2021-12-26, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
JO! Det är jävligt konstigt! 0% trovärdig berättelse han kommer med. Vad fan är det med folk? Vad är det för jävla fenomen att man inte ens kan erkänna en sån här sak trots sin egen tro att det inte skulle vara SE som är GM. Är det SÅ jädra mycket prestige och stolthet? Man blir så trött...

Han är 20m ifrån, säger han. Samtidigt när han hör knallarna så ska han börja titta på klockan intill skyltfönstret. Tittar inte framåt och hör inte Lisbeths hysteriska skrik. HAHAHAHA! Ni är så jävla blåsta. Förlåt, men kan inte behärska mig.

Håller helt med...

Står 20m ifrån så hoppar man definitivt till när skotten kommer...

Sen se klart på klockan medans Lisbeth skriker o Engström lyfter inte ens blicken....

Troligtvis prestige för om dom erkänner att Engström ljuger här så öppnas pandoras box o kanske man då måste ifrågasätta allt Engström säger ...

Jag kan inte sätta fingret på prestigen riktigt ,

För om vi skulle prata om CA så skulle jag direkt tycka det var konstigt att han sålde sitt vapen till okänd när Polisen ville ha in hans vapen!

Eller att Lisbeth faktiskt ändå pekar ut CP...

Osv..

Men prestigen är så hög med Engström..
Citera
2021-12-26, 06:12
Medlem
Citat:
JO! Det är jävligt konstigt! 0% trovärdig berättelse han kommer med. Vad fan är det med folk? Vad är det för jävla fenomen att man inte ens kan erkänna en sån här sak trots sin egen tro att det inte skulle vara SE som är GM. Är det SÅ jädra mycket prestige och stolthet? Man blir så trött...

Han är 20m ifrån, säger han. Samtidigt när han hör knallarna så ska han börja titta på klockan intill skyltfönstret. Tittar inte framåt och hör inte Lisbeths hysteriska skrik. HAHAHAHA! Ni är så jävla blåsta. Förlåt, men kan inte behärska mig.

Prestigen är så tydlig även när vi pratar om att Engström inte lämnar vittnesmål trots att han säger till vakterna att han gjort det....

Men då hittar folk i tråden några andra som inte heller fick lämna vittnesmål...

Helt ärligt...

Statsministern är mördad på öppen gata o ett vittne som är bland dom första ställer sig i kö för att lämna vittnesmål o polisen vill inte ha !!?

Dessutom är Engström i 50års åldern o från ett kontor o borde se korrekt ut !

Men Polisen vägrar Engström ett vittnesmål när Olof Palme just blivit avrättad....

Jävla lögn av Engström...Han har säkert läst eller hört någon annan som tyckte Polisen var stressad o otrevlig o använde det själv...

Sen språngmarsch i gränden....Bara lägg av ...Springa I 30m för att sen bara vända o gå tillbaka...

Han vänder inte heller på Olof för det hade AH o SG nog märkt ...

Pratat med Lisbeth? Knappast hon var i kraftig chock o Hages väninna försökte lugna ner Lisbeth som sprang fram o tillbaka o var hysterisk...

Då skulle plötsligt Lisbeth säga ett jävla signalement till Engström som enbart Engström hörde.....

Allt är lögn...
Citera
2021-12-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vässarn
Skandiamannen alias Stig Engström, grafiker, uppgav att han var tvungen att jobba över för att slutföra en arbetsuppgift. Detta för att kunna åka till Idre på sem. dagen efter. Finns vittnen som istället har sett Engström på Åland istället en kort tid efter mordet. På Åland trycks vid den här tiden EAP:s tidning. EAP, ultra-högerrörelse får man väl ändå kalla dom, var en del var en del av en internationell rörelse grundad av Lyndon Larouche, finansierad av CIA.
Hans vittnesmål om sina förehavanden på mordnatten inbjuder till en del intressant läsning minst sagt.

Ålandsbankens vd Sebastian Rehn och Stig brukade besöka mitt hostel i Mariehamn på 80 talet.
Trodde alltid att dessa herrar var homosexuella som penetrerade varann, men har nu insett att det troligtvis hade högerextrema möten i skymundan.
Sebastian Rehn dömdes senare för hets mot folkgrupp , när han visade penisen som var tatuerad med svastika och , gungade likt en ceacar hälsning ( hitler) .
Citera
2021-12-26, 09:59
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Prestigen är så tydlig även när vi pratar om att Engström inte lämnar vittnesmål trots att han säger till vakterna att han gjort det....

Men då hittar folk i tråden några andra som inte heller fick lämna vittnesmål...

Helt ärligt...

Statsministern är mördad på öppen gata o ett vittne som är bland dom första ställer sig i kö för att lämna vittnesmål o polisen vill inte ha !!?

Dessutom är Engström i 50års åldern o från ett kontor o borde se korrekt ut !

Men Polisen vägrar Engström ett vittnesmål när Olof Palme just blivit avrättad....

Jävla lögn av Engström...Han har säkert läst eller hört någon annan som tyckte Polisen var stressad o otrevlig o använde det själv...

Sen språngmarsch i gränden....Bara lägg av ...Springa I 30m för att sen bara vända o gå tillbaka...

Han vänder inte heller på Olof för det hade AH o SG nog märkt ...

Pratat med Lisbeth? Knappast hon var i kraftig chock o Hages väninna försökte lugna ner Lisbeth som sprang fram o tillbaka o var hysterisk...

Då skulle plötsligt Lisbeth säga ett jävla signalement till Engström som enbart Engström hörde.....

Allt är lögn...

Vi vet det. Vi vet också att det inte per automatik gör honom till mördaren.

Det finns betydligt fler graverande omständighetet runt CP.

CP:
Hade tillgång till en Magnum
Har mördat förut och då använt samma flyktväg
Utpekad som mördaren av LP
Har t.o.m. erkänt för flera personer, inkl. sin käresta

Istället skulle det alltså vara grafikern från Täby som enligt exfrun knappt orkade håll i korten på bridgekvällarna? Varför skulle han kliva ut på Sveavägen just då med en skarpladdad Magnum?

SE ljuger. Ja. Men han gör det för att han vill bli älskad och uppskattad som det supervittne han dessvärre inte var.
Citera
2021-12-26, 10:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
En klassiker (från 14.05):

https://youtu.be/m9OkNV9Q4TY
"Jag var den som rörde mig snabbast med anledning av att jag hade bråttom", det kan nog stämma.

Och att "... det fanns folk som rörde på sig".
Citera
2021-12-26, 11:25
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Jag var den som rörde mig snabbast med anledning av att jag hade bråttom", det kan nog stämma.

Och att "... det fanns folk som rörde på sig".

Det är möjligt att han rörde sig jättesnabbt i nåt läge. Spontant känns det väl inte som han har jättekoll hur det ser ut på trottoaren och på mordplatsen. Men förmodligen menar han att han sett SG och AH, samt en vit taxibil i alla fall, inte så mycket mer. Anmärkningsvärt onekligen.
Citera
2021-12-26, 11:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så du menar att under dessa 20m som Engström går mot brottsplatsen inte tittar framåt en enda gång ?

Sen borde han vara först framme enligt så som han beskriver det går i rask takt dessa 20m..

Om du inte själv hör hur han beskriver det som att det inte är självupplevt så skiljer vi oss åt...

Citat:

Citat:
Håller helt med...

Sen se klart på klockan medans Lisbeth skriker o Engström lyfter inte ens blicken....

Troligtvis prestige för om dom erkänner att Engström ljuger här så öppnas pandoras box o kanske man då måste ifrågasätta allt Engström säger ...

Jag kan inte sätta fingret på prestigen riktigt ,

För om vi skulle prata om CA så skulle jag direkt tycka det var konstigt att han sålde sitt vapen till okänd när Polisen ville ha in hans vapen!

Eller att Lisbeth faktiskt ändå pekar ut CP...

Osv..

Men prestigen är så hög med Engström..

Prestige? Det kanske har med erfarenhet att göra.

För egen del rör jag mig i stadsmiljön dagligen med dess sus och brus från trafiken, plötsliga höga ljud, skrän och folkhopar, o.s.v. Det mesta stängs ute då man i åratal ständigt har varit på väg någonstans, till exempel till och från jobbet, och har tider att passa.

Har gått in i periferin av åtskilliga trafikolyckor, polisinsatser, väktaringripanden, storbråk, ficktjuveri och annat obehagligt. Har blivit nerspilld av A-lagare ett par gånger, som vevat med öl. Detta utan att observera något på förhand, kanske helt enkelt för att man är fokuserad på framåtrörelsen och inte förväntar sig sånt. Är mina herrar möjligen bilister som sällan rör sig ute, till fots, inne i stan?

Skandiamannen var 52 och hade ännu fler år av att rutinmässigt stänga ute störningsmoment på väg mot T-banan och/eller bussen. Dessutom hade han spenderat 15 timmar på kontoret, och var nog bra mör. Frågan är som sagt om han hade full hörsel. Vet folk över 50 som inte skulle uppfatta en störtande 747:a i trädgården om de ser på Tipsextra, oavsett om de har perfekta resultat på hörseltesten.

Om Skandiamannen stod vänd mot skyltfönstret och försökte se visaren på sin svarta urtavla, och kanske rättade till kläderna eller kontrollerade nyckelknippan (fick jag med mig allt?), i 10-15 sekunder, så är det inte otänkbart att han missade vad som hände.

Knallen hörde han, men såg väl inte var den kom ifrån?

P.S. Hörde en väldigt skarp knall häromveckan när jag passerade ett torg. Tänkte direkt på den här diskussionen och om det var ett skott (eftersom sådant ofta händer här i stan). Men trots förförståelsen lyckades jag bara observera folk här och där, och alla rörde sig som vanligt.

Så jag fortsatte lunka på. Om det däremot blivit två knallar så hade benen förmodligen per automatik tagit en mot betäckning.

Poängen är alltså att jag var mer beredd än vad SE var, men lyckades ändå inte se något av värde.

Kollade i tidningen och på nätet efteråt, men ingenstans stod det något om en skyhög, skarp knall.
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-26 kl. 12:02.
Citera
2021-12-26, 12:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Håller med hans tidiga förhör är ren nonsens...

Hur han beskriver vägen från Skandia till brottsplatsen o att han tittar på sin jävla klocka när han hör knallskott...pinsamt..

Att han inte ens då tittar rakt fram o beskriver vad han ser på brottsplatsen på hela sin väg från Skandia till brottsplatsen är ren dynga från honom...

Hans språngmarsch i gränden är fan lika pinsam...Vad ville han med att springa i 30m....?

Man hör på andra vittne hur dom beskriver det o det låter självupplevt men när Engström beskriver det så känns det uppdiktat..
Visst är bland annat språngmarschen pinsam, om man ser honom som ett vittne, men nödvändig för att skapa ett förväxlingsscenario för att bortförklara signalementet.
Citera
2021-12-26, 14:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Håller helt med...

Problemet är du jämför med dig själv och tror att alla är likadana. Typiskt svenskt förresten, att tro att alla är likadana. Det är inte så. Rent kognitivt kan individer skilja sig åt väldigt mycket. Vissa är extremt uppmärksamma och proaktiva medans andra kan missa saker i ens direkta närhet. Det kan ha fysiska orsaker och psykiska orsaker, kan vara orsakat av stress eller att tankarna är någon annanstans.

På Sveavägen har vi (och hade) ett konstant brus av fordon, människor och ibland slammer. Någon som slänger en euro-pall på trottoaren låter ungefär likadant som ett skott, vilket låter ungefär som en avgasknall vilket låter ungefär som en smällare.

Att någon är van vid sådana ljud och därför inte omedelbart fäster någon uppmärksamhet vid det behöver därför inte alls vara misstänkt på något sätt.
Citera
2021-12-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Problemet är du jämför med dig själv och tror att alla är likadana. Typiskt svenskt förresten, att tro att alla är likadana. Det är inte så. Rent kognitivt kan individer skilja sig åt väldigt mycket. Vissa är extremt uppmärksamma och proaktiva medans andra kan missa saker i ens direkta närhet. Det kan ha fysiska orsaker och psykiska orsaker, kan vara orsakat av stress eller att tankarna är någon annanstans.

På Sveavägen har vi (och hade) ett konstant brus av fordon, människor och ibland slammer. Någon som slänger en euro-pall på trottoaren låter ungefär likadant som ett skott, vilket låter ungefär som en avgasknall vilket låter ungefär som en smällare.

Att någon är van vid sådana ljud och därför inte omedelbart fäster någon uppmärksamhet vid det behöver därför inte alls vara misstänkt på något sätt.

Det är inte bara ljudet eller skriken från Lisbeth...

Det är ju att Engström går ju åt rätt håll !

Om du förstår vad jag menar...

Nu menar du säkert att alla inte är som jag o tittar rakt fram i den riktningen jag går utan det finns många som tittar ner på sina skor när dom går....
Citera
2021-12-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Eg så spelar det inte så stor roll...

Jag tror att Engström ljuger...

O du tror att det finns en möjlighet att han inte ljuger...

Är väl inget stort problem vi tar in Engström som misstänkt så får vi kolla upp honom närmare ? Vad säger du Quggel ?
Citera
2021-12-26, 15:00
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det är inte bara ljudet eller skriken från Lisbeth...

Det är ju att Engström går ju åt rätt håll !

Om du förstår vad jag menar...

Nu menar du säkert att alla inte är som jag o tittar rakt fram i den riktningen jag går utan det finns många som tittar ner på sina skor när dom går....

Ja det gäller ju i allra högsta grad i centrala Sthlm där man hela tiden får parera för folk som INTE tittar rakt fram på trottoaren. Det är ju extremt vanligt. Folk tittar på trafiken, i skyltfönster, på människor på andra sidan gatam osv, allt annat än rakt fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in