab.

Berätta mer och länka saker! jag vill läsa om detta men min engelska är för begränsad för att googla medicinska saker med framgång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback