2021-05-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, då kom du närmare S-B än min arbetskamrat!

Jo, på Sjösala och lägenhet på Söder.
Citera
2021-10-23, 08:36
Medlem
Ördögs avatar
DN har åkt till London och gjort en lång hemma hos-intervju med S-BT.

Sven-Bertil Taube: ”Det finns ingen skräck i döden”

https://www.dn.se/kultur/sven-bertil...krack-i-doden/
Sven-Bertil Taube fyller snart 87 år och han kommer inte att uppträda igen. Den nya skivan ”Sånger ur havet” är på vissa sätt ett livsbejakande farväl till ett långt konstnärskap. DN:s Malin Ullgren har samtalat med en av Sveriges främsta röster som tröstat och underhållit generationer.
Även hans fru Mikaela är med, och får uttala sig.
Eftersom Sven-Bertil Taube nästan har förlorat all syn och hör dåligt, är det Mikaela Taube som blir ett slags producent i London och en praktisk förutsättning för att det långa konstnärskapet ska kunna fortsätta. Hon är med under alla intervjuer och upprepar frågor om han inte hör, eller påminner honom om att han har sagt något mer utförligt tidigare.

Själv formulerar han sig ofta artigt, enkelt och kort – ännu kortare nu när vi talas vid på telefon än när vi sågs i Göteborg för två år sedan. Ändå är rösten fortfarande helt igenkännlig, lika vänlig och distinkt, om än lite skrovligare. De utdragna vokalerna – en blandning av stockholmsk borgerlighet i mitten av 1900-talet och Dramatens scenskola – får ordentlig plats i orden.
Det blir mycket snack om pappa Evert och vännen Lars Forssell, och så om den förestående sortin.
Hur är det att befinna sig i slutet av livet?

– Jag väntar på sortin, i stort sett. I en trevlig omgivning.

Tanken skrämmer dig inte?

– Nej. Det finns ingen skräck i det, snarare är det just tanken på en sorti. Det är slutet på föreställningen och då går man ut.

Så talar en skådespelare om döden.

– Jag är ju skådespelare! Bland annat.

– Det jag önskar är att jag ska lämna ett gott intryck efter mig, i synnerhet hos dem som närmast berörs, fru och barn och barnbarn. Att de minns mig med en sorts glädje. Det upptar mig mer än tankar på vad jag har gjort som artist. Även om det naturligtvis är roligt om det kan roa andra under någon tid framöver.

Vad tror du, lämnar du ett gott intryck efter dig bland dina nära?

– Jag kan bara hoppas.

– Sedan vill jag att min aska strös utanför Sjösala. Det finns ett område mellan Sjösala och Sandhamn, där tror jag att det är tillåtet att bli strödd.
Citera
2021-12-07, 08:10
Medlem
TV 4 sände en streamad intervju med S-B i lördags, gjord av Jennie Strömstedt. Prat om "Sånger till havet", CD och bok, nyutgivna, baserade på Lars Forsells texter. Rynkig är han, talar lite långsamt - roligt att se att 87-åringen är vid liv. Och arbetar hemifrån London. Från scenen har han pensionerat sig efter den bejublade rollen i Påklädaren.
Citera
2021-12-28, 08:21
Medlem
Isnatts avatar
Sven-Bertils farfar var född 1853. Tycker alltid sånt är lite häftigt när det gäller levande personer som har träffat människor från mitten av 1800-talet.
Finns en dokumentär om Evert på svt play nu där SB skymtar förbi en del.
Citera
2022-01-07, 10:16
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Sven-Bertils farfar var född 1853. Tycker alltid sånt är lite häftigt när det gäller levande personer som har träffat människor från mitten av 1800-talet.
Finns en dokumentär om Evert på svt play nu där SB skymtar förbi en del.
Det är verkligen en utmärkt dokumentär. Lite kuriosa: Jag har faktiskt både Evert Taubes och Sven-Bertils autografer ( inklusive ett foto av Sven-Bertil ) i ett kort med Astris teckningar.
Senast redigerad av enfindam 2022-01-07 kl. 10:26.
Citera
2022-01-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är verkligen en utmärkt dokumentär. Lite kuriosa: Jag har faktiskt både Evert Taubes och Sven-Bertils autografer ( inklusive ett foto av Sven-Bertil ) i ett kort med Astris teckningar.

Inte tänkte jag på autograf, eller foto - sov över på Bastugatan i mitten av 60-talet. På morgonen kom liten Jesper med nygräddade våfflor från farmor Astrid. Inser att det är länge sedan när jag ser Jesper av idag berätta om när Sjösala brann. Att ”sjösalakvinnan” skrämt upp familjen var tydligt; S-B visade en batong under Astrids kudde…
Citera
2022-01-07, 12:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Inte tänkte jag på autograf, eller foto - sov över på Bastugatan i mitten av 60-talet. På morgonen kom liten Jesper med nygräddade våfflor från farmor Astrid. Inser att det är länge sedan när jag ser Jesper av idag berätta om när Sjösala brann. Att ”sjösalakvinnan” skrämt upp familjen var tydligt; S-B visade en batong under Astrids kudde…

...eller så har du bara väldigt livlig fantasi..?
Citera
2022-01-07, 15:23
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Du sov över där i mitten på sextiotalet, säger du. Sjösala brann 1969.
Citera
2022-01-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...eller så har du bara väldigt livlig fantasi..?

Tro vad du vill! Lillevi Bergman (Chans, regi Gunnar Hellström) som var med i bilen till Sjösala, efter att S-B köpt ut en flaska vin från Operabaren på kvällen är död sedan ganska länge, tyvärr. Vilken manlig skådespelare från Dramaten som också var med i bilen minns jag faktiskt inte.

Kanske Jesper minns farmors våfflor.
Citera
2022-01-07, 15:25
Medlem
Citat:
Du sov över där i mitten på sextiotalet, säger du. Sjösala brann 1969.

Absolut, och?
Citera
2022-01-07, 15:27
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Absolut, och?
Du skrev att du sov över där i mitten på sextiotalet och att Astri var rädd för Sjösalakvinnan, det hade inte inträffat då. Jesper är väl förresten barnbarn till Evert Taube?
Citera
2022-01-07, 15:48
Medlem
Citat:
Du skrev att du sov över där i mitten på sextiotalet och att Astri var rädd för Sjösalakvinnan, det hade inte inträffat då. Jesper är väl förresten barnbarn till Evert Taube?

Ok, du tycks inte känna till Taube-familjens stalker. Finns en tråd på
Flashback om henne.

Och ja, Jesper är barnbarn till Evert och Astrid Taube. Deras ateljévåning (där E Billgren bor nu) ligger inte långt från etagelägenheten på Söder där S-B bodde då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in