• 6
  • 7
2021-12-19, 12:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men deras jämförelse handlade om amerikansk produktion? Det är svårt att uttala sig om något om detta då man inte har tillgång till alla fakta som kan driva priserna. Finns det skatter mot specifika energislag, finns det subventioner, räknas tex försäkringskostnader för kärnkraft in etc.

Rapporten beräknar ett mått som kallas för levelized Cost of Energy (LCOE). Måttet beskriver hur mycket el från olika kraftslag kostar att producera. Måttet tar inte hänsyn till subventioner, konsumtionsskatter och annat eftersom de inte påverkar produktionskostnaden. Du kan läsa mer om LCOE på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Levelized_cost_of_energy LCOE-måtten som Lazard tar fram är alltså inte avhängiga den amerikanska energimarknaden.

Citat:
Men om det skulle stämma att kärnkraften är så mycket dyrare, ja då kan den förstås ifrågasättas. Men den går ju inte att ersätta med sol och vind i moderna industriländer som befinner sig på den norra hemisfären.

Flera rapporter har konstaterat att det visst går att ersätta kärnkraften med förnybar kraftproduktion. Se exempelvis rapporten 100 % förnybart till 2040 framtagen av Sweco 2017.

Citat:
Citat:
Nej. Elens andel av hushållens ekonomi har minskat stadigt. Att priset varit högt de senaste månaderna beror på högra europeiska priser. Som högst har de varit i Frankrike som får 70 % av sin el från kärnkraften.

Elens andel av hushållens ekonomi har minskat pga. hushållsinkomsterna har ökat.

Precis som jag skrev. Du skrev "Sverige har aldrig haft så höga kostnader för el" men i verkligheten är det ju precis tvärtom. Elen har för de flesta aldrig varit så billig som den är nu!

Citat:
Nu vet jag inget om den franska energimarknaden, men det kan ju faktiskt vara så att de säljer sin el till Tyskland under dessa månader, för att priset är högre där. Detta driver ju i så fall upp priset i Frankrike.

Bra teori, men priset i Frankrike har den senaste månaden varit högre än i Tyskland. Det är alltså de franska priserna som drivit upp de tyska! Se prisstatistiken här: https://www.nordpoolgroup.com/Market...#/nordic/chart

Citat:
Citat:
Ja. Lazard räknar med att havsbaserad vindkraft kostar $86 per MWh.

Ser det som svårt att sätta ut ett exakt pris här. Detta måste ju bero på tex havsdjupet och bottenförhållanden. Även om det ingår kostnader att ansluta den havsbaserade elen till elnätet.

Självklart, men detsamma gäller för alla kraftslag. Ett kärnkraftverk tar 20 år att bygga. Vad händer om reporäntan skjuter i höjden halvvägs in i byggtiden? Då blir det genast mycket dyrare.

Citat:
Till vindkraftens kostnader måste man även lägga till de samhällskostnader som ett instabilt elförsörjningssystem orsakar. Upprepade elavbrott, nedstängningar av hela området, ett ryckigt och oförutsägbart elpris påverkar ekonomin.

Tur att vi inte drabbats av några strömavbrott då...
Citera
2021-12-21, 02:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Rapporten beräknar ett mått som kallas för levelized Cost of Energy (LCOE). Måttet beskriver hur mycket el från olika kraftslag kostar att producera. Måttet tar inte hänsyn till subventioner, konsumtionsskatter och annat eftersom de inte påverkar produktionskostnaden. Du kan läsa mer om LCOE på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Levelized_cost_of_energy LCOE-måtten som Lazard tar fram är alltså inte avhängiga den amerikanska energimarknaden.

Jag kan inte ta ställning till detta, ställer mig dock tveksamt till vindens och solens förträfflighet på våra breddgrader när det gäller att producera tillförlitligt med el.

Citat:
Flera rapporter har konstaterat att det visst går att ersätta kärnkraften med förnybar kraftproduktion. Se exempelvis rapporten 100 % förnybart till 2040 framtagen av Sweco 2017.

Detta kan vara rena beställningsjobb från regeringen. Säger inte att det är så, utan att det kan vara så.

Andra är mera skeptiska. Flera ur Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin är starkt skeptiska till att sol och vind kan klara Sveriges energibehov.

https://www.aktuellhallbarhet.se/mil...tigt-hallbart/

Även professor Jan Blomgren ställer sig på de skeptiskas sida.

https://www.youtube.com/watch?v=mQBYIQKDkNM

Citat:
Precis som jag skrev. Du skrev "Sverige har aldrig haft så höga kostnader för el" men i verkligheten är det ju precis tvärtom. Elen har för de flesta aldrig varit så billig som den är nu!

Du måste skämta aprillo med mig? Vi hör i stort sett nästan varje dag att elpriset aldrig har varit så högt. Skriver du på ett Orwellskt nyspråk eller?

Jag kan hålla med om att enskilda timmar så är priset extremt lågt, då det blåser mycket och är varmt, vilket gör att produktionen är hög men konsumtionen låg vilket resulterar i ett lågt timpris.

Citat:
Bra teori, men priset i Frankrike har den senaste månaden varit högre än i Tyskland. Det är alltså de franska priserna som drivit upp de tyska! Se prisstatistiken här: https://www.nordpoolgroup.com/Market...#/nordic/chart

Jag kan inte den franska elmarknaden. De kanske har stängt ned reaktorer som i Sverige?

Citat:
Självklart, men detsamma gäller för alla kraftslag. Ett kärnkraftverk tar 20 år att bygga. Vad händer om reporäntan skjuter i höjden halvvägs in i byggtiden? Då blir det genast mycket dyrare.

Den snabbaste reaktorn att få i drift i Sverige, Oskarshamn 3 tog 5 år från planering till kommersiell drift. Men visst, skulle ett nytt verk byggas i dag så skulle det med stor sannolikhet överskrida 5 år med råge.

Det skulle vara intressant att få veta på hur snabbt Kina får upp sina kärnkraftverk. Landet satsar stort på kärnkraft så visst måste det finnas lönsamt ifall världens största ekonomi satsar så mycket i denna energikälla.

Samtidigt så håller en välskött kärnkraftverk längre än vindkraftverk. Ska man bygga till havs måste man ta med kostnaden att byta ut hela vindkraftsparken efter ca 25 år. Detta är förhållandevis kort tid.

Citat:

På nyheterna har flera företagare klagat på en ökad mängd strömavbrott. Bara för att du själv inte har drabbats kan ju andra ha råkat ur för det.
Citera
2021-12-21, 03:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Svenska kraftnät har i en rapport slagit fast att behovet till 2050 kommer öka rejält men deras egen rapport tror att vindkraft kommer stå för ca 2/3 av energiförsörjningen till dess, vattenkraft kommer vara på samma nivåer som idag och solkraften öka och fylla ut resterande. De utgår själva från att kärnkraften är helt urfasad 2050, och vi har enligt deras prognos en viss försäljning av el möjlig även då.
Nu är det såklart svårt att bedöma deras saklighet i frågan.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss...nalys-2021.pdf

För mig låter det lite som en glädjekalkyl att elen skulle räcka till om alla elkrävande projekt fullföljs. Men den som lever får se.
Citera
2021-12-21, 21:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag kan inte ta ställning till detta, ställer mig dock tveksamt till vindens och solens förträfflighet på våra breddgrader när det gäller att producera tillförlitligt med el.

Jag förstår inte. Jag har hänvisat till en källa med gott renommé som visar att kärnkraftsel kostar ungefär fyra gånger mer att producera än vindkraftsel. Varför kan du inte ta ställning till det?

Citat:
Citat:

Detta kan vara rena beställningsjobb från regeringen. Säger inte att det är så, utan att det kan vara så.

Swecos slutsatser är rätt snarlika de som Energimyndigheten kom fram till 2019 när de analyserade frågan:
Så kan 100 procent förnybar elproduktion se ut
Det är fullt möjligt att få ett fungerande 100 procent förnybart elsystem till 2040-talet. Men det kräver möjligheter för en fortsatt utbyggnad av vindkraft och av elnäten. Samtidigt behöver elanvändarna få möjlighet till flexibel användning utifrån elprisets upp- och nedgångar. Det är några av slutsatserna från Energimyndighetens analys av framtidens elsystem.

https://www.energimyndigheten.se/nyh...duktion-se-ut/
Citat:
Andra är mera skeptiska. Flera ur Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin är starkt skeptiska till att sol och vind kan klara Sveriges energibehov.

Vilka är dessa och är de experter på energisystem? Deras debattartikel är ett svar på rapporten Är kärnkraften nödvändig för en fossilfri, svensk, elproduktion? skriven av sju experter inom elkraftteknik varav de flesta har professorshattar.

Citat:
Citat:

Du måste skämta aprillo med mig? Vi hör i stort sett nästan varje dag att elpriset aldrig har varit så högt. Skriver du på ett Orwellskt nyspråk eller?

Andelen av inkomsten som folk lägger på el har minskat kraftigt sedan 1980-talet. Det är bara de senaste tre-fyra månaderna som elpriset skjutit i höjden.

Citat:
Jag kan inte den franska elmarknaden. De kanske har stängt ned reaktorer som i Sverige?

Nej. De håller dessutom på att bygga en ny reaktor (Flamanville). Det har de hållit på med i 15 år.

Citat:
Det skulle vara intressant att få veta på hur snabbt Kina får upp sina kärnkraftverk. Landet satsar stort på kärnkraft så visst måste det finnas lönsamt ifall världens största ekonomi satsar så mycket i denna energikälla.

Kina satsar också enormt mycket på sol- och vindkraft. Och om jag inte missminner mig så överstiger Kinas investeringar i dessa kraftslag de i ny kärnkraft.

Citat:
Samtidigt så håller en välskött kärnkraftverk längre än vindkraftverk. Ska man bygga till havs måste man ta med kostnaden att byta ut hela vindkraftsparken efter ca 25 år. Detta är förhållandevis kort tid.

Fast den stora skillnaden är att vindkraftverk finns det investerare som står på kö för att få bygga. Borgerliga reaktionärer sätter stopp för utbyggnaden. Kärnkraftverk vill ingen förutom politikerna bygga i Sverige. Det är alltså vi skattebetalare som ska stå för notan för floppade kärnkraftsbyggen.

Citat:
Citat:

På nyheterna har flera företagare klagat på en ökad mängd strömavbrott. Bara för att du själv inte har drabbats kan ju andra ha råkat ur för det.

Källa?
Citera
2021-12-23, 23:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Johan Ehrenberg på ETC sågar vänsterns utspel vid fotknölarna. Han kallar det "absurt", "pinsamt", "korkat" och ett "ideologiskt magplask":
Pinsamt av V – närmar sig SD:s energipolitik
Vänsterpartiet försöker gå tillbaka till 70- och 80-talens elmarknad – och har därmed missat själva grundproblemet.

Det är sällan man får läsa ett sådant ideologiskt magplask som det Nooshi Dadgostar och Birger Lahti levererar när de i Dagens Nyheter den 14 december går till en våldsam attack mot partiets hela trovärdighet i klimatfrågan och driver en linje i energipolitiken som står förfärande nära SD. Det hela kan sammanfattas i den absurda meningen: ”Vi behöver vår egen fossilfria el.” Och därför kräver man inte bara att nya elkablar till Europa ska stoppas utan dessutom ska det nuvarande elsystemet bromsas under slogan ”ta tillbaka kontrollen av den svenska elmarknaden”. [...]

Det är inte heller brist på kablar mellan norr och söder som skapar höga elpriser. Det är ett politiskt beslut att dela upp Sverige i fyra elområden, för att stödja billigare el i norr och försöka få fram mer produktion i söder. Detta gör att vi inte har ett gemensamt elpris i landet.

Det kan man givetvis kritisera.

Men inte genom att isolera landet från EU:s elnät.

https://www.etc.se/kommentar/pinsamt...-energipolitik
Citera
2021-12-24, 08:23
Medlem
wwrs avatar
V har visst även EU-utträde i partiprogrammet! Men självklart stöder kommunisterna den globala agendan.

Politkerna samarbetar och nu lägger man ut vissa vettiga ideer på partier som inte sitter i regeringen. Det skall bara se ut som om någon politiker inte fått order av EU att hålla Sverige svagt. Politikerna vill säga saker utan att behöva genomföra dem.

Ingen bryr sig ändå om vad V tycker. Skulle de få fler procent skulle de bara göra som SD gjorde när det partiet fick lite fler röster - lägga ned EU-motståndet.

Politikerna försöker bara förvirra och försöker få det att se ut som om någon skulle värna om landet.
Senast redigerad av wwr 2021-12-24 kl. 08:48.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback