Citat:
Ursprungligen postat av
Jagaresamlaren
Men det är ett stort problem för staten så varför skulle de inte vilja lösa det? Folk söker hjälp för ensamhet varje dag i det här landet och lever förmodligen på bidrag som en indirekt orsak och det är du och jag som betalar för det. Det går inte att räkna på hur mycket sociala problem kostar oss. Vi betalar också redan för alla möjliga olika sociala åtgärder så jag ser inte vad som gör det här unikt. T.ex. betalar vi enorma mängder pengar för att "rehabilitera" våldtäktsmän och mördare och många av dem lever på bidrag.
Om problemet är mentalt med psykisk sjukdom eller personlighetsstörning så är det givetvis på sin plats att söka hjälp för det, men de kriterier som en människa inför en relation bedöms för; de har inceln själv ansvar för.
Det är upp till inceln själv att betrakta sig själv och ställa den tuffa frågan: "varför har jag inget värde för en partner?".
Sedan beroende på svar så är det upp till den enskilde inceln att odla sina sociala kvaliteter, lära sig inre strategier för att hantera känslor, öva sociala kvaliteter, träna sig själv attraktiv, arbeta fram en god ekonomi, studera fram en god bildning, träna kampsport och frambringa en inre disciplin etc.
Inceln är o-datebar precis som en långtidsarbetslös är oanställningsbar och på samma sätt måste inceln höja sitt eget värde för en partner.
Det absolut bästa tipset jag har till inceln är att de måste kasta av sig offerkoftan: det är ingen annans fel att de är utan partner; felet ligger helt hos de själva.
De måste tänka ut vilken människa de vill vara om 1-3 år och sedan jobba mot det målet, göra något varje dag för att bli lite lite bättre.
Allt ansvar ligger på inceln, inte på samhället.