2021-12-20, 19:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilken bank har du som ger hela kontoutdraget på bankomatlappen?
Det var som sagt säkert 10 år sen sist, men jag har haft flera banker. Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandia…
Däremot kunde man inte få detaljerat kontoutdrag om man tog ut i Swedbanks automater som körde ett annat system. Rakt från minnet, som sagt.
Senast redigerad av Enterprise 2021-12-20 kl. 19:21.
Citera
2021-12-20, 19:19
Medlem
Kanske ska använda pengarna till julhandeln.
Citera
2021-12-20, 19:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Ja, om man vill att pengarna ska vara skyddade av statliga insättningsgarantin. Den täcker 1050000 per sparinstitut. Man kan ha hur många som helst såklart, dvs 1050000 hos Nordea, 1050000 hos avanza osv.
Men nån som beter sig som tanten i trådstarten bryr sig nog varken om insättningsgaranti, inflation eller avkastningskrav.

Måste vara skönt att vara så rik eller så blåst.
Risken att någon av storbankerna går omkull är inte direkt akut. Även om någon skulle hamna på fallrepet så kommer ”småsparare” som detta troligen behandlas gynnsamt. Aktieägarna i första hand och obligationsägarna i andra hand får sannolikt ta smällen.
Citera
2021-12-20, 19:29
Medlem
Krävs bara 2-3 bra investeringar med ett start kapital på 100-200k för att nå en mille, beroende på hur gammal hon är så inte den summan alls så extrem.
Citera
2021-12-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
180' tjänar väl ministrarna i regeringen ungefär. Det är väl inget konstigt att det finns direktörer och chefer/VD på stora företag som tjänar så mycket. Även högsta ekonomi/finanschef på stora bolag kan ha sådana löner. Men mer märkligt att ha kvar miljoner på lönekontot. Kan tänka mig att en del som tjänar så mycket inte bryr sig om att investera allt de kan, de är ändå set for life, troligen med en fallskärm också.
Fast i detta fall är det ju nettolönen som står på utdraget och då lär vi snacka en lön på ca 300 000 (jag killgissar men antar att man betalar en jävla massa skatt om man har nettolön på 180k). Det är faktiskt anmärkningsvärt högt oavsett vad FB-skrytare skriver.

Edit: ifall kalkylatorn på statsskuld.se är pålitlig har man som bosatt i Göteborg, och medlem i Svenska kyrkan, en lön på 380000 kr ifall man får ut 180k netto. Låter helt vansinnigt
Senast redigerad av Kukerian 2021-12-20 kl. 19:32.
Citera
2021-12-20, 19:31
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Risken att någon av storbankerna går omkull är inte direkt akut. Även om någon skulle hamna på fallrepet så kommer ”småsparare” som detta troligen behandlas gynnsamt. Aktieägarna i första hand och obligationsägarna i andra hand får sannolikt ta smällen.

Enig i att inflationen är 100% i sannolikhet i jämförelse, den är ju ett faktum. Just nu 3,6% så tanten tappar köpkraft varje dag pengarna står på lönekontot, tiotusentals kronor om året.

Tanten borde in med rasket i en bred global indexfond till låg avgift så är åtminstone inflationen säkrad samt kanske en ytterligare 3-4% i årlig tillväxt. På ISK dessutom till låg skatt, för tillfället.
Citera
2021-12-20, 19:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.

Man hinner nog agera innan storbanken konkar. Men du har ju rätt.

Har bankgarantin någonsin utnyttjats?

Edit:
Ja!
"Den svenska insättningsgarantin har trätt in vid två konkurser sedan den infördes, i Custodia Credit respektive Allmänna Kapital, båda under 2006."

Inga storbanker precis.
Senast redigerad av Ringhals3 2021-12-20 kl. 19:51.
Citera
2021-12-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Ska man ha de utspritt mellan olika banker?

Självklart
Citera
2021-12-20, 20:40
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tror inte det är något att riskera då är det större risk att förvara pengar hemma
Varför skulle det vara ett altetnativ? Finns fler än 1 bank att välja mellan.
Citera
2021-12-20, 20:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Varför skulle det vara ett altetnativ? Finns fler än 1 bank att välja mellan.
Ja jo men det är lättvindigt att ha en enda bank
Citera
2021-12-20, 20:50
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?
Vem har INTE 1,4 milj i saldo på kontot?
Citera
2021-12-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vem har INTE 1,4 milj i saldo på kontot?

Jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in