2021-12-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Prestige? Det kanske har med erfarenhet att göra.

För egen del rör jag mig i stadsmiljön dagligen med dess sus och brus från trafiken, plötsliga höga ljud, skrän och folkhopar, o.s.v. Det mesta stängs ute då man i åratal ständigt har varit på väg någonstans, till exempel till och från jobbet, och har tider att passa.

Har gått in i periferin av åtskilliga trafikolyckor, polisinsatser, väktaringripanden, storbråk, ficktjuveri och annat obehagligt. Har blivit nerspilld av A-lagare ett par gånger, som vevat med öl. Detta utan att observera något på förhand, kanske helt enkelt för att man är fokuserad på framåtrörelsen och inte förväntar sig sånt. Är mina herrar möjligen bilister som sällan rör sig ute, till fots, inne i stan?

Skandiamannen var 52 och hade ännu fler år av att rutinmässigt stänga ute störningsmoment på väg mot T-banan och/eller bussen. Dessutom hade han spenderat 15 timmar på kontoret, och var nog bra mör. Frågan är som sagt om han hade full hörsel. Vet folk över 50 som inte skulle uppfatta en störtande 747:a i trädgården om de ser på Tipsextra, oavsett om de har perfekta resultat på hörseltesten.

Om Skandiamannen stod vänd mot skyltfönstret och försökte se visaren på sin svarta urtavla, och kanske rättade till kläderna eller kontrollerade nyckelknippan (fick jag med mig allt?), i 10-15 sekunder, så är det inte otänkbart att han missade vad som hände.

Knallen hörde han, men såg väl inte var den kom ifrån?

P.S. Hörde en väldigt skarp knall häromveckan när jag passerade ett torg. Tänkte direkt på den här diskussionen och om det var ett skott (eftersom sådant ofta händer här i stan). Men trots förförståelsen lyckades jag bara observera folk här och där, och alla rörde sig som vanligt.

Så jag fortsatte lunka på. Om det däremot blivit två knallar så hade benen förmodligen per automatik tagit en mot betäckning.

Poängen är alltså att jag var mer beredd än vad SE var, men lyckades ändå inte se något av värde.

Kollade i tidningen och på nätet efteråt, men ingenstans stod det något om en skyhög, skarp knall.

Du måste ju förstå att många hörde skotten o Lisbeth betydligt längre ifrån än Engström stod...

Skitsamma det vi menar är att 98% hade reagerat om man står 20m bort o tittat åtminstone upp när skotten kommer o Lisbeth skriker....

Vi behöver inte höra fler ursäkter att 2% inte gör det....
Citera
2021-12-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja det gäller ju i allra högsta grad i centrala Sthlm där man hela tiden får parera för folk som INTE tittar rakt fram på trottoaren. Det är ju extremt vanligt. Folk tittar på trafiken, i skyltfönster, på människor på andra sidan gatam osv, allt annat än rakt fram.

Men jag tror du gör dig lite fånig nu...

Jag menade att man inte tittar upp en enda gång inte att man vänder på huvudet åt vänster eller åt höger då o då...Eller att man tittar på skorna i några meter...

Alla människor tittar någongång upp i färdens rikting...o har man hört ett skott så definitivt tittar man upp...98% iallfall...
Citera
2021-12-26, 15:06
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eg så spelar det inte så stor roll...

Jag tror att Engström ljuger...

O du tror att det finns en möjlighet att han inte ljuger...

Är väl inget stort problem vi tar in Engström som misstänkt så får vi kolla upp honom närmare ? Vad säger du Quggel ?

För mig är SE misstänkt, men även CP.

Vad jag försöker säga är att hans ouppmärksamhet kan vara en egenskap han hade. Och hans ljug kan vara ett försök att bli det supervittne han inte var.

Enligt min mening är det mer som pekar åt CP som GM.

Jag undrar: När laddar SE revolvern och varför?
Citera
2021-12-26, 15:08
Medlem
Citat:

Vad jag försöker säga är att hans ouppmärksamhet kan vara en egenskap han hade. Och hans ljug kan vara ett försök att bli det supervittne han inte var.

Kan han inte laddat vapnet istället för att se vad klockan var ?

Han speglade enligt mig GM rörelse...
Citera
2021-12-26, 15:10
Medlem
Citat:

Låt säg att han använde vapnet som ett skydd så kan han väl haft det laddat ?
Citera
2021-12-26, 15:17
Medlem
quggels avatar
Citat:
Låt säg att han använde vapnet som ett skydd så kan han väl haft det laddat ?

Om SE hade känt att han behöver skydd hade han väl bara gått in i en vapenbutik och köpt en smidig och lite mindre lätthanterlig pistol?

Det är inte rimligt att han bär med sig en stor fet Magnum-revolver, laddad och klar, innanför rocken, som personskydd. En revolver där man spänner hannen och så ligger den spänd tills man avfyrar. Innanför byxlinningen eller?
Citera
2021-12-26, 15:20
Medlem
quggels avatar
Citat:
Kan han inte laddat vapnet istället för att se vad klockan var ?

Han speglade enligt mig GM rörelse...

Nu snackar vi. Bra teori. Då löser vi två knutar: när revolvern laddas och hans aningen suspekta uttalande om att han inte såg urtavlan.

Detta är två saker jag stört mig på. Bra diskussion.
Senast redigerad av quggel 2021-12-26 kl. 15:46.
Citera
2021-12-26, 15:56
Medlem
Citat:
Nu snackar vi. Bra teori. Då löser vi två knutar: när revolvern laddas och hans aningen suspekta uttalande om att han inte såg urtavlan.

Ja har du funderat också på att han mindes så väl att han kollade på klockan...?

Om något så är det inget man direkt minns..

Fler saker är ju märkliga med just den besatta grejen med tiden var ju att någon i tråden här hade svårt att få ihop vilken tid han behövde passa?
Citera
2021-12-26, 15:57
Medlem
quggels avatar
Om det var SE, hur kom han över revolvern?
Hade han den med sig varje kväll han jobbade sent?
Hur kommer det sig att exfrun aldrig sett något vapen?

Dessa är fortfarande frågetecken. Vad har ni för tankar?
Citera
2021-12-26, 16:05
Medlem
Citat:

Om du tänker efter så speglar Engström hela tiden rörelsen GM gjorde..

Om någon pekat ut Engström för att gå bakom paret Palme så gjorde Engström det men som vittne..

Om någon skulle sett Engström stå vid skyltfönstret stå o pila med något(ladda vapnet) så gjorde Engström det men som vittne o kolla klockan..

Om Lisbeth skulle förväxla Engström på brottsplatsen så ringer ju Engström också o påtalar förväxlingen..

Om någon sett Engström springa i gränden så gör ju Engström det också som vittne ...

Om YN pekat ut Engström på David Bagaresgata så hade förlängt sin språngmarsch dit upp..

Nu hade det troligen inte lyckats för Engström om någon på allvar pekat ut honom klart o tydligt...!

Men nu blev det diffust o inget klart signalement så jag tror han hade tur..
Citera
2021-12-26, 16:08
Medlem
Citat:
Om det var SE, hur kom han över revolvern?
Hade han den med sig varje kväll han jobbade sent?
Hur kommer det sig att exfrun aldrig sett något vapen?

Dessa är fortfarande frågetecken. Vad har ni för tankar?

En teori att han lånat den efter han sett Olof vid bion...Men osäkert..

En annan är ju att Engström var feg o hade kanske vapen mest för att skrämma när han gick hem helger på nätterna...

Men det blir såklart gissningar..
Citera
2021-12-26, 16:17
Medlem
Citat:

Sen är det ju faktiskt just förväxling som är hans prio 1 när han ringer Polisen ...

Kanske är det förväxling i allmänhet han ringer om inte bara just signalement..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in