Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-24, 09:48
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Jag får ett intryck att Kina nu håller på att mangla över Hong Kong helt, ungefär 25 år efter övertagandet och löftena. Det skall väl inte Kina få göra utan att det kommenteras. Eller hur ser ni på situationen?
Citat:
Two more Hong Kong universities have removed works of art marking Beijing’s deadly 1989 crackdown on Tiananmen Square democracy protesters, as authorities move to erase memorials to the event.

The removals come a day after Hong Kong’s oldest university took down a statue named the Pillar of Shame, commemorating the events of 1989, sparking outcry by activists and dissident artists in the city and abroad.
https://www.theguardian.com/world/20...ame-dismantled


Den här artikeln verkar Guardian t.o.m. ha bytt titel på vilket framgår av artikelns internetadress och kan bekräftas i Wayback Machine. Bara 30% deltog i valen.

Den redigerade titeln, idag
Citat:
West raises concerns after pro-Beijing candidates sweep Hong Kong elections
https://www.theguardian.com/world/20...only-elections

Artikelns ursprungliga titel, 20 dec
Citat:
Pro-Beijing candidates sweep Hong Kong ‘patriots’-only elections
https://web.archive.org/web/20211220...only-elections
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-24 kl. 09:58.
Citera
2021-12-24, 10:01
  #2
Medlem
Statyer i väst av framstående vita män, som även haft olika svaga kopplingar till slavhandel, plockas ju ned pga press från odemokratiska Black Lives Matter-rörelsen och politiker ivriga att buga för dessa aktivister.

Det är väl att jämföra med att den kinesiska regimen plockar bort statyer som påminner om deras kränkningar av mänskliga rättigheter?

Om väst gör samma sak, så kan väl inte kina kritiseras mer än andra? Människor i väst bör ha fokus på urholkningen av frihet och demokrati i sina egna länder i första hand tycker jag.

Med det sagt så uppskattar jag inte alls vad kina har för sig.
Citera
2021-12-24, 10:04
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Statyer i väst av framstående vita män, som även haft olika svaga kopplingar till slavhandel, plockas ju ned pga press från odemokratiska Black Lives Matter-rörelsen och politiker ivriga att buga för dessa aktivister.

Det är väl att jämföra med att den kinesiska regimen plockar bort statyer som påminner om deras kränkningar av mänskliga rättigheter?

Om väst gör samma sak, så kan väl inte kina kritiseras mer än andra? Människor i väst bör ha fokus på urholkningen av frihet och demokrati i sina egna länder i första hand tycker jag.

Med det sagt så uppskattar jag inte alls vad kina har för sig.
Fast statyerna av slavägarna togs ned av aktivister eftersom statyerna hyllade slavägarna.

"The Pillar of Shame" togs ned av regimen för att den kritiserade övergreppen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-24 kl. 10:26.
Citera
2021-12-24, 12:51
  #4
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Eller hur ser ni på situationen?

Vet inte vad du menar med att Kina manglar över HK. Du får nog ge exempel och förklara vad du menar.

HK har aldrig varit mer demokratiskt än nu. När Storbritannien regerade styrdes allt från London. Gubbarna i HK satt bara vid telefonen och väntade på order från London. De fick inte göra ett skvatt på egen hand.

Att HK nu har egna säkerhetslagar, precis som alla länder har, förstärker enbart demokratin eftersom det nu finns starkare juridiska möjligheter att försvara sig mot utländska intressen. Tänk om Kina eller Ryssland lägger sig i valen i USA genom att skjuta in miljarder dollar i valkampanjen för att försöka styra och påverka, skulle USA tillåta det? Självklart inte. Och självklart måste HK ha rätt att styra över sina egna lokala val på sitt eget sätt.
Citera
2021-12-24, 13:25
  #5
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vet inte vad du menar med att Kina manglar över HK. Du får nog ge exempel och förklara vad du menar.

HK har aldrig varit mer demokratiskt än nu. När Storbritannien regerade styrdes allt från London. Gubbarna i HK satt bara vid telefonen och väntade på order från London. De fick inte göra ett skvatt på egen hand.

Att HK nu har egna säkerhetslagar, precis som alla länder har, förstärker enbart demokratin eftersom det nu finns starkare juridiska möjligheter att försvara sig mot utländska intressen. Tänk om Kina eller Ryssland lägger sig i valen i USA genom att skjuta in miljarder dollar i valkampanjen för att försöka styra och påverka, skulle USA tillåta det? Självklart inte. Och självklart måste HK ha rätt att styra över sina egna lokala val på sitt eget sätt.
Än så länge har jag bara sett det jag anförde. Beijing-kandidater tog hem valet med bara 30% deltagande, nu tar man bort statyer som protesterar mot våldet på Tiananmen. Det har skett protester under hösten. Jag tycker det ger anledning till att fråga om demokratiförsämringar är på väg.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-24 kl. 13:36.
Citera
2021-12-24, 17:44
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vet inte vad du menar med att Kina manglar över HK. Du får nog ge exempel och förklara vad du menar.

HK har aldrig varit mer demokratiskt än nu. När Storbritannien regerade styrdes allt från London. Gubbarna i HK satt bara vid telefonen och väntade på order från London. De fick inte göra ett skvatt på egen hand.

Att HK nu har egna säkerhetslagar, precis som alla länder har, förstärker enbart demokratin eftersom det nu finns starkare juridiska möjligheter att försvara sig mot utländska intressen. Tänk om Kina eller Ryssland lägger sig i valen i USA genom att skjuta in miljarder dollar i valkampanjen för att försöka styra och påverka, skulle USA tillåta det? Självklart inte. Och självklart måste HK ha rätt att styra över sina egna lokala val på sitt eget sätt.


Det är sådana där dumheter som gör att ingen tar dig på allvar. Bitch please. Kina har just manglat allt vad frihet var i Hongkong, och du pissar på dom som bor där genom att skriva så.
Citera
2021-12-24, 20:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är sådana där dumheter som gör att ingen tar dig på allvar. Bitch please. Kina har just manglat allt vad frihet var i Hongkong, och du pissar på dom som bor där genom att skriva så.
Vad menar du? Var HK mer demokratiskt under det brittiska kolonialstyret när man inte fick rösta alls?
Citera
2021-12-24, 20:50
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajspundare
Vad menar du? Var HK mer demokratiskt under det brittiska kolonialstyret när man inte fick rösta alls?

Då hade dom åtminstone yttrandefrihet.
Citera
2021-12-25, 12:10
  #9
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är sådana där dumheter som gör att ingen tar dig på allvar. Bitch please. Kina har just manglat allt vad frihet var i Hongkong, och du pissar på dom som bor där genom att skriva så.

Uppriktigt sagt har jag ingen aning om vad du refererar till. Bara för att det står i BBC att Kina stryper rättigheter betyder det inte att det är sant. Om du inte kan ge exempel och förklara på vilket sätt de manglar ner deras frihet med källor så kan jag inte ta dig på allvar.

Jag vet inte ens om det är säkerhetslagarna du refererar till eller om det är något annat du syftar på. Om du säger vad du syftar på så finns något att diskutera. Om du verkligen var intresserad av Hong Kong så skulle du vilja sätta dig in i problematiken på allvar.
Citera
2021-12-25, 12:14
  #10
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då hade dom åtminstone yttrandefrihet.

De har yttrandefrihet:

Citat:
Article 27
Hong Kong residents shall have freedom of speech, of the press and of publication; freedom of association, of assembly, of procession and of demonstration; and the right and freedom to form and join trade unions, and to strike.

https://www.basiclaw.gov.hk/en/basiclaw/chapter3.html
Citera
2021-12-25, 12:36
  #11
Avstängd
wwrs avatar
Jag har inte läst detaljerna men oroligheterna under hösten verkar ha samband med den lagändring som genomfördes för ett par år sedan där Hong-Kongs utlämningsavtal även kom att innefatta resten av Kina. Då var gatorna fyllda med demonstranter. Nu verkar man protestera mot angrepp på media som kritiserar lagändringen.

Men jag har inte kollat detaljerna. Det verkar också ske trollning i tråden när det bara läggs in paragrafer utan att se närmare efter hur situationen ser ut.

Yttrandefriheten är mycket dålig i Kina och om Hong-Kongborna nu har protesterat bör man ta det på allvar och se vad det handlar om.

Anmärkningsvärt att bara 30% röstade och dessutom röstade på Beijing-kandidater. Detta när gatorna var fulla med protesterande för ett par år sedan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-25 kl. 12:50.
Citera
2021-12-25, 12:39
  #12
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Anmärkningsvärt att bara 30% röstade och dessutom röstade på Beijing-kandidater. Detta när gatorna var fulla med protesterade för ett par år sedan.

Här är ett svar jag hittade på Internet
Citat:
Candidate was hand-picked by the Chinese, and was going to win whether 1 or 1M people in Hong Kong voted.

Chinese version of democracy. Not voting was a protest “vote.”
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback