2021-12-31, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Fölk som säger eller skriver "Gott nytt" och utelämnar "år" kan man inte lita på!

Om du säger det.
Citera
2021-12-31, 06:26
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Jag har absolut känt, sett och tom pratat med hjärnspöken i mina dagar men att detta skulle vara något annat än hjärnspöken förefaller sig som en lek för enfaldiga. Distraktioner och brus
Citera
2022-01-01, 16:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Jag har absolut känt, sett och tom pratat med hjärnspöken i mina dagar men att detta skulle vara något annat än hjärnspöken förefaller sig som en lek för enfaldiga. Distraktioner och brus
Vad sa, kände du och såg med dessa hjärnspöken?
Citera
2022-01-01, 17:10
Medlem
Hoppar in i tråden då jag skulle vilja ha ett svar från någon som är "troende"

Man läser om vittnesmål som exempelvis att någon öppnade en dörr i ett ensligt hus och skulle gå upp för trappan för att undersöka det gamla huset, när han/hon såg en vålnad, spöke eller liknande, alternativt att någon "hörde steg på övervåningen etc etc.

Min fråga är : Om jag varit där med den personen samtidigt, hade jag då också sett den vålnaden/spöket, och om det handlar om hörselsinnen...hade jag "hört de där stegen på övervåningen" också ?

Kan sanningen vara att man "ser det man vill se" ibland och att både syn och hörselintryck kan förvanskas av ens egna fantasi. För att förklara så kan ett hörselintryck hos en person låta som "fotsteg på övervåningen" medan det hos mig "inte hörs ett knyst" alternativt att det jag hör är kvistar som slår mot ett fönster eller liknande.

Jag har alltså inga som helst problem med att tro att ett vittnesmål är egenupplevt och ärligt. Det jag menar är en intressant diskussion skulle vara om den personen som sett (eller hört) något skulle vara intresserad av att inte blint tro på ett enda scenario (att det finns spöken) utan att vara öppen för att det kan finnas en enklare förklaring som att hjärnan ibland spelar oss ett spratt. Många har säkert "sett syner" då de varit sjuka och haft hög feber ex vis.

Det jag menar med "hade jag också sett det" är såklart att om jag inte ser det så är synintrycket endast inuti den andre betraktarens hjärna, och då är det per definition inget "riktigt" spöke, då är ett "hjärnspöke" (och de kan säkert vara väldigt traumatiska och verkliga för den som upplever dem). Men det har med vår komplicerade hjärna att göra och kemin i den.
Senast redigerad av Revolutions 2022-01-01 kl. 17:13.
Citera
2022-01-01, 17:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Man läser om vittnesmål som exempelvis att någon öppnade en dörr i ett ensligt hus och skulle gå upp för trappan för att undersöka det gamla huset, när han/hon såg en vålnad, spöke eller liknande, alternativt att någon "hörde steg på övervåningen etc etc.

Min fråga är : Om jag varit där med den personen samtidigt, hade jag då också sett den vålnaden/spöket, och om det handlar om hörselsinnen...hade jag "hört de där stegen på övervåningen" också ?

Kan sanningen vara att man "ser det man vill se" ibland och att både syn och hörselintryck kan förvanskas av ens egna fantasi. För att förklara så kan ett hörselintryck hos en person låta som "fotsteg på övervåningen" medan det hos mig "inte hörs ett knyst" alternativt att det jag hör är kvistar som slår mot ett fönster eller liknande.

Jag har alltså inga som helst problem med att tro att ett vittnesmål är egenupplevt och ärligt. Det jag menar är en intressant diskussion skulle vara om den personen som sett (eller hört) något skulle vara intresserad av att inte blint tro på ett enda scenario (att det finns spöken) utan att vara öppen för att det kan finnas en enklare förklaring som att hjärnan ibland spelar oss ett spratt. Många har säkert "sett syner" då de varit sjuka och haft hög feber ex vis.

Det jag menar med "hade jag också sett det" är såklart att om jag inte ser det så är synintrycket endast inuti den andre betraktarens hjärna, och då är det per definition inget "riktigt" spöke, då är ett "hjärnspöke" (och de kan säkert vara väldigt traumatiska och verkliga för den som upplever dem). Men det har med vår komplicerade hjärna att göra och kemin i den.
Folk hör och ser vad dom vill se och varför vet ingen för andra ser eller hör det inte men det finns Oftast förklaringar till ljud i gamla hus, trä rör sej i temperatur och fukt, möss grenar mot väggar bor själv i ett gammalt hus. Och folk som varit här sitter i panik att något låter och rör på sej skrattretande
Citera
2022-01-01, 17:53
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad sa, kände du och såg med dessa hjärnspöken?
-
Ett av de tydligaste var när min farfar uppenbarade sig och sa till mig att skärpa ihop mig.
Jag bodde i deras gamla hus i mina tonår och jag vill minnas att jag lovade honom att bättra mig.
Det var rätt mycket "bus" på den tiden...
Citera
2022-01-01, 17:56
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Mycket finns fångat på film så. Sök på Youtube.
Citera
2022-01-01, 18:33
Medlem
Det är absolut lätt att skrämma upp sig själv med livlig fantasi och en neurotisk läggning samt hjärnans förkärlek till pareidoli. "spöken" kan dock mycket väl vara ett okänt men ovanligt naturfenomen likt kulblixtar.
Citera
2022-01-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket

Finns massor fångat på film som är ren bluff, eller bara feltolkningar av vad som visas.

Finns inte en enda seriös film, eller foto, som kunnat bekräftas visa något övernaturligt.
Citera
2022-01-01, 18:36
Medlem
Ganska många lever så tråkiga liv att de behöver utlopp och då är fantasin om spöken helt enkelt ett sätt att få lite spänning i livet.

En dörr som gnisslar...
Citera
2022-01-01, 18:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Ja det finns på YouTube, folk gör allt för bli på film och det är inte äkta utan tillgjort för att skapa tittarsiffror och tjäna pengar. Visst får dom ihop det så det ser äkta ut men det är det inte.
Citera
2022-01-01, 20:58
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns massor fångat på film som är ren bluff, eller bara feltolkningar av vad som visas.

Finns inte en enda seriös film, eller foto, som kunnat bekräftas visa något övernaturligt.

Finns maaavia med oförklarliga fenomen fångade på film som kan vara övernaturliga.

Kolla på chrippas spökvideos på Youtube tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in