Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Masken vrider sig på kroken men kommer inte loss.....
Tänker herr Rödtryne svara på min fråga?
Citat:
Jag tror att datumet (drygt ett år före ändringarna var genomförda) jag markerat säger allt som behöver sägas i denna totalt meningslösa "diskussion".
Styckena jag citerar säger att ditt påstående "Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs först efter att de lagt ett bud som antagits" är felaktigt. Ditt agerande därefter och uppenbara oförmåga att inse att du har fel säger allt om dig.
Citat:
Citat:
Dagen före-marknaden är en energimarknad på samma sätt som börsen är en aktiemarknad. Den har ingenting med offentliga upphandlingar att göra.
Nu gör du ju dig, om möjligt, ännu dummare än du redan är.
Inte alls.
Citat:
Synd för dig då att förbrukningsreserven inte är del av MFRR (manuell frekvensåterställningsreserv) och du därmed åter gjort bort dig totalt inför öppen ridå.
För även om förbrukningsreserven vore del av mFRR (vilket den inte är) så framgår det klart och tydligt att du oavsett skulle ha haft helt fel i allt du skrivit i tråden sett till reglerna som gäller:
Synd för dig att du inte fattar vad det är du läser. SvK skriver att det inte finns någon dagen före-marknad för mFRR som därför måste upphandlas
årligen. Då följer ju frågan: vilken dagen före-marknad finns som kan hantera det totala behovet av förbrukningsreduktion? Någon sådan finns inte eftersom förbrukningsreduktionen upphandlas årligen.
Citat:
arbetar för närvarande med att utveckla IT stöd och marknadsdesign för en kapacitetsmarknad för mFRR med upphandling dagen före tillhandahållandet
Med andra ord: någon sådan marknad finns inte i dagsläget.
Citat:
Citat:
Den texten innehåller inte några handfasta bevis.
Jo det gör den för någon som inte är totalt okunnig och rent pinsam i sina försök att inte förlora en "diskussion" som mer och mer börjar likna handikapp-OS sett till de helt felaktiga argument du framför helt utan bevisning i form av relevanta länkar.
Fantastiskt kul att se hur långt du är villig att gå i din enfald för att försvara en uppenbart felaktig ståndpunkt (autism? ocd?).

Du skulle visa att 190 MW förbrukningsreduktion dagligen "upphandlas" av SvK. Från vilka leverantörer då kan man fråga sig? Inga svar har du.
Citat:
Citat:
Såhär skrev du: "Om förbrukningen i normala fall inte är tillräckligt hög" Hur avgör man om förbrukningen i "normala fall" är tillräckligt hög?
Hä gå int å beskriv för de som int begrip.
Om normala fall innefattar en hel säsong så går det lätt att förklara. Man mäter helt enkelt hur mycket effekt balansansvarige förbrukar i genomsnitt över perioden. Det är först när perioden begränsas till 08:00 till 22:00 föregående dag som "normala fall" blir svårare att förklara.
Citat:
Citat:
Du skrev att en förbrukare förbinder sig att förbruka mer än den sålda kapaciteten under 95 % av tiden och därför inte kan stänga ner konsumtionen. Detta är felaktigt då en minskning från 99 % till 98 % inte understiger 95 %.
So what?
Ja, då kan ju förbrukaren stänga av konsumtionen...
Citat:
Citat:
Och detta skrev jag inte.
Du skrev att ett företag som helt stänger ned sin produktion ändå klarar tillgänglighetskravet, något bara en idiot kan framföra efter att ha diskuterat procentsatser över 95%.
Ett företag som stänger ner sin produktion under 1 % av tiden har en tillgänglighet på 99 %. Företaget klarar tillgänglighetskravet men har ändå stängt ner sin produktion. Mind blown?
Citat:
Citat:
Tillgänglighetskravet gäller för att få delta i upphandlingen. Om tillgänglighetskravet sedan inte uppfylls minskar kapacitetsbetalningen.
Vilket i sin tur innebär att ett företag inte kan stänga ner sin produktion utan att få order om detta och ändå få betalt. Du hade med andra ord FEL medan jag har RÄTT!
Tro det om du vill, men det är felaktigt. Företaget får kompensation för sin effekt genom att buda ut den på dagen före-marknaden.
Citat:
Citat:
Kan du vänligen citera det stycke där du menar att jag påstår att förbrukningsreserven används (av vem?) för att sänka elpriserna?
Du påstod i ett av de första idiotinlägg du postat i tråden att elpriset avgör när företagen har rätt att lägga ner sin produktion och ändå få rätt till full ersättning från SVK.
Kan du länka till det inlägget?