Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-20, 08:43
  #37453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du baserar alla dina argument utifrån antagandet att klimatkrisen är en bluff.
Den 9åriga flickans framtid ser väldigt mörk ut. Och ännu mörkare om inte vi agerar. Men om flickan engagerar sig aktivt så kan hon få uppleva att det finns hopp ändo.

Mycket märklig tolkning av det hela.

Har Greta sagt att vi alla snart kommer att dö? Tror hon det själv? Är det därför hon är lyckligare än någonsin (Svantes ord)?

Har miljöförstöringen minskat for att Greta blev deprimerad och slutade äta efter att ha sett en film om det i skolan?

Om den här 9-åringen ”engagerar sig aktivt”, kommer klimatet då att ändras? Och hur bör hon engagera sig? Genom att skolstrejka? Varje dag eller bara varje fredag? Har demonstrationer och strejker sänkt några CO2-utsläpp så här långt? Tycker Greta själv att det har gjort det, efter drygt 3 år i hennes fall?

Jag tänker inte skriva något om klimatkrisen här men efter att ha läst en hel del (gissningsvis mer än dig) så har jag väldigt svårt att se något i klimatet som skulle kunna utrota hela mänskligheten inom en nära framtid. Åtminstone inget som beror på ”some people’s” agerande. Och om det fanns sådana risker, skulle Kina då få frikort att öka sina utsläpp decennium efter decennium och Greta tycka det är OK att ”the Global South” höjer sin levnadsstandard, med allt det innebär av ökad CO2?

Men det är något som tycks känneteckna Gretas iofs krympande fanskara. Oviljan att själva söka information och bara tro blint på en liten outbildad tonåring.

Jag tror att Greta kan hamna i blåsväder om några år när det visar sig att klimatet inte alls har blivit en katastrof. Att barn som nu går omkring med ilska och klimatångest då vänder sin vrede mot henne. (Det borde f.ö. hennes föräldrar gjort med skolan som visade henne de hemska filmerna som kastade ner henne i psykiskt lidande utan att hon själv kunde göra ett smack.)

Och i så fall riskerar det att bli synd om henne. Det är i så fall trist.

Men de skyldiga är förstås de vuxna som sköt barnet Greta framför sig för att själva nå ekonomisk och politisk vinning. Kommer du inte ihåg filmen från båtresan till New York när hon grät för att hon tyckte hon hade för stort ansvar?
2021-12-20, 08:58
  #37454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Så fartygen ska drivas av galärslavar?
Sen att gå över till att köra sönder naturen istället då vi redan har motorbanor verkar ju kontraproduktivt.
Hur produceras elen på dessa avlägsna platser?
Har Greta uttalat sig om sin syn på motorsporten?

Dom har säkert en hållbar lösning....

Gissningsvis gillar Greta inte det här alls.

Vad är motorsport annat än ett gigantiskt resursslöseri och underhållning för framför allt medelålders vita män i västvärlden?

Vilka enorma mängder riskkapital måste inte plöjas ner i försöken att göra dessa leksaker s.k. fossilfria? Pengar som kunde gått till svältande barn i Afrika.

Hon kan ju kika lite på utvinningen av nödvändiga metaller så blir hon tveklöst kritisk och fördömande mot hela cirkusen. När det handlar om familjens Tesla och mobiltelefoner ser hon förstås mellan fingrarna, men så är det ju alltid när hon själv gynnas personligen av något.
2021-12-21, 08:35
  #37455
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Gissningsvis gillar Greta inte det här alls.

Vad är motorsport annat än ett gigantiskt resursslöseri och underhållning för framför allt medelålders vita män i västvärlden?

Vilka enorma mängder riskkapital måste inte plöjas ner i försöken att göra dessa leksaker s.k. fossilfria? Pengar som kunde gått till svältande barn i Afrika.

Hon kan ju kika lite på utvinningen av nödvändiga metaller så blir hon tveklöst kritisk och fördömande mot hela cirkusen. När det handlar om familjens Tesla och mobiltelefoner ser hon förstås mellan fingrarna, men så är det ju alltid när hon själv gynnas personligen av något.

Rent krasst - om man nu i motsats till Greta ser till nyanser i en gråskala och inte allt i svartvitt - kan man ju se Tesla som ett transportmedel, medan motorsport i princip bara är underhållning för (medelålders) vita män i västvärlden och som sådan saknar samma grund existensberättigande som man kan tillskriva transportmedel.

Vad gäller litiumutvinning så skulle väl Greta kunna ta ett besök i en av litiumgruvorna och räkna lite på hur mycket fossilt bränsle som förbrukas för att hennes pappa ska kunna köra "fossilfritt". Om hon låter bli att strejka ifrån undervisningen så vem vet? Kanske kan hon någon gång designa gruvmaskiner som går på något annat än fossilt.
2021-12-22, 09:30
  #37456
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Tatuerad Greta-supporter inleder ny era i Chile

Chiles nyvalde president nämnde Greta Thunberg som en förebild i sitt segertal i söndags kväll. Den 35 år unge Gabriel Boric lovade satsningar på jämlikhet och miljö och gjorde klart att landet står inför stora förändringar.
https://www.svd.se/tatuerad-greta-su...ny-era-i-chile

Fruktansvärt. Bättre än Pinochet men han kommer säkert inte att genomföra några miljöförbättringar heller. Målet för klimatattacken är Europa eftersom vi har mindre länder med vissa förutsättningar för demokrati. COP-25 flyttades från Chile till Spanien efter tal om "oroligheter". (Men hur sjutton hade Greta klarat att resa dit utan att avge CO2?)

Det här verkar vara något annat än den gamla vänstern i Sydamerika, men jag har inte kollat in honom närmare, ännu.
2021-12-22, 19:15
  #37457
Medlem
yidarmy123s avatar
Fel tråd

.
__________________
Senast redigerad av yidarmy123 2021-12-22 kl. 19:36. Anledning: .
2021-12-22, 19:53
  #37458
Medlem
Det har varit knäpptyst om Greta™ i media de senaste veckorna. Jag tror att jag förstår varför. November förra året betalade vi 3.228:- för el. I år gick det på 5.213:- December kommer att bli betydligt dyrare. Inte för att det spelar någon större roll för oss, vi har väldigt god ekonomi. Vi eldar lite mer ved i kaminen, det är bara mysigt. Och tre ton sten håller värmen kvar länge. Men för många medborgare kommer det att bli väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop. Detta beror på politiska beslut som Greta™ framgångsrikt bedrivit lobbyverksamhet för. Politiska beslut som stinker av klassförakt. Jag misstänker att många kommer att förbanna hennes namn när nästa elräkning kommer.

Är det förresten någon som har information om hur Greta™ tog sig till och från skolan i Södertälje? (Frågar åt en vän.)
2021-12-23, 08:22
  #37459
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det har varit knäpptyst om Greta™ i media de senaste veckorna. Jag tror att jag förstår varför. November förra året betalade vi 3.228:- för el. I år gick det på 5.213:- December kommer att bli betydligt dyrare. Inte för att det spelar någon större roll för oss, vi har väldigt god ekonomi. Vi eldar lite mer ved i kaminen, det är bara mysigt. Och tre ton sten håller värmen kvar länge. Men för många medborgare kommer det att bli väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop. Detta beror på politiska beslut som Greta™ framgångsrikt bedrivit lobbyverksamhet för. Politiska beslut som stinker av klassförakt. Jag misstänker att många kommer att förbanna hennes namn när nästa elräkning kommer.

Är det förresten någon som har information om hur Greta™ tog sig till och från skolan i Södertälje? (Frågar åt en vän.)
Det är väl för kallt för att låtsasprotestera och det ser lite lustigt ut om Greta måste stå i skoteroverall och gasta om att jorden brinner.
Eller så håller Greta och hövding Bolund på och regndansar för glatta livet, en vargavinter kommer effektivt trycka Mp ut ur riksdagen.
2021-12-23, 13:46
  #37460
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Har du belägg för att vi har en kris eller kan du bara visa förändringar?

Eller har du möjligen en alldeles egen definition på "kris"begreppet?
Greta och forskarna och Giant Squid anser att det är en klimatkris vi har. Klimatforskarna studerar ju inte bara Sveriges klimat, utan hela planetens. Just nu har de extrem torka i Afghanistan som förmodligen kommer att leda till svält för miljontals afghaner. Det vore ju lite civiliserat att bry sig om sånt. Man kan ju låtsas iaf?
2021-12-23, 13:50
  #37461
Medlem
happilappis avatar
Så fort det blir kallt eller normalkallt i landet så blir det tyst bland klimataktivisterna.
2021-12-23, 14:00
  #37462
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Så fort det blir kallt eller normalkallt i landet så blir det tyst bland klimataktivisterna.
Så fort det blir vinter skränar Gretas kritiker extra mkt. Vadå klimatkris? Det är ju jättekallt här vid Nordpolen. -2 grader, och imorgon ska det bli -7!!
2021-12-23, 14:20
  #37463
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är väl för kallt för att låtsasprotestera och det ser lite lustigt ut om Greta måste stå i skoteroverall och gasta om att jorden brinner.
Eller så håller Greta och hövding Bolund på och regndansar för glatta livet, en vargavinter kommer effektivt trycka Mp ut ur riksdagen.
Hoppas du på vargavinter 23 december? Du är ju så dum i huvet så jag saknar ord. Om det blir en kall vinter så börjar den i början av december. Skulle Greta behöva en skoteroverall när det är -2 grader? Jag var ute idag och kunde inte ha handskar på mig för att jag svettades. Var bor du egentligen? På Grönland?
2021-12-23, 14:40
  #37464
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hoppas du på vargavinter 23 december? Du är ju så dum i huvet så jag saknar ord. Om det blir en kall vinter så börjar den i början av december. Skulle Greta behöva en skoteroverall när det är -2 grader? Jag var ute idag och kunde inte ha handskar på mig för att jag svettades. Var bor du egentligen? På Grönland?
Eftersom du går runt i världen med huvudet uppstoppat i röven så kan jag förtälja att den kalla perioden normalt kommer i januari-februari.
Lilla Greta fryser som en liten hund om hon måste stå och lajva demonstrant i -2 i Stockholms råa luft.
Således behöver hon vara rejält påbyltad och en bild med en påbyltad Greta protesterande mot uppvärmningen blir lätt feltolkat. Således har PR-folket sagt nej och gett order om att Svante mfl kör sociala medier för fullt istället.
Greta är hemma och öser på med CO2 och metangas i atmosfären från sina 3 st hästar istället.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback