Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Ja, just det. Ett PM från "Soros".
Ett intressant inlägg från Gunnar Sandelin-bloggen.
https://morklaggning.wordpress.com/2...g-och-korrekt/Detta slår mig när jag tänker på några bekanta som är erfarna skribenter på DN, men som samtidigt har mycket svårt att tåla tidningens journalistiska inriktning. De har emellertid inte råd att bita den hand som föder dem. Jag frågade en av dem om det är familjen Bonnier som styr tidningens journalistik, eftersom de tillsätter chefredaktören. Svaret blev att det är journalisternas skuld, eftersom ”talibanerna har kapat redaktionerna”. En annan medarbetare skriver i ett mejl: ”Död åt agendajournalistiken!”. Kan man våga hoppas på att det finns flera journalister av samma sort på landets största tidning?
"Södermalmsmitten" (som kan anses innefatta både DN, Centerpartiet, SVT och en del andra agendamånglare) har helt enkelt drivit in följande dogm (eller norm):
- Tanken på ett
tydligt, starkt samband mellan nation, kultur, nationalspråk och landets långsiktiga fortlevnad
är "fascism light", den har gemensamma rötter med nazismen - oavsett hur innehållet i dessa samband, denna nationalism ser ut. Inga länder eller nationer har rätt att upprätthålla sin kultur och sin identitet kring språket och sin historia, i varje fall inga
vita nationer (däremot är det förstås inget problem när t ex en kurd eller en same säger att "femtio generationer av förfäder och anmödrar i vårt folk står bakom mig, jag är SÅ stolt över dem och jag fortsätter deras verk").
För DN m fl är ett sådant värnande om nationen, landet och nationalspråket som en organisk enhet helt enkelt hädelse. Det ses som något som måste sparkas åt sidan. Att t ex demokratin historiskt sett har haft nationalstaten, inte EU eller FN, som sin verkliga arena struntar man helt i.