Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 13:07
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag har idag en totalkostnad på min 6 år gamla diesel på strax över 4000 per månad inklusive värdeminskning. Det varken köper eller leasar man en vettig elbil för. Tyvärr jämför allt alla elbilsdårar elbilen med en 2021 årsmodell xc90 eller liknande för 600k eller mer.

Jag köper bilar i prisklassen 100-250k och därför går det aldrig att räkna hem kalkylen till elbilens fördel på dagens elbilar.
Min bensinare (toyota aygo) kostade mig endast 25k beggad och kostar mig under tusenlappen varje månad och då är bränsle,skatt, försäkring inräknat i detta.

Väldigt svårslaget av vilken elbil som helst. Dessutom är det hållbara bilar. haft den i 6 år och byter enbart olja och filter och har bytt bromsbelägg fram hittills. Köpte den när den gått ca 7k mil och den ligger nu på snart 14k mil.

El bilar kommer ta över det är bara en tidsfråga och det är inte PGA miljön utan andra faktorer då de flesta länder fortfarande genererar el med kol eller oljebränning.
Citera
2022-01-02, 13:09
  #410
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ordentligt elbrist har vi vanligtvis bara några få riktigt kalla vardagsdygn på eftermiddagen när all industri rullar, det är -20 grader och alla kommer hem från jobbet och slår på spisen etc.

Säkert 320 dygn av året har vi ordentligt överskott, vilket vi exporterar men det hjälper oss inte de få dagar vi har brist.

Jo för då importerar vi. Mycket smartare att importera el några få dagar per år istället för att bygga ut kapaciteten med dyra verk som bara står. På det hela taget så har vi 20% överskott, och några få dagar per år är vi smarta och köper in el istället.
Citera
2022-01-02, 13:09
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Vi måste ju försörja de med avvikande hudfärg i vårat land.

Visserligen lite utanför ämnet, men kan förtydliga att vi tvingas försörja parasiter oavsett hudfärg.
Citera
2022-01-02, 13:12
  #412
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jo för då importerar vi. Mycket smartare att importera el några få dagar per år istället för att bygga ut kapaciteten med dyra verk som bara står. På det hela taget så har vi 20% överskott, och några få dagar per år är vi smarta och köper in el istället.

Vi hamnar i beroendeställning, innan kärnkraften lades ner var vi självförsörjande.

Å andra sidan gillar vi att fullständigt fucka upp landet, skuile det bli krig imorgon så har vi en självförsörjningsgrad på under 50% dvs vi kan producera mat till ca 5 miljoner människor.

Det gäller att tänka utanför den berömda boxen och inte förledas tro på att marknaden löser allt för det gör den inte.
Citera
2022-01-02, 13:12
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det stora problemet är att hitta realistiska sådana uträkningar, jag vill se en där man jämför 3-5 år gamla mellanklassare i prisläget 200k max exempelvis

Ja de vettiga elbilarna har ju inte ens funnits på marknaden så länge. Teslas äldre bilar är för dyra som beg. Men hade det till exempel funnits gott om 5 år gamla KIA E-niro (en av de vettigaste ebilarna) så hade milpriset varit lägre för en sån jmf med fossilalternativet.

Det finns liksom ingen ekonomisk fördel att köra runt i en bil som har både högre driftskostnader och servicekostnader. Och där tekniken dessutom är på väg att försvinna och bli utdaterad.

Visst, batterigarantin a 8 år/16000 mil skulle kunna bli ett problem, det tänker jag inte förneka...

Men andrahandsvärdet hos en fossilbil bör också ses som en STOR risk när batteritekniken utvecklas så snabbt som den gör. Priserna på batterier kommer fortsätta att gå ner. Priset på diesel/bensin-motorn kommer inte gå ner i samma takt, om ens alls. Den risken missar många!
Citera
2022-01-02, 13:16
  #414
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Ja de vettiga elbilarna har ju inte ens funnits på marknaden så länge. Teslas äldre bilar är för dyra som beg. Men hade det till exempel funnits gott om 5 år gamla KIA E-niro (en av de vettigaste ebilarna) så hade milpriset varit lägre för en sån jmf med fossilalternativet.

Det finns liksom ingen ekonomisk fördel att köra runt i en bil som har både högre driftskostnader och servicekostnader. Och där tekniken dessutom är på väg att försvinna och bli utdaterad.

Visst, batterigarantin a 8 år/16000 mil skulle kunna bli ett problem, det tänker jag inte förneka...

Men andrahandsvärdet hos en fossilbil bör också ses som en STOR risk när batteritekniken utvecklas så snabbt som den gör. Priserna på batterier kommer fortsätta att gå ner. Priset på diesel/bensin-motorn kommer inte gå ner i samma takt, om ens alls. Den risken missar många!

Jag ser det som så att jag har valet att byta dagens fossilbil och skaffa mig ordentligt högre kostnader (förutom att jag fortfarande inte har någonstans att ladda skiten) eller så behåller jag min gamla diesel där jag har full koll på kostnaderna och kör den ytterligare några år i hopp om att teknikutvecklingen skall skjuta fart.

Kul att du nämner e-niro, jag provkörde systermodellen hyundai kona electric och den var riktigt trevlig men smakar det så kostar det - den kan vara helt ok som begagnad om 2-3 år däremot.
Citera
2022-01-02, 13:16
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
https://upload.wikimedia.org/wikiped...produktion.svg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...ZFekg&usqp=CAU
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Sverige har absolut ingen elbrist. Just precis nu är vi det enda landet i norra Europa som exporterar, och vi täcker i princip hela Finlands import själva.

ABSOLUT ingen elbrist i Sverige. Läs länkarna och återkom.

Då verkar det som massmedia överdriver i sina artiklar. Vad ska man tro numera!!
Citera
2022-01-02, 13:20
  #416
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Då verkar det som massmedia överdriver i sina artiklar. Vad ska man tro numera!!

Var har du läst om elbrist i Sverige? (i någon seriös media, menar inte typ "Riks").

Elpriserna har gått upp ja, men det beror på höga energipriser efter pandemin i hela Europa. Paradoxalt nog är detta bra för Sverige som nation eftersom vi exporterar så mycket och då får mer för elen vi exporterar. Sen har norra Sverige relativt sett Europas billigaste och mest stabila eltillgång vilket gör att elintensiva verksamheter flockas dit.
Citera
2022-01-02, 13:20
  #417
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Då verkar det som massmedia överdriver i sina artiklar. Vad ska man tro numera!!

Nej, de är ärliga. Problemet är att det gäller specifika dygn när temperaturen sjunker och sedan gäller det framförallt kapaciteten i kraftledningarna. Södra sverige får elbrist trots att det finns överskott i norrland - ledningsnätet klarar inte att överföra kraften.

https://www.di.se/nyheter/elbrist-hi...om-i-u-lander/

"Elbrist hindrar Pågens expansion: ”Något man hör talas om i u-länder”
Brödbolaget Pågen skjuter upp planerna på expansion i Malmö. Anledningen är att kraftbolaget Eon inte kan garantera att bageriet får tillräckligt med el,

rapporterar Svenska Dagbladet. "
Citera
2022-01-02, 13:21
  #418
Medlem
Jannebigplays avatar
Vill bara skriva att det är så jävla vidrigt. Inte nog med att bränslet chockhöjd. De häller i mer skit så det blir mindre effektivt dessutom. Jag får hoppas på en riktig löneförhöjning men det lär väl bli 500kr som vanligt.
Citera
2022-01-02, 13:24
  #419
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fram till 2030 är det redan planerat och klart, blir över 60% fossilfritt i "diesel" vid det laget.


Min gissning blir att man kommer att justera takten på reduktionsplikten.
Skulle nog gissa att den inte kommer att kunna genomföras i den takt som man först hade planerat.
Men runt 2040-2045 är det kanske genomfört?
Citera
2022-01-02, 13:25
  #420
Avstängd
wwrs avatar
Enligt SvT var el- och bensinbilar jämförbara i kostnad om man inte kunde ladda hemma.
Citat:
snabbladdningsstationer tar mer betalt för elen och ger samma bil en milkostnad på 6-8 kronor. Motsvarande fossilbil har grovt räknat en bränslekostnad på 7-10 kronor milen.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...-fossilbilen-1
juni

Så nu lär elbilen vara dyrare efter elprischocken. Och stå och vänta på laddning i kylan ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback