2021-12-22, 17:29
Medlem
Hade hon 1,4 miljoner på ett bankomatåtkomligt checkkonto var hon antingen så fruktansvärt rik att hon inte bryr sig, eller inte finansiellt smart. Alla pengar som inte ska användas i närtid bör investeras åtminstone i trygga kombinations/indexfonder för att undvika att inflationen käkar sönder dem.
Citera
2021-12-22, 17:52
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hon kanske har dyra vanor och måste lägga några hundra tusen varje månad på att betala Eurocardräkningen. Och så vill hon ha en liten buffert så att hon inte behöver föra över pengar och sälja aktier om hon ska köpa en bil och en båt osv.

Har själv runt 900k på mitt lönekonto stundtals. När det når kring $100k skickar jag över ca $50k till aktiedepån. Däremot ser man ju noga till att det inte skrivs ut något kvitto i bankomaten. Onödigt att reta upp folk.

Du retar väl inte upp någon med 900k. Läser man tråden så har nästan alla i Sverige en miljon att röra sig med och det verkar vara vardagsmat.
Citera
2021-12-22, 17:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Att ha 1,4 mille på kontot är väl inte speciellt märkvärdigt kan jag tycka.

Jo, på ett lönekonto... ...även om räntan är skrattretande på "högräntekonton", är det idiotiskt.

Jag har också 1,4 Mkr - men aldrig ett saldo över 8-9k, jävligt noga med att peta undan den 25;e.

Hoppas kärringjävelns kort blir skimmat och finansierar en random-blattes Maserati!
Citera
2021-12-22, 18:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
- - - och det verkar vara vardagsmat.

Vänta tills börsen kraschar och samma lirare letar pantburkar...
Citera
2021-12-22, 21:16
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Det blir ju inte bättre att att ha 1,4 mille på en enda bank. Det ökar ju inte sannolikheten för att få ut garantibeloppet. Det blir alltså ännu större skäl att använda flera banker.

Självfallet sprider man de likvida medlen på fler banker om man har så mycket, så att man har garanti på alla slantarna.

För övrigt finns det andra skäl att ha fler banker, särskilt om man gjort sig beroende av bankomatuttag. Man byter då bankomatkort när den ena banken ligger nere. Men tanten kanske att över miljonen på ett flertal banker redan.

Sedan var det någon annan som spekulerade i att tanten sålt en bostad och behövde likvida medel för att lösa "lånen". Faktum är att låneinstituten kräver att lånen löses direkt vid försäljningen, man får alltså bara nettot (inte bruttobeloppet) insatt på sitt eget bankkonto.

i allt väsentligt håller jag med.
har 3 banker
handelsbanken för all normal bankverksamhet
+ santander + norwegian
Citera
2021-12-22, 21:39
Medlem
Jag har två mille på ett vanligt bankkonto. Har väntat på kraschen i många år....oj vad jag har missat tåget. Men spela roll jag har så jag klarar mig. Väntar nog lite till.
Citera
2021-12-22, 22:39
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Njaaa om man får ett kalas erbjudande att köpa en bil gris billigt och säljaren behöver pengar fortare än fort exempelvis.

Nu handlade det om risk inte om man får ett "kalas erbjudande". Generellt ska man nog även avstå från kalaserbjudanden som ska betalas kontant fort.
Citera
2021-12-22, 23:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?
Ja. Hon jobbar förmodligen så hårt att hon inte har tid för herrar utan måste ragga på det här sättet.
"Lips are silent , eyes revealing" som det hette på 80-talet.
Citera
2021-12-23, 00:46
Medlem
Hon kanske som jag ska köpa hus. Då kan man inte låsa pengarna på börsen.
Citera
2021-12-23, 07:18
Medlem
TattooedFuckers avatar
På mitt står de runt 10000 bara ...

Men på övriga så är de miljonbelopp totalt de är inga större pengar egentligen .
Citera
2021-12-23, 07:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Hon kanske som jag ska köpa hus. Då kan man inte låsa pengarna på börsen.
Tänkte du att börsen är enda alternativet till att ha pengar på sitt lönekonto?
Citera
2021-12-23, 07:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har två mille på ett vanligt bankkonto. Har väntat på kraschen i många år....oj vad jag har missat tåget. Men spela roll jag har så jag klarar mig. Väntar nog lite till.
Du har aldrig funderat på att ha pengarna på ett konto som ger ränta? Och kanske fler konton så du täcks upp av insättningsgarantin?

Säger inte att du är korkad, men man kan göra bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in