Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-29, 13:02
  #3133
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Exakt och att kapa kablar skulle också göra oss mer sårbara för haverier i våran egen produktion. Exportskatt är dessutom direkt emot själva iden med en union. Det ska vara billigt att handla med varandra osv.


Ja men då är stora frågan vad vi ska få våran el ifrån. Elbehovet väntas öka kraftigt. Elen som vi själva producerar går på export. Vindkraft kan inte förse landet med stabil tillförsel av el. Var ska elen komma ifrån?
Citera
2021-12-29, 13:13
  #3134
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja men då är stora frågan vad vi ska få våran el ifrån. Elbehovet väntas öka kraftigt. Elen som vi själva producerar går på export. Vindkraft kan inte förse landet med stabil tillförsel av el. Var ska elen komma ifrån?
Du verkar vara en av dessa som tror att vi har elbrist i sverige. Det har vi inte. Jag har bra koll på vilka anläggningar som inte producerar, vilka reserver vi har osv. Det är mitt jobb att planera stora överföringar/produktionsändringar. Jag är inte orolig för sverige. Är däremot orolig för länderna söder om norden som alla verkar tro att de kan importera. Elen ska ju bli till någonstans, alla kan inte importera.
Citera
2021-12-29, 13:25
  #3135
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Du verkar vara en av dessa som tror att vi har elbrist i sverige. Det har vi inte. Jag har bra koll på vilka anläggningar som inte producerar, vilka reserver vi har osv. Det är mitt jobb att planera stora överföringar/produktionsändringar. Jag är inte orolig för sverige. Är däremot orolig för länderna söder om norden som alla verkar tro att de kan importera. Elen ska ju bli till någonstans, alla kan inte importera.

När det blåser har vi säkert gott om el, när det inte blåser så visar ju om inte annat priset att det är brist på el. Om priset på tex kött stiger med flera hundra procent på kort tid, eller halvledare så talar vi såklart att det finns brist på dessa varor.

Dessutom ska Sverige öka sin elanvändning extremt kraftigt genom en rad projekt. Så elproduktionen måste ta sikte på kommande behov.

Självklart kan de importera om de har förmågan att betala för elen. Detta är ju syftet med den fria elmarknaden i EU. Betalar de bättre än svenska konsumenter kommer elföretagen att exportera elen.
Citera
2021-12-29, 14:33
  #3136
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
När det blåser har vi säkert gott om el, när det inte blåser så visar ju om inte annat priset att det är brist på el. Om priset på tex kött stiger med flera hundra procent på kort tid, eller halvledare så talar vi såklart att det finns brist på dessa varor.

Dessutom ska Sverige öka sin elanvändning extremt kraftigt genom en rad projekt. Så elproduktionen måste ta sikte på kommande behov.

Självklart kan de importera om de har förmågan att betala för elen. Detta är ju syftet med den fria elmarknaden i EU. Betalar de bättre än svenska konsumenter kommer elföretagen att exportera elen.
Vi ökar vår produktion hela tiden, även överföringskapaciteten. Svk har projekt för 100-tals miljarder planerade. Sök och du skall finna.
Citera
2021-12-29, 14:47
  #3137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vi ökar vår produktion hela tiden, även överföringskapaciteten. Svk har projekt för 100-tals miljarder planerade. Sök och du skall finna.

Visst finns det stora projekt planerade men problematiken rör inte enbart pengar utan i högsta grad alla miljöprövningar. Jag vill minnas att det rör sig om ett tidsspann fram till 2035 innan man har lyckats bygga för alla dessa 100- tals miljarder.

Jag förutsätter att du avser eltransmission från södra Sverige upp till norra Sverige. Det kommer som bekant inte finnas någon elström i norr att leda söderut när HYBRIT, H2, etc drar igång på allvar.
Citera
2021-12-29, 14:48
  #3138
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vi ökar vår produktion hela tiden, även överföringskapaciteten. Svk har projekt för 100-tals miljarder planerade. Sök och du skall finna.

Hmm, kommer det att blåsa mer om svk bygger ut och ökar överföringskapaciteten, just nu får vi 1,4% från vindkraft.
Citera
2021-12-29, 15:30
  #3139
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, kommer det att blåsa mer om svk bygger ut och ökar överföringskapaciteten, just nu får vi 1,4% från vindkraft.
Fåna dig inte, du såg att jag skrev att vi ökar produktion OCH överföring. Men du valde att bara läsa överföring.
Citera
2021-12-29, 15:33
  #3140
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Fåna dig inte, du såg att jag skrev att vi ökar produktion OCH överföring. Men du valde att bara läsa överföring.

Mja, frågan kvarstår ju, kommer det att blåsa mer om det kommer mer fågelhackare i naturen?

Just nu så levererar vindkraften 1,4%.
Citera
2021-12-29, 15:34
  #3141
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Visst finns det stora projekt planerade men problematiken rör inte enbart pengar utan i högsta grad alla miljöprövningar. Jag vill minnas att det rör sig om ett tidsspann fram till 2035 innan man har lyckats bygga för alla dessa 100- tals miljarder.

Jag förutsätter att du avser eltransmission från södra Sverige upp till norra Sverige. Det kommer som bekant inte finnas någon elström i norr att leda söderut när HYBRIT, H2, etc drar igång på allvar.
Ja du tror väl inte man bygger 100 mil 400kv-ledning på en månad? Det tar tid att bygga vad man än bygger. Företag bygger dessutom inte om dom inte finner lönsamhet. För lönsamhet nog för att locka till nyproduktion av någon stor elproduktionsanläggning, krävs nog subvention... soooom kommer från skatten. Och då klagar alla igen på höjd skatt. Ingen blir nöjd, det är demokrati. Eller alla blir lika missnöjda.
Citera
2021-12-29, 15:36
  #3142
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och Putin tackar och tar emot, rena drömmen att kunna sänka Sveriges energiproduktion med några välriktade torpeder.

Det säkerhetspolitiska läget gör ju havsbaserad vindkraft till något väldigt osäkert och svårförsvarat.
Nu kan du inte ha tänkt öht.
Vindkraft har den stora fördelen att utslagsenheterna är små. Putin får gödsla med torpeder så att Ryssarna är bankrutt ett decennium framöver.
Och då går landbaserad vindkraft och vattenkraften iaf.
Citera
2021-12-29, 15:38
  #3143
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Om du föreslår att det att titta på marknadens spådomar kanske du skulle ha några bra argument till varför det skulle ge något.
Det tunga och avgörande argumentet är att de som bedömer fel förlorar och försvinner från marknaden. Kvar är det som bedömer rätt.
Citera
2021-12-29, 15:38
  #3144
Medlem
Väldigt mycket blir ju dyrare också i och med den sega svenska byråkratin som kan göra att byggprojekt blir tiotals år långa innan de är i drift.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback