2021-12-20, 21:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ett nej alltså? Tacksam för ett direkt svar *sarkasm*.
Tänker du svara på min fråga?
Citera
2021-12-20, 21:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du slåss aggressivt mot väderkvarnar, liberalteologi etc och ignorerar vad Bibeln säger.

Bibeln säger att du ska älska Herren din Gud helhjärtat och din nästa så som du själv vill bli bemött.

Inte en enda lag i Bibeln förbjuder att folk har missuppfattningar.

Bibeln kräver inte att alla ska tro som du, den säger att du, jag och alla andra ska älska Gud av hela vårt hjärta och vår nästa som oss själv.

Du har inte Bibliskt stöd för din aggressiva framfart på forumet.

Jag är alltså mer dogmatisk och bokstavstroende än du.
Tappert försök att skönmåla falsk lära, som - lär Bibeln - är en svår synd, som "missuppfattningar".
Citera
2021-12-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tänker du svara på min fråga?
Ja om du svarar på min först
Citera
2021-12-20, 21:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du definierar "naturligt" så att det utesluter en konstruktör av världsalltet
(="världsalltet är i ett naturligt tillstånd, varvid "naturligt" betyder "ej ordnat").
Så tror du att du kommer ifrån analogin i
"varje hus är byggt av någon" (="ett hus är i ett ordnat tillstånd, vilket gör det rätt att sluta till en konstruktör").
Men världsalltet är ordnat.
D.v.s. du kommer inte ifrån analogin.

Du menar alltså att allt som är i ett ordnat tillstånd är skapat, men att det inte skulle gå att skapa ett oordnat tillstånd?
Kul. Good luck with that ...
Citera
2021-12-20, 21:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja om du svarar på min först
Nej, för mitt svar är betingat av vad du svarar först. Så du svarar först.
Citera
2021-12-20, 21:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du menar alltså att allt som är i ett ordnat tillstånd är skapat, men att det inte skulle gå att skapa ett oordnat tillstånd?
Kul. Good luck with that ...
Som att bygga ett hus som är ett fallfärdigt ruckel utan väggar och tak?
Fånigt. Good try.*

*Not.
Citera
2021-12-20, 21:58
Medlem
Citat:
Allt kokar ner till att ni påstår att ni ser en skapelse men inte kan förklara hur det kommer sig att ni ser det som en skapelse.

Många troende hävdar att om det inte är skapelse så måste det vara slump, men det är väldigt kortsynt eftersom det mest sannolika alternativet är att universum alltid har funnits i en form eller annan (vilket ju naturlagarna förespråkar). Att det skulle vara slump är ju ganska omöjligt eftersom det i så fall sannolikt inte borde ha blivit så ofantligt stor mängd massa på direkten, utan snarare borde ha varit resultatet av en serie av plötsligt slumpmässigt uppkommen materia, en serie som då alltså borde kunna påvisas förekomma slumpvis även i nutiden. Alltså mer sannolikt att det bara är en omvandling från ett tidigare stadium i singularitet till ett expanderat stadium.

Slump är alltså inte en faktor som är alternativet till skapelse, i alla fall inte när det gäller universum som sådant. Slump kan däremot ha en inverkan när det gäller hur liv uppstod, men det är så en annan fråga.

Det skulle alltså kunna vara så att universum inte är skapat, men liv är skapat av någon andlig varelse. Då skulle det kunna vara skapelse eller slump som är frågan.

Jaha! Så du har egentligen ingen som helst aning då. Men Gud kan det inte vara!

Låter som att du ansluter du ansluter dig till de som säger att hela universum var komprimerat till en extremt liten punkt som plötsligt expanderade. En intressant saga måste jag säga.
Citera
2021-12-20, 22:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Som att bygga ett hus som är ett fallfärdigt ruckel utan väggar och tak?
Fånigt. Good try.*

*Not.

Nej, jag menade att ditt kriterum för att avgöra om något är skapat inte höll måttet, men det förstod du tydligen inte.
Citera
2021-12-20, 22:09
Medlem
Citat:
Är det någon här som tror på bibeln som kan ge en bra orsak varför man ska tro bibel är sann?
Om jag har en kristen som säger bibeln är sann och en muslim som säger koranen är sann. Hur kan jag veta vilken av dem som är sann? Vilken metod kan jag använda som bara kan peka på en av dem? (Detta är förutsatt att en av dem är sann vilket så klart inte behöver vara fallet.)

Att det finns två saker som påstår sig säga sanningen utesluter inte att den ena är sann. Det är en bra början att tänka så.
Mången ateist menar ju att eftersom det finns andra skrifter så måste Bibeln vara falsk, vilket är ett av de sämsta argumenten mot Bibeln men det dyker fortfarande upp hela tiden.

Fast enligt Bibeln så måste du själv söka sanningen genuint. Om du söker så SKA du finna. Att hitta något som direkt övertygar alla om Bibelns sanning är inte lönt att söka.
Citera
2021-12-20, 22:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, jag menade att ditt kriterum för att avgöra om något är skapat inte höll måttet, men det förstod du tydligen inte.
Varje hus är byggt av någon.*

*Även om Bible Basher fuskar med ordet naturligt.
Citera
2021-12-20, 22:10
Medlem
Citat:

Du har ju inget kriterium alls. Du är en blind som famlar i mörkret.
Citera
2021-12-20, 22:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Tappert försök att skönmåla falsk lära, som - lär Bibeln - är en svår synd, som "missuppfattningar".
Buden i Bibeln berättar vad som är synd.
Inte ett enda bud i Bibeln förbjuder missuppfattningar.

Du är bunden vid buden att älska Gud och din nästa som dig själv, men det är inte förbjudet att tro fel.

Det är synd att bryta mot buden, inte att tro fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in