2022-01-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Tar och skriver samma inlägg igen.

Jag har varit med om många saker när jag var liten. När jag var 6 år såg jag en skugga på min garderob. En skugga av någon som satt i en gungstol och gungade fram och tillbaka. Såg det bara en gång och sedan inte mer. Det var ingen inbillning eller fantasi. Jag vet skillnaden på vad som är verkligt och inte. Jag var klarvaken och vet vad jag såg.

En annan gång var jag vid min kusins gamla hus. Jag var kanske 10-11 år. När vi står där utanför huset och blickar upp mot övervåningen ser vi en liten flicka med långt hår med vita strumpor stå och titta på oss ut genom fönstret. Vem är det där? frågade jag min kusin. Vet inte, fick jag som svar. Det var ingen inne i huset iaf. Vi var 3 st som såg det. Detta hus fick jag långt senare i efterhand reda på att det använts som barnbespisning tidigare och har fått höra att många barn där sett en liten flicka med vita knästrumpor. Hon visar sig bara för barn. Så sjukt att man fick se henne tänkte jag.

I samma hus har man varit och filmat utanför med några kompisar och fått en massa konstiga blåa bollar som far uppför husväggen och förbi fönstrena. Har det uppladdat på youtube. Jag är väldigt skeptisk mot orber, eftersom i de flesta fall är damm eller insekter. Men dessa blåa bollar såg jag live med egna ögon. Att jag sen fick med det på film är bara en bonus.

videon: https://youtu.be/M7idBml_56Q - för övrigt inte jag som filmar. Så jag är inte "clownen" som blir rädd för klädnypor som hänger i en lina. Det går att se dessa blåa bollar med svans i slowmotion i slutet på videon. Detta är alltså filmat när det är cirka -30 grader ute, vindstilla och ingen nederbörd alls. Så det är absolut inte snö.

Sen 2008 var jag i ett spökhus och filmade och fick höra att någon viskade förlåt i mitt öra. Jag vart lite chockad först och frågade kompisen om det var hon som viskade förlåt. Fast förstod att så kan inte vara i fallet eftersom nån viskade i mitt vänstra öra och hon stod en bit ifrån mig snett till höger. Jag fick även viskningen på film, men den är extremt svår att höra. Jag har även spelat in fler röster därinne och det var någon som utbrast 'BRRR', som att någon fryser. Trodde det var kompisen. Han säger att det absolut inte var han. När jag hör på filmen efteråt är jag helt övertygad om att det inte var han. Vars den rösten kom ifrån kan jag inte förklara iaf. I detta hus var det en av de första gångerna jag fått en så tydlig paranormal upplevelse och samtidigt fått själva rösten på film.

På ett annat ställe som nu är rivet har jag också fått en del viskningar på film. Ett gammalt båtvarv har det varit och byggnaden är rätt enorm. Har inte lyckats tyda viskningen helt, men det låter som den säger 'nej, nej få er ut'. På samma ställe har jag hört någon som sparkat precis rätt under en när man var uppe på landgångarna. Ingen annan än jag och min kompis var där då och det hörs direkt om någon går in i byggnaden.

Upplevt så mycket och det mesta går helt enkelt inte förklara. Spöken och paranormal fenomen är något jag inte bara tror på, utan VET att det existerar. Att man inte kan bevisa det är ju lite jobbigt. Men finns många äldre spökfoton som ingen lyckats dementera. Finns en hel del på youtube också, även om mycket tyvärr är fake. Det är något jag hatar, folk som håller på med CGI och påstår det är äkta. Dödsstraff på dessa tack. xd

Det finns ingen jag egentligen vill övertyga, alla får tro vad de vill, så länge alla är trevliga och inte försöker dumförklara en. Då bemödar jag mig inte ens med att svara. Men jag skulle gärna ta med mig en skeptiker till ett hus jag vet där det sker oförklarliga saker. Bor ni nära Piteå. Häng på fö fan

Så jag bara inte tror på spöken. Jag vet att de existerar och det kan ingen nånsin ta ifrån mig.

Du vet inte, du tror….

En sexåring kan på inga vis vara immun mot att sinnena kan luras, därför kan du inte idag (vi vet också att minnen förändras över tid, t o m kan bli delvis efterkonstruktioner) veta eller alldeles säkert alla detaljer från när du var sex år.

Det är fortfarande synnerligen graverande att folk, vuxna till o med, än idag kör med endast en salig blandning av anekdoter som ”bevis” men aldrig någonsin har klarat att presentera verkliga hållbara bevis för att spöken existerar. Men maaaaassor med folk har allehanda och frekventa upplevelser att skryta med, händelser etc, men aldrig aldrig några bevis, bara tomma påståenden. Det, borde vara svar nog på hela saken…. Fantasier….

En annan sak är att massor av dessa vittnesmål ofta börjar med fraser liknande….. ”jag är själv kritisk…” ”har aldrig själv trott på spöken (etc etc) men så en gång…..”

Och sen kommer alltid….. ”åk till nåt spökhus och undersök själv, så får du se…” eller ”har man upplevt det själv så vet man att det är på riktigt, spöken finns….”

Jaha…. Varför kan då Labero och co grundlura en hel publik med enkla trix, så folk tappar hakan och inte fattar hur det gick till, inte kan förklara det, alltså att det är oförklarligt för dem, ändå är det inte spökerier eller nåt övernaturligt utan LABEROOOOOOO för fan. Så varför påstår folk att det ”VET” så fort de tycker sig uppleva nåt märkligt i nån satans stuga eller hemma på vinden…
Citera
2022-01-02, 17:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är samma typ av människor som håller på med stjärntecken och raljerar över BMI-skalan - i folkmun kallat kvinnor.
Kanske det
Citera
2022-01-02, 18:28
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har aldrig betvivlat existensen av ufo, för det finns gott om observationer där man inte ännu kommit på vad det var man såg eller vad det orsakades av. Men ufo är inte per automatik nåt bevis för nåt övernaturligt, och det finns heller inget som säger att ufo måste vara nåt ”flygande tefat” eller något alls från rymden eller från civilisationer på andra planeter.

Det enda ufo betyder är att man haft en upplevelse av att ha sett något som man inte vet vad det var. I väldigt många fall är det helt naturliga förklaringar det handlar om även om man då ännu inte förstått det.

Det här du rätt i. Det är väl mer ett bevis för att man sett.bägot verkligt som kan vara övernaturligt. Sen behöver ju inte ett rymdskepp från en annan galax vara övernaturlig så sätt men man ger väl så i folkmun för tekniken är out of this world.
Citera
2022-01-03, 12:21
Medlem
hippilis avatar
Tjejen satt och tittade på några klipp med jag tror är spökjägare och fnissade jag tittade någon minut innan jag gick ut.

Tittar folk verkligen på sånt och tror det är på riktigt?
Citera
2022-01-03, 12:48
Medlem
lyckebobys avatar
...det är bara mottagliga som märker av spöken, ofta barn, de har ännu inte "förklarat bort" det de ser.

Livssituationer där stark psykisk påverkan finns, ökar också möjligheten.

Vilken inställning till det som omger en människa i livet påverkar mycket, vissa bara lallar bekymmerlöst igenom livet utan att märka någonting avvikande/konstigt, eller inte bryr sig alls och tror att det bara är hjärnspöken, något de bara fått för sig av trötthet eller annat och törs absolut inte berätta för andra om deras upplevelse då de är rädda för att ses som suspekt
Citera
2022-01-03, 12:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
...det är bara mottagliga som märker av spöken, ofta barn, de har ännu inte "förklarat bort" det de ser.
Sant. Och andra med vilda fantasier.
Citera
2022-01-03, 13:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Instämmer dom ser och hör det dom vill.

Trevligt vore om det skulle finnas riktiga bevis att det finns. Hade folk kunnat prata med spöken så hade ouppklarade mord blivit lösta och försvunna folk som ligger avlidna blivit hittade men nej, då är dom tysta för att inte bli avslöjade att det är lur allting
Citera
2022-01-03, 13:08
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
...förakta ej vilda fantasier, utan dem hade människan inte kommit långt...
Citera
2022-01-03, 13:10
Medlem
constants avatar
Citat:
...förakta ej vilda fantasier, utan dem hade människan inte kommit långt...
Absolut. Men det gäller att skilja fantasi från verklighet.
Citera
2022-01-03, 13:14
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Absolut. Men det gäller att skilja fantasi från verklighet.

...mmm, det är just där olikheten mellan individer uppstår att klara att sortera "rätt", påverkan finns hur man "bör sortera...hur mycket har inte viftast bort som nu är verklighet över tid?...tanken svindlar...
Citera
2022-01-03, 13:17
Medlem
constants avatar
Citat:
...mmm, det är just där olikheten mellan individer uppstår att klara att sortera "rätt", påverkan finns hur man "bör sortera...hur mycket har inte viftast bort som nu är verklighet över tid?...tanken svindlar...
Men kan du acceptera att det i dag inte finns ett enda skit som talar för tomtar, enhörningar, gastar, gudar, spöken med mera, samtidigt som det kryllar av exempel på hallucinationer och vanföreställningar.

I mitt arbete ser jag så gott som dagligen människor som ser mer eller mindre precis vad som helst.
Senast redigerad av constant 2022-01-03 kl. 13:22.
Citera
2022-01-03, 13:23
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Men kan du acceptera att det i dag inte finns ett enda skit som talar för tomtar, enhörningar, gastar, gudar, spöken med mera?

....njaaa, det beror på betraktaren som sagt...minns ju hur tokig det ansågs att den där mannen som hade galvaniska strömmar i huvet var....nuet med alla parametrar avgör vad som är något att förhålla sig till eller inte, inte vad som är sant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in