2021-12-25, 11:08
Citat:
Ursprungligen postat av 6.A.M.
Och varför misstänker du det?

Brukar vara så vid sådana här händelser. Väldigt ovanligt att alla brinner inne vid en villabrand.

Att det var på just julafton stärker misstanken. Troligtvis varit bråk hos familjen under dagen och en tid innan så han bestämde sig på natten för att avsluta det.

Säkert ekonomiska problem.
Citera
2021-12-25, 11:09
Medlem
Om alla fyra familjemedlemmarna skulle brunnit inne, så borde brända lik hittas i någon form, och
det märkliga då är, varför hann de fyra eller någon inte ut, nu hoppas vi verkligen de är på semester,
men även då, så har de väl vänner som vet vad de är och kunnat meddelat att deras hus brunnit
ner, något skumt och märkligt i detta.
Senast redigerad av salladsmix 2021-12-25 kl. 11:13.
Citera
2021-12-25, 11:21
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, berätta. Annars kan det ju vara utökat självmord. Den 20 år äldre mannan har fått veta att hustrun vill lämna honom och kanske ta med barnen till sin familj i Thailand/Filippinerna…Men jag hoppas du har rätt.

Föreslår att du pausar Netflix och googlar Ockhams rakkniv...
Citera
2021-12-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durango80
Konstigt att ingen av fyra personer vaknade om dom brunnit inne.. Men jag hittade mammans Facebook.. dom verkar ju resa en del. Så jag hoppas verkligen att dom är utomlands.
Länk?
Citera
2021-12-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durango80
Konstigt att ingen av fyra personer vaknade om dom brunnit inne.. Men jag hittade mammans Facebook.. dom verkar ju resa en del. Så jag hoppas verkligen att dom är utomlands.

Hittar också hans ej ”öppna” Facebook. Senaste bilden från resa jag ser är från 2019, bild från en strand vad som ser ut som Thailand/Filippinerna. Bild på det omnämnda paret.
Citera
2021-12-25, 11:24
Medlem
sandwichcats avatar
Det är inte märkligt att familjen inte vaknat, det är snarare ovanligt att vakna vid brand utan brandvarnare.

Citat:
Det är oftast just röken som dödar, inte själva elden. Röken är mycket giftig och sövande och om du sover när det börjar brinna, finns det stor risk att du inte vaknar. En brandvarnare är därför en billig livförsäkring.

PDF från gästrike räddningstjänst

Sedan benämns alla bränder där människor riskerat skada som mordbrand, av utredningstekniska skäl. Behöver inte ens varit någon i byggnaden, eller finnas misstankar om brott.
Citera
2021-12-25, 11:28
Medlem
Sunimods avatar
Inget konstigt alls och var en liknande händelse för några år sedan då en familj dog i en lägenhetsbrand. Man hittade senare en brandvarnare i ett skåp med urtagna batterier.

Sover man och inte väcks så är risken stor att röken söver folk för evigt.
Men i aktuella fallet får vi verkligen hoppas familjen är bortresta.

Du som läser kan ju kolla om du har fungerande brandvarnare där du bor.
Citera
2021-12-25, 11:33
Medlem
Angående inlägg som "hoppas de är utomlands" så har naturligtvis polisen kollat med t ex grannar och fått info om att familjen befunnit sig hemma igår eller till och med igår kväll. I ett villaområde har såklart många koll på om grannar är hemma eller bortresta.
Citera
2021-12-25, 11:35
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Inget konstigt alls och var en liknande händelse för några år sedan då en familj dog i en lägenhetsbrand. Man hittade senare en brandvarnare i ett skåp med urtagna batterier.

Sover man och inte väcks så är risken stor att röken söver folk för evigt.
Men i aktuella fallet får vi verkligen hoppas familjen är bortresta.

Du som läser kan ju kolla om du har fungerande brandvarnare där du bor.

Bra uppmaning.
Citera
2021-12-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående inlägg som "hoppas de är utomlands" så har naturligtvis polisen kollat med t ex grannar och fått info om att familjen befunnit sig hemma igår eller till och med igår kväll. I ett villaområde har såklart många koll på om grannar är hemma eller bortresta.
Om dom va bortresta skulle det förmodligen inte brunnit
Ståndet ligger nog fyra förkolnade kroppar där inne
Citera
2021-12-25, 11:39
Medlem
Inthemoves avatar
– Av det som har framkommit så befarar vi att de inte lyckats ta sig ur huset, säger Magnus Jansson Klarin, presstalesperson på polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/pol...n-ut-ur-huset/
Citera
2021-12-25, 11:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Bra uppmaning.
Ja ett gott råd.
Vi har dubbla system, ett fristående med flera brandvarnare och 2 brandvarnare kopplat till larmcentral.
(hus med två våningar)
Dessutom två större pulversläckare och brandfilt som jag hoppas slippa använda.
Jo jag sover väldigt lugnt.

Byt gärna batterier varje år vid jultid så kommer man ihåg och slipper gå upp på natten att fixa "pipande" brandvarnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in