Citat:
Jag vet inte vad du yrar om. Vanligen är importen till Finland från SE1 drygt 1500 MV. SE4 har inget att exportera. Området får en stor del qav sin ström från SE3, som i sin tur får ström norriftrån och från Norge.
Den svenska nettoexporten till Finland brukar som störst vara +2000 MV, men Sverige täcker en del av det med norsk vattenkraft.
Flödena och spotpriserna syns ju på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citat:
2. Vad har svenska politiker med detta att göra?
Eller är du kommunist och menar att Regeringen skall styra och ställa med allt. (Om nu politikern inte är kompetenta varför menar du då att dom ska styra och ställa)?
2. Vad har svenska politiker med detta att göra?
Eller är du kommunist och menar att Regeringen skall styra och ställa med allt. (Om nu politikern inte är kompetenta varför menar du då att dom ska styra och ställa)?
Svenska politiker bestämmer över vilka skatter de olika energiformerna har och svenska politiker bestämmer vem sitter i det 100% statsägda bolaget Vattenfalls styrelse.
Genom att höja skatter för kärnenergi och sätta kärnkraftmotståndare in i Vattenfalls styrelse, har svenska politiker lyckats med att förstöra kärnkraftproducerad baskraft, som inte är beroende på hur mycket det blåser.
Genom att man inte kräver att vindkraften måste ha en lagringsmetod, blir det synbarligen billig elkraft som docjk inte är pålitlig. Det betyder att pålitliga källor stänger på de är för dyra att driva, vilket i sin tur leder till att då det inte blåser, stiger priserna till helt tokiga nivåer.
Allt detta har åstadkommits med kortsiktiga politiska beslut.
Om du inte förstår dig på på att politiken inverkar på samhällets funktrioner, så klaga inte åt mig. Att kalla mig kommunist visar bara din barnsliget.
Citat:
Snälla lilla, det har ingenting att göra med lönekostnader.
Jag visste att lönekostnaden för byggjobbare är dubbelt så hög i Sverige som i Finland. Gäller det även för den här typen av jobb så är det väl inte förvånande. Betalar man lika mycket per månad så blir det då dubbla farten i Finland.
Det har att göra med planeringsprocessen som man i Sverige lyckats att göra så tungrodd att det tar närmare 12 år att få en kraftledning byggd. Själva byggandet av ledningen är en bråkdel av tiden. Motsvarade ledning går att bygga på ca. 5-8 år i Finland, och ändå är det i princip samma sak som görs, d.v.s. markägarna hörs och naturvärden bedöms.
Se:
https://www.energi.se/artiklar/2021/...elt-sa-snabbt/
Så igen har politiken en betydelse i hur processen ser ut, genom att politikerna stiftar lagarna som reglerar processen.
Och detta har inget att göra med kommunism.
Citat:
Att vara glad är inget argument.
Du har missförstått vad som menas med termen argument.
Dock är det som jag säger. Dom får vara glada i Finland över att ha haft möjligheten att importera massor med el alla dessa år.
Vidare har dom planerat i Finland. OL3 skulle väl varit igång 2009 enligt plan? Men kärnkraft är ju inte planerbar så att säga.
Du har missförstått vad som menas med termen argument.
Dock är det som jag säger. Dom får vara glada i Finland över att ha haft möjligheten att importera massor med el alla dessa år.
Vidare har dom planerat i Finland. OL3 skulle väl varit igång 2009 enligt plan? Men kärnkraft är ju inte planerbar så att säga.

Om du vore vuxen skulle du förstå att marknadsekonomi inte har att göra med att vara glad (eller menar du tacksam) för att man får köpa en resurs vars pris sätts på marknaden.
Men samtidigt beror marknaden och de priser som förekommer på marknaden på politiska beslut, som t.ex. utsläppsrätter, och deras pris. De är ju helt politiska beslut.
Att fransmännen inte klarade att leverera prototypen för EPR inom överenskommen tid var ju beklagligt, men det har funnits el att tillgå på marknaden, så problemet har inte varit så stort. Nu med nedlä'ggning av svenska och tyska kärnkraftverk i förtid, blir läget annat, så det är ju bra att Olkiluoto blev klart och kan börja leverera el från andra halvan av januari.
---------
För övrigt, sluta nu bara med ditt trams.