Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-27, 23:06
  #145
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag gillar tanken på att skicka upp avfallet efter dom numera ålderstigna fissionsreaktorerna. Men månen? Dra in dom i solen istället. Det är inte så svårt som man kan tro givet Parker Probe, men inte en barnlek.

Men vad menar du med detta om svensk tv? Inte ens *vi* gillar den ju?
Det går åt ganska mycket delta-V för att bromsa in avfallet så att det faller rakt in i solen. Det går faktisk åt mindre energi att bara skicka "atombomben" till ET, rakt ut ur solsystemet (speciellt med några listiga slungor runt ytterplaneterna och en "slutraket" som aktiveras när huvudstegen bränts ut).

Men för att anknyta till ämnet så tror jag inte en Falcon Heavy skulle orka flyga in i solen, kanske inte heller ur solsystemet. Men jag är inte helt säker. Du fixar nog att räkna ut det. Men slungorna är svåra att räkna på.

Löst kommer jag ihåg siffror på deltaV in i solen runt 30 och till ET runt 15. Men jag kan minnas fel.

Det vore ett projekt i klass med SpaceX reklam.

Att förstöra månen med mer avfall behöver man inte göra. Amerikanerna har redan 96 påsar avföring och 3 bilvrak där och israelerna har kraschat en sond med småkryp som kan ha överlevt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-27 kl. 23:26.
Citera
2021-11-27, 23:25
  #146
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att förstöra månen med mer avfall behöver man inte göra. Amerikanerna har redan 96 påsar avföring och bilvrak där och israelerna har kraschat en sond med småkryp som kan ha överlevt.

Du har rätt i detta om delta-v. Det är ju allt som räknas, OM man nu inte siktar på delta-v 0 utan en bana som förr eller senare kommer bromsas av solens atmosfär. Du måste inte ner till 0, men storleken på det klarar jag inte att räkna ut. Jag vet ju dock att Parker krävt mer energi och venuspassager än vad Pioneer-sonderna gjorde, så du har rätt i det.

Eller så skickar man ut dom, och saktar ner dom från jordens 29.8km/s till nånting mindre. Då man gör det vid ett framtida aphelium, så kanske man måste göra det i 2 steg. Bromsa vid nästa perihelium och vi slipper dom garanterat. Men skräper ner solsystemet. Bättre det än Östhammar, ffs.

Avföringspåsar på en steril måne må vara natursabotage level 5, men det finns inga större förutsättningar för dessa att bli annat än intressanta mineralsamlingar. Förutsättningar för nåt annat saknas
Citera
2021-11-28, 20:28
  #147
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men vad menar du med detta om svensk tv? Inte ens *vi* gillar den ju?

Fungerar bra som ett varnande exempel!
Citera
2021-11-28, 20:45
  #148
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Fungerar bra som ett varnande exempel!

Bästa du skrivit hittills
Citera
2021-12-22, 09:46
  #149
Avstängd
wwrs avatar
Det är bara glitch, glitch, glitch i det amerikanska rymdprogrammet sedan det privatiserades. Det tog flera år att återuppfinna Apollo (med touchscreen = Dragon) igen av SpaceX.
Citat:
NASA pushes back Artemis I moon rocket launch after glitch

Space is hard and delays happen.

Getting to the moon isn't easy.

NASA had been targeting a February 2022 launch, but is now looking into launch opportunities in March and April.
https://www.cnet.com/news/nasa-pushe...-after-glitch/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-22 kl. 09:49.
Citera
2021-12-23, 13:38
  #150
Medlem
Läste i Illustrated vetenskap. Att Nasa och spacex. Ska bygga en sjuk stor rymdstationen... Längd över en kilometer, ISS är 109 m ska tydligen vara ca en G som på jorden. Men hur kan dom fixa det? .. Materialet ska vara "Auxetiska metamaterial" har ingen aning vad det är för något... En annan grej är att dom ska använda Falcon Heavy för att skjuta upp rymdstationen,, ISS som är byggd av moduler som har skickats upp med många raketer.... Den nya är hopfällbar rymdstation rymmas i toppen av en enda raket (Falcon Heavy) trots att den är 10 gånger så lång som ISS.
. Hoppas ni fattar vad jag har skrivit, blev rörigt och osammanhängande,..
. Men det viktiga är att att dom ska bygga eller har planer på att bygga en rymdstation som är mycket större än ISS... Ja vet inte om det är den som dom ska bygga vid månen.. Eller ersätta ISS..
. Och hur ska dom fixa så att det blir 1 G?

Edit nu läste jag att att den ska rotera 1-2 gånger i minuten och det ska skapa artificiell gravitation
__________________
Senast redigerad av Neo21 2021-12-23 kl. 13:41.
Citera
2021-12-24, 03:11
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är bara glitch, glitch, glitch i det amerikanska rymdprogrammet sedan det privatiserades. Det tog flera år att återuppfinna Apollo (med touchscreen = Dragon) igen av SpaceX.

https://www.cnet.com/news/nasa-pushe...-after-glitch/

Ett par extra månader är inte hela världen. Fast det är iofs inte den första fördröjningen.
Citera
2022-01-10, 07:15
  #152
Avstängd
wwrs avatar
Starship står på backen eftersom det visst stör fågelsången (ny miljöprövning). Vem vet, kanske programmet återupptas när ungarna är kläckta. (Rätt att skydda fåglar men bedrövlig planering.)

Månlandning kommer att bli kraftigt fördröjd om alls genomförd inom överskådlig tid.

Media förefaller fortsätta trenden att skildra en egen värld som ett substitut för den verkliga. Facebook Metaverse osv. Det finns även exempel på Virtual Reality i artikeln. Vi kommer kanske att få uppleva virtuell månlandning.

Det har skett månpromenad! (på Hawaii)
Citat:
The Selene V crew hit the moonwalk jackpot — Commander's report: lunar day 10
https://www.space.com/hi-seas-selene...ander-report-3
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-10 kl. 07:35.
Citera
2022-01-18, 00:11
  #153
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bezos stämning var kanske motiverad eftersom NASA ändrat sig och inte ville finansiera två landare längre.
Två landare hade helt klart varit bättre då det är oklart om/när starship kommer bli redo för månlandning, kommer krävas att raketen återfylls med bränsle runt jordens omloppsbana vilket aldrig har skett förut plus alla andra problem starship har.

Jeff bezos erbjöd dessutom 2 miljarder $ rabatt så de borde nog ha fixat kontrakt för backup med honom.
Citera
2022-03-17, 17:19
  #154
Medlem
Idag händer det! Månraketen för Artemis (SLS) kommer idag köras ut till startplatta 39B i Cape Canaveral.

NASA TV kommer sända allt live med start 22:00.
Går att se här:
https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg
https://www.nasa.gov/nasalive
Citera
2022-03-24, 13:31
  #155
Avstängd
wwrs avatar
Mycket (lite) överraskande så har NASA i dagarna beslutat att satsa mer skattepengar på ytterligare en månlandare, här kallad den "andra" månlandaren. Jag hoppas Shariainstructor eller någon annan klarar av att sortera ut de olika månlandare som projektetats och när och hur de skall landa.
Citat:
As NASA makes strides to return humans to the lunar surface under Artemis, the agency announced plans Wednesday to create additional opportunities for commercial companies to develop an astronaut Moon lander.

To bring a second entrant to market for the development of a lunar lander in parallel with SpaceX, NASA will issue a draft solicitation in the coming weeks.
https://www.nasa.gov/press-release/n...-under-artemis
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-24 kl. 14:12.
Citera
2022-03-24, 17:58
  #156
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket (lite) överraskande så har NASA i dagarna beslutat att satsa mer skattepengar på ytterligare en månlandare, här kallad den "andra" månlandaren. Jag hoppas Shariainstructor eller någon annan klarar av att sortera ut de olika månlandare som projektetats och när och hur de skall landa.

Inte utan att jag hoppas att det ger Dynetics en chans till. Dom vann ju faktiskt första tekniktestet, men saknar Big Booster. SpaceX kan få stå för booster, men att landa ett avloppsrör på månen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback