Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 12:30
  #385
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Är du säker på att det är "omöjligt" att ladda en elbil nära där du bor?

Ett tips är att kolla in chargefinder.com där i stort sett alla laddstolpar finns med. Priser och effekt kommer upp där med.

Det är inte alltid det går att hitta laddningsmöjlighet till rimligt pris - ibland är de publika laddarna lite väl dyra för att motivera att ladda vid en sån varje dag. Men där jag bor (Lund) finns det till exempel gott om kommunala parkeringshus där det är gratis att ladda. Man betalar timtaxan för att låta bilen stå parkerad, och den är väldigt låg vissa tider. Efter kl 16/19 på vardagar är timtaxan försumbar (3 kr/h). Det blir då ibland till och med billigare att ladda vid en publik laddare jmf med "hemma". Lägg därtill möjligheten att faktiskt ladda helt gratis här och var. Den möjligheten har man aldrig om man kör fossilt.

Jag säger inte att det är så här det förhåller sig i din stad/kommun. Men gör lite research på chargefinder.com innan du ger upp

Edit: https://www.elinstallatoren.se/2017/...en-gar-snabbt/

Det behöver tänkas liute utanför den berömda lådan.

Elbil erbjuder ju för övrigt en helt annan körupplevelse. Har man väl gått över blir det inte lätt att byta tillbaka...

MILPRISET (mkt viktigt att inte stirra sig blind på inköpspriset) är också LÄGRE (givet hyfsat lågt elpris) för de allra flesta elbilsmodeller om man jämför med en fossilare!

Klart det finns några enstaka laddplatser men dels kostar de skjortan och dels ligger de rätt långt från mitt hem, dessutom är de ofta redan upptagna.

Skall jag skaffa elbil så vill jag ha fet tillgång till dygnsladdare i närheten annars får det vara. Elbilarna måste dessutom komma ner ordentligt i pris, ingen lust alls att binda stort kapital i ett fordon.

https://www.elinstallatoren.se/2017/...en-gar-snabbt/
__________________
Senast redigerad av sucuk 2022-01-02 kl. 12:36.
Citera
2022-01-02, 12:33
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Haha, vilken otroligt usel jämförelse.

Påstår du att elbilen skulle vara i närheten av att vara samma revolution som den bensindrivna?

Kanske inte samma nivå av revolution. Men det är en enorm förändring som pågår i branschen. Övergången kommer accelereras de närmaste åren. Batteriernas energitäthet är på väg upp. Redan idag är elbilen i de allra flesta fall billigare att äga. Kolla på MILPRISET!

Tillverkarna satsar allt mindre resurser på att utveckla fossilbilens motor. Framtiden ligger i batteridrift - det är också där den stora utvecklingspotentialen finns!
Citera
2022-01-02, 12:34
  #387
Medlem
Det spelar ingen roll vad ni använder för bränsle. Det majoriteten använder det beskattas mest. Elen är redan sönderskattad nu, komer bli ännu värre senare. Resonemangen kommer vara "för att retroaktivt betala för tidigare miljöförstöring"

Bensinskatten lovades att tas bort helt när finansieringen av spaning mot ryska ubåtar var klar. Detta var klart för länge sen..

Lösningen är inte att köpa en elbil för 200 000kr.

Lösningen är att jobba svart.
Citera
2022-01-02, 12:34
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Egentligen är elbilarna redan alldeles för tunga (man kan undra vad som hände med den viktbaserade delen i vägskatten när det gäller elbilarna?).

Det som krävs är inte större batterikapacitet utan infrastruktur för laddning, det måste finnas på varenda gata om det skall kunna slå igenom.

Och att bygga ut infrastruktur rikstäckande kostar enorma summor pengar. Den kostnaden skall givetvis läggas på elbilskatt. Inga andra skall väl inte tvingas betala för elbilsfolket.
Citera
2022-01-02, 12:35
  #389
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Och att bygga ut infrastruktur rikstäckande kostar enorma summor pengar. Den kostnaden skall givetvis läggas på elbilskatt. Inga andra skall väl inte tvingas betala för elbilsfolket.

Jag tänker mig att det hamnar på elpriset när man laddar, borde finnas aktörer som kan bygga sig en marknad på detta - problemet är moment 22. Ingen skaffar elbil när det inte går att ladda, ingen satsar på laddnätverk när det finns få elbilar.
Citera
2022-01-02, 12:38
  #390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Kanske inte samma nivå av revolution. Men det är en enorm förändring som pågår i branschen. Övergången kommer accelereras de närmaste åren. Batteriernas energitäthet är på väg upp. Redan idag är elbilen i de allra flesta fall billigare att äga. Kolla på MILPRISET!

Tillverkarna satsar allt mindre resurser på att utveckla fossilbilens motor. Framtiden ligger i batteridrift - det är också där den stora utvecklingspotentialen finns!

Vet du någon bra beräknings sajt där man kan räkna fram ägandekostnad med elbil vs fossilbil?
Citera
2022-01-02, 12:40
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Klart det finns några enstaka laddplatser men dels kostar de skjortan och dels ligger de rätt långt från mitt hem, dessutom är de ofta redan upptagna.

Skall jag skaffa elbil så vill jag ha fet tillgång till dygnsladdare i närheten annars får det vara. Elbilarna måste dessutom komma ner ordentligt i pris, ingen lust alls att binda stort kapital i ett fordon.

Vill du inte binda kapital så kolla på privatleasing. Ibland dyker fina deals upp, även om det ofta såklart är ekonomiskt korkat att leasa.

Det är tyvärr väldigt vanligt att folk stirrar sig blinda på inköpspriset. När man tar hänsyn till elbilens

1) lägre skatt a 360 kr/år
2) lägre driftkostnader
3) lägre servicekostnader
4) miljöbonusen a 70k
5) eventuellt också högre andrahandsvärde

... så hamnar nästan alltid MILPRISET lägre jmf med en fossilare. Ju fler mil per år man kör - ju större ekonomisk fördel har elbilen!
Citera
2022-01-02, 12:43
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kraven i reduktionsplikten är inte bränslespecifikt, problemet är att det knappt går att få fram bensin med hög andel fossilfritt inblandat. Man häller idag i etanol men det finns gränser för hur mycket vagnparken klarar av den varan så istället löser man det genom dieseln.

Det är mycket enklare för bolagen att uppfylla plikten genom att hälla i hvo100 i "diesel", därav att det är så mycket förnybart i diesel jämfört med bensin - egentligen borde det ställas samma krav på båda typer av drivmedel för då hade saken ställts på sin spets och det sjuka i reduktionsplikten avslöjats.

Problemet med mer hvo i dieseln just nu är ju att det inte går att hälla i mer hvo nu om man ska uppfylla dieselstandarden (EN590), funktionsmässigts är det okej med lägre densitet och den standard som hvo går efter (EN 15940) men det är per definition inte en diesel enl standard då, så bränslebolagen sitter lite i en rävsax med reduktionsplikts höjningen på dieseln framöver också. Dock bara ett pappersproblem då de flesta fordon funkar utmärkt på hvo.
Citera
2022-01-02, 12:44
  #393
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Vill du inte binda kapital så kolla på privatleasing. Ibland dyker fina deals upp, även om det ofta såklart är ekonomiskt korkat att leasa.

Det är tyvärr väldigt vanligt att folk stirrar sig blinda på inköpspriset. När man tar hänsyn till elbilens

1) lägre skatt a 360 kr/år
2) lägre driftkostnader
3) lägre servicekostnader
4) miljöbonusen a 70k
5) eventuellt också högre andrahandsvärde

... så hamnar nästan alltid MILPRISET lägre jmf med en fossilare. Ju fler mil per år man kör - ju större ekonomisk fördel har elbilen!

Jag har idag en totalkostnad på min 6 år gamla diesel på strax över 4000 per månad inklusive värdeminskning. Det varken köper eller leasar man en vettig elbil för. Tyvärr jämför allt alla elbilsdårar elbilen med en 2021 årsmodell xc90 eller liknande för 600k eller mer.

Jag köper bilar i prisklassen 100-250k och därför går det aldrig att räkna hem kalkylen till elbilens fördel på dagens elbilar.
Citera
2022-01-02, 12:45
  #394
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Problemet med mer hvo i dieseln just nu är ju att det inte går att hälla i mer hvo nu om man ska uppfylla dieselstandarden (EN590), funktionsmässigts är det okej med lägre densitet och den standard som hvo går efter (EN 15940) men det är per definition inte en diesel enl standard då, så bränslebolagen sitter lite i en rävsax med reduktionsplikts höjningen på dieseln framöver också. Dock bara ett pappersproblem då de flesta fordon funkar utmärkt på hvo.

Fram till 2030 är det redan planerat och klart, blir över 60% fossilfritt i "diesel" vid det laget.
Citera
2022-01-02, 12:51
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Vet du någon bra beräknings sajt där man kan räkna fram ägandekostnad med elbil vs fossilbil?

Det finns lathundar där man matar in uppgifter, bara att googla runt! Jag brukar mest kolla recensioner i biltidningarna.

Alla bilmagasin som Teknikens Värld, Auto motor&Sport, Vi Bilägare har med milpriser i sina tester/jämförelser.
Citera
2022-01-02, 12:52
  #396
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Det finns lathundar där man matar in uppgifter, bara att googla runt! Jag brukar mest kolla recensioner i biltidningarna.

Alla bilmagasin som Teknikens Värld, Auto motor&Sport, Vi Bilägare har med milpriser i sina tester/jämförelser.

Det stora problemet är att hitta realistiska sådana uträkningar, jag vill se en där man jämför 3-5 år gamla mellanklassare i prisläget 200k max exempelvis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback