2021-12-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Greta och hennes gäng har ju hävdat att dom minsann har svaren och lösningarna på "klimatkrisen", men när jag läser The Guardian så får jag intrycket av att hon knappt vet vilken planet hon befinner sig på.

https://www.theguardian.com/environm...s-fight-leader

Hon som är så smart och insatt till den grad att några förvirrade själar föreslog att hon skulle få Nobels fredspris, borde lägga fram sitt förslag på lösningar.
Hon gnäller på alla andra för att dom inte gör någonting, medans hon själv står i ett hörn och surar.

Det bästa för henne vore att som sina föregångare lämna rampljuset innan hon tappar det helt.

Ja, den dagen journalisterna börjar ställa lite tuffare frågor om t.ex klimatets historia med cykliskt återkommande istider och varmare perioder dessemellan, om energiförsörjning, effektbrist, befolkningsökning, utkonkurrerade arbetstillfällen, det snedvridna Parisavtalet, miljöförstörande batteritillverkning, ineffektiv vind- och solkraft och utrotade fågelarter lär det inte vara så kul att vara i Gretas kläder längre. Slut med gullandet hos Skavlan. Ingen journalist med självaktning vare sig vill eller vågar ju attackera en liten förskrämd tjej som ser ut som en 12-åring och lider av psykisk ohälsa, vilket hennes mor har basunerat ut till kreti och pleti.

Men nu är hon vuxen och ser ut som hälsan själv. Hon har dessutom blivit allt mer politisk och fräck i sin framtoning. Nu kan hon snart inte rida på vågen som det lilla barnet som fick en hel generation att vakna upp efter hennes domedagsprofetior. Det är uppenbart att hennes ”skolstrejker” har nått vägs ände.

Kvar finns bara några inövade talking points och lite floskler som inte betyder någonting. Den dagen hon ställer upp på ”riktiga” intervjuer och avslöjar hur okunnig hon faktiskt är kommer korthuset att rasa ihop.

Den dagen blir det synd om henne. Då visar det sig att hon bara blivit utnyttjad av vuxna för att genomdriva deras ekonomiska och politiska syften. Men vem vet, då kanske hon får gråta ut hos Malou istället?

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Sveriges Lantbruksuniversitet:
Störst andel av metanutsläppen kommer från idisslarna (nötkreatur och får) vid deras fodersmältning.

Gretas hundar idisslar inte och eftersom hon inte äter nöt- eller fårkött så blir hennes klimatpåverkan minimal.

Så alla som avstår från nöt- eller fårkött har minimal klimatpåverkan?

Vad bra, då måste det väl vara fritt fram att flyga och köra dieselbil för dem! Tänk att just köttet från stackars kor och får har en sådan avgörande makt. Är Greta informerad?
2021-12-31, 02:43
Medlem
Greta har nått ut till miljontals människor och högt uppsatta politiker och företagare.

Mitt förslag till Greta är att läsa in skolbetygen hon missade pga av sin "skolstrejk för klimatet", och därefter studera något på universitetet som ligger nära dom ämnen hon gillar.

Hon skulle passa t ex som miljövetare, biolog eller något annat i den nischen.

Då skulle hon garanterat uppgå framgång.

För som många säger i den här tråden så är Greta nu en vuxen (omänn väldigt ung) kvinna.

Såsom jag uppfattat det så är hon åtminstone vegetarian, kanske även vegan, och det är väldigt synd för en växande kropp och hjärna behöver få i sig vissa proteiner och andra näringsämnen som man inte kan få i sig genom en diet till största del bestående av växter.

Helt ärligt, (och ta inte upp Greta om du skulle lösa detta, har ingen illvilja bakom vad jag skriver) så syns det på Greta att hon nästan stannat i växten.

Jag är helt säker på att det är hennes föräldrar som hjärntvättat henne från ung ålder, annars hade hon inte betett sig såhär konstigt och dessutom skadat sin unga växande kropp genom en svältdiet som vegetarianism och veganism faktiskt är.

Jag rekommenderar Youtube-kanalen "Vegan deterioration" Om ni vill se mer hur det skadar människan att inte äta animaliska produkter.

Jag tror att Gretas diet bidrar till att hon inte kan tänka klart.
Jag har själv varit vegan förut, jag började med det som barn och fortsatte i över 10 år. På slutet såg jag ut som ett levande lik och jag känner igen symptomen på Gretas ansikte, tunna hår, insjukna kinder och en kropp som ser ut att tillhöra en 10-årig flicka.

Stackars Greta. Hennes mor hade tydligen skrivit en bok om Greta mm där hon påstod att Greta hade "förmågan att se CO2 molekyler i luften".

Hur f*n kan ett barn utvecklas på ett normalt och hälsosamt sätt när dess föräldrar prackar på barnet sina egna totalgalna åsikter och livsstil?

Vuxna kan leva på en vegetarisk eller vegansk diet om dom nu verkligen vill det, deras kroppar tar inte lika stor skada av det som det gör hos barn och ungdomar som fortfarande växer.

Jag önskat att man inte behövde äta döda djur men nu har jag provat att vara vegetarian och sen vegan, och på slutet märkte jag att jag höll på att ta livet av mig. Fast jag "gjorde allt rätt".

Kött helar och lagar skadorna kroppen fått av att ha levt enbart på växter och jag rykte själv att jag såg tio år yngre, efter bara 3 månader av köttätande efter mer än ett decennium av växtätande.

Jag tror tyvärr att det kommer gå illa för Greta om hon inte får nån sorts hjälp av stabila empatiska vuxna människor som vill henne väl.

Greta har alltså svultit och skolstrejkat när hon borde äta och växa och studera för en bättre framtid.

Hon har redan tappat status i "klimatkriskretsarna".

Det har redan kommit fram yngre förmågor, andra barn, som har tagit över Gretas plats som "barngeni" och ansiktet utåt för klimatrörelsen.

Jag hoppas att det inte slutar så illa för Greta att hon hamnar på psyket.
Hoppas att hon har någon som kan hjälpa henne på riktigt.

Hon är väl ca 18 år nu?
Då är man fortfarande nästan ett barn, men man tror även att man vet allt och kan allt, det är bara en väldigt vanlig inställning för ungdomar i den åldern.

Jag kan bara säga: Stackars Greta. Jag önskar dig allt gott. Och SNÄLLA testa att äta lite ekologiskt kött från frigående djur utomhus.
Det kommer laga skadorna av svälten som din växande hjärna ådragit sig då du bara tänkt på djurens bästa, av ditt hjärtas godhet, men samtidigt har du offrat din egen hälsa för djur som du inte ens känner.

Och du har definitivt råd att köpa kött från djur som inte har blivit plågade.

Och börjar du äta ordentligt och animaliska produkter så finns chansen att din kropp kan växa ikapp så att du växer och ser ut som en riktig kvinna med former och muskler.

Just nu verkar du fortfarande tänka som ett barn och du framställer dig utseendemässigt som en 12-årig liten flicka.

Just nu kanske du tänker att du vill se yngre ut för evigt, men du vet inte om t ex när du är 30 år, då kanske du skulle önska att du såg ut som en nornal vuxen kvinna.
Alla utvecklas i sin egen takt mentalt. Men kroppen har bara ett tidsintervall där den kan växa till sig från barn till vuxen, och du Greta är i slutet på det tidsintervallet.

Fortsätter du med sin svältdiet så betyder det inte att du kommer se ut som ett barn vid 27 år t ex.
Du kommer se ut som att du är sjuk.
Ditt ansikte kommer åldras i vilket fall, även fast du hindrar sin kropp från att växa till en vuxen kvinnas kropp, så kan du ändå inte stoppa åldrandet.

Och du kan inte ändra dig när du är 30 o vill se ut som en kvinna. Ändra din diet NU!!! Innan det är försent.

Jag tycker så synd om dig Greta. Men tänk såhär: Du har inte valt att födas till en människa. Och vi människor är skapta så tyvärr, att vi är omnivorer.

Vi behöver animaliska produkter för att våra kroppar ska få i sig allt dom behöver för att fungera.

INGEN människa med empati skulle äta kött om vi kunde leva hälsosamt på enbart växter.
Vi har inte ens dom typerna av magsäckar som växtätande djur har.
2021-12-31, 05:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Sveriges Lantbruksuniversitet:
Störst andel av metanutsläppen kommer från idisslarna (nötkreatur och får) vid deras fodersmältning.

Gretas hundar idisslar inte och eftersom hon inte äter nöt- eller fårkött så blir hennes klimatpåverkan minimal.
Vilket inte hindrar varken dig, mig, Greta eller Gretas hundar och hästar från att ge ifrån oss metangas dagligen.
Att du uppenbarligen inte tog till dig ens grundskolebiologin är sorgligt men verkar vara vanligt hos de klimattroende.
Gretas klimatavtryck är som en mindre indisk elefants.
2021-12-31, 05:59
Medlem
Soterns avatar
Vem hade trott att våra rapningar och fisar hotar hela planetens fortlevnad. När kommer Greta och hennes fanatiker propsa på att ärtsoppa ska förbjudas?
2021-12-31, 09:31
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamerGal
[...]

Mitt förslag till Greta är att läsa in skolbetygen hon missade pga av sin "skolstrejk för klimatet", och därefter studera något på universitetet som ligger nära dom ämnen hon gillar.

Hon skulle passa t ex som miljövetare, biolog eller något annat i den nischen.

[...]
Hon har redan tappat status i "klimatkriskretsarna".

Det har redan kommit fram yngre förmågor, andra barn, som har tagit över Gretas plats som "barngeni" och ansiktet utåt för klimatrörelsen.

[...]
Vi behöver animaliska produkter för att våra kroppar ska få i sig allt dom behöver för att fungera.

INGEN människa med empati skulle äta kött om vi kunde leva hälsosamt på enbart växter.
Vi har inte ens dom typerna av magsäckar som växtätande djur har.

1. Håller med om att Greta skulle kunna satsa på karriär som miljövetare, sådana behövs oavsett om man gillar klimatbejakar-/evolutionsförnekarpropaganda eller inte. Oavsett klimatförändringar och oavsett om de är antropogena eller inte så behövs det folk som kan se till att miljöaspekter vägs in överallt i livet.

2. Har du exempel på "andra barn" som kommit fram? Jag har inte sett något, men å andra sidan vi i Sverige matas med tron att Greta är störst bara för att hon är vit och svensk. Ge gärna exempel på barn och unga som du ser håller på att växa ur Gretas skugga.

3. Egentligen är även många idisslare till en viss grad allätare. Att nötkreatur kan sätta i sig nästan vad som helst av det de hittar i naturen är inte okänt i de kretsar som studerar kornas matvanor. Se till exempel denna länk till India Today. Själv har jag iofs aldrig sett detta, men nog minns vi alla skandalen med Creutzfeld-Jakob-sjukdomen (CJD) där kor matade med sjuka kors kött (främst delar av nervsystemet) utvecklade BSE som i sin tur överfördes till människor, för att ta det lite förenklat.
2021-12-31, 09:45
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vem hade trott att våra rapningar och fisar hotar hela planetens fortlevnad. När kommer Greta och hennes fanatiker propsa på att ärtsoppa ska förbjudas?

Jo, jag tror mig veta svaret på din fråga.

Du kommer kanske ihåg att Malena skrev i sin bok: "”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat." Det finns alltså (enligt Malena och Greta) olika koldioxider, varav vissa är troligen kolbaserade.

På samma sätt är narrativet att det finns olika metangaser som släpps ut: det som kor släpper hotar planetens "överlevnad", dvs troligen påverkar de gravitationskrafter som håller planeten ihop. Sedan finns det andra metangaser, där den ädlaste är Gretas efter en rejäl portion vegansk ärtsoppa: inte nog med att den luktar gott, men den har dessutom klimathelande krafter. De koldioxiderna som skapas av människor samt Gretas hundar är av definition klimatneutrala.

NOW... we have all the facts. :-)
2021-12-31, 09:45
Medlem
Giant Squids avatar
Tittade på nya filmen Dont Look Up med Leonardo Di Caprio m,fl som handlar om en komet som är på väg mot jorden. Scenariot är en liknelse till klimatkrisen och en hel del roliga samtidsskildringar bland kometförnekare, sociala medier och Trumpianismen fanns att beskåda.

Jennifer Lawrence spelar astronomstudenten Kate Dibiasky vars karaktär är baserad på Greta Thunberg.

Don't Look Up True Story: Who Every Character Is Based On
Citat:
Kate Dibiasky — Greta Thunberg

Dibiasky's character isn't a perfect mirror of the young environmentalist, but there are a lot of parallels between the two. Dibiasky, understandably, is passionate about the world's fate, and she isn't afraid to show it. Yet, when Lawrence's Don't Look Up character gets angry and tries to force the world to take its fate seriously, they ignore her and turn her into a meme. When Greta Thunberg burst into the public eye in 2018, she was met with a similar reception; her righteous anger and worry were capitalized on by many who disagreed with her message. Instead of focusing on the sound science she presented, she was ridiculed for expressing genuine emotion surrounding the fate of the planet — just like Dibiasky.
https://screenrant.com/dont-look-up-...rue-story/amp/
2021-12-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jo, jag tror mig veta svaret på din fråga.

Du kommer kanske ihåg att Malena skrev i sin bok: "”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat." Det finns alltså (enligt Malena och Greta) olika koldioxider, varav vissa är troligen kolbaserade.

På samma sätt är narrativet att det finns olika metangaser som släpps ut: det som kor släpper hotar planetens "överlevnad", dvs troligen påverkar de gravitationskrafter som håller planeten ihop. Sedan finns det andra metangaser, där den ädlaste är Gretas efter en rejäl portion vegansk ärtsoppa: inte nog med att den luktar gott, men den har dessutom klimathelande krafter. De koldioxiderna som skapas av människor samt Gretas hundar är av definition klimatneutrala.

NOW... we have all the facts. :-)
Det finns metan från naturgas (fossilt och ondskefullt) och det finns metan från biogas (klimatvänligt och gjort av gödsel och rötslam).
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tittade på nya filmen Dont Look Up med Leonardo Di Caprio m,fl som handlar om en komet som är på väg mot jorden. Scenariot är en liknelse till klimatkrisen och en hel del roliga samtidsskildringar bland kometförnekare, sociala medier och Trumpianismen fanns att beskåda.

Jennifer Lawrence spelar astronomstudenten Kate Dibiasky vars karaktär är baserad på Greta Thunberg.

Don't Look Up True Story: Who Every Character Is Based On
https://screenrant.com/dont-look-up-...rue-story/amp/
Jag vill dra mig till minnes att Di Caprio gjorde någon klimathotsfilm som uppvisade helt nya naturlagar. Bl a var det väl en scen där en mängd kalluft från stratosfären på något magiskt sätt transporterades till jordytan utan att genomgå någon temperaturförändring pga tryckförändringen.

Det som klimatkyrkan med S:t Greta™ i spetsen utmärker sig för, är en fullständig frånvaro av naturvetenskaplig förståelse. Greta™ hävdar att ett par hundra arter utrotas dagligen. Vilka arter? Det uppskattas i verkligheten att ca 400 arter har utrotats de sista 200 åren. Vilken information har Greta™ som trumfar det rådande kunskapsläget? Greta™ hävdar att skiten träffar fläkten om inte koldioxidutsläppen går ner till noll om 8,5 / 10 / 12 år (ringa in siffran som gäller för dagen). Jaha, men då är vi totalrökta. Ca 85% av världens energiförbrukning kommer från fossila bränslen, vilket med en enorm ekonomisk ansträngning kanske skulle kunna sänkas till 80% om 10 år. Det här visar på problemet med Greta™ och resten av klimatkyrkan. De kan inte räkna och de förstår inte grundläggande fysik.

"Våra koldioxider" Jo, tjena.
2021-12-31, 12:45
Medlem
BigFatCones avatar
Det stora skillnaden är ju att JLaws karaktär är doktorand i sina upper 20's och Greta inte har gått ut gymnasiet än.
2021-12-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det stora skillnaden är ju att JLaws karaktär är doktorand i sina upper 20's och Greta inte har gått ut gymnasiet än.

Den riktigt stora skillnaden är att en komet på kollisionskurs med jorden vore ett verkligt hot, medans Gretas hyperboler skapade av en PR-firma bara är fantasier utan någon förankring i verkligheten.
2021-12-31, 14:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Den riktigt stora skillnaden är att en komet på kollisionskurs med jorden vore ett verkligt hot, medans Gretas hyperboler skapade av en PR-firma bara är fantasier utan någon förankring i verkligheten.
Ditt inlägg stämmer så bra in på filmens scenarior... Big Up
2021-12-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ditt inlägg stämmer så bra in på filmens scenarior... Big Up

Det är rätt talande för dig och klimatsektens bristande intellekt att en Hollywood-film som är ren fiktion är sanningens skiljedomare för er.

Fiktion: (av latin fingere, skapa, göra), innebär något påhittat eller uppdiktat, fantasi, till skillnad från det verkliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in