• 1
  • 2
2021-12-20, 14:41
Bannlyst
Om man köper en helt ny telefon. Hur gör polisen för att den ska bli avlyssnad?

Hur kan dom lyssna på en telefon utan att aldrig någonsin haft tillgång till den? Hur vet dom att telefonen är just min telefon?
Citera
2021-12-20, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2

Hur kan dom lyssna på en telefon utan att aldrig någonsin haft tillgång till den? Hur vet dom att telefonen är just min telefon?

Dom kopplar in sej på via växeln eller så installera dom spion mjukvara i din telefon.
Citera
2021-12-20, 14:45
Medlem
Alla "vanliga" samtal kan avlyssnas utan större problem. Bara att kontakta din mobiloperatör.

Resten kan som ovan lyssnas av med "spion mjukvara" [sic].
Citera
2021-12-20, 14:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Som sagt, man lyssnar inte direkt på själva telefonen (oftast) utan på den hårdvara som samtalet kopplas genom. Datorn som mobilmasterna är kopplad till, ungefär.

De vet att din telefon är just din för att de frågar din teleoperatör om just dina samtal/sms/osv.
Citera
2021-12-20, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isknack
Alla "vanliga" samtal kan avlyssnas utan större problem. Bara att kontakta din mobiloperatör.

Resten kan som ovan lyssnas av med "spion mjukvara" [sic].

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Som sagt, man lyssnar inte direkt på själva telefonen (oftast) utan på den hårdvara som samtalet kopplas genom. Datorn som mobilmasterna är kopplad till, ungefär.

De vet att din telefon är just din för att de frågar din teleoperatör om just dina samtal/sms/osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Dom kopplar in sej på via växeln eller så installera dom spion mjukvara i din telefon.

Men hur gör dom detta om man har kontantkort? Som inte är registrerat på mig? Och okej att dom avlyssnar samtal. Men hur stor är risken att dom avlyssnar när jag sitter och pratar med min son och telefonen ligger på bordet? Givetvis om jag då hade varit misstänkt för brott. Men att dom aldrig haft tillgång till telefonen, eller att dom kan kontakta någon leverantör.
Citera
2021-12-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Det är därför man har kontantkort.
Citera
2021-12-20, 15:01
Bannlyst
Citat:
Men hur gör dom detta om man har kontantkort? Som inte är registrerat på mig? Och okej att dom avlyssnar samtal. Men hur stor är risken att dom avlyssnar när jag sitter och pratar med min son och telefonen ligger på bordet? Givetvis om jag då hade varit misstänkt för brott. Men att dom aldrig haft tillgång till telefonen, eller att dom kan kontakta någon leverantör.

Eftersom allt är digitalt idag, så finns säkert en option förf operatören kan klicka i ruta, så spara alla samtal som rör telefon xyz som filer. Polisen har en underrättelsetjänst, dom får någon att "tjalla" vilket nummer du har. Polisen kan inte bara avlyssna dom måste gå till domstol för att lyssna.
Citera
2021-12-20, 15:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Har du kontantkort så kan dom komma över numret via andra personer (som du har kontakt med via kontantkortet).

Men om du har ett oanvänt kontantkort som ingen vet att just du har så kan dom så klart inte avlyssna dig. Men så fort du använder det mot någon annan telefon dom har kontroll på eller går igenom så kommer ditt nummer flaggas för kontroll.
Citera
2021-12-20, 15:12
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Om du har kontantkort vet de ju inte om det, såvida det inte finns registrerat någonstans då. Om du däremot ringer någon som de redan har koll på så kommer de att känna till ditt nummer (nu menar jag inte telefonnummer utan det unika nummer som finns på SIM-kortet) och kommer att kunna börja titta på det, och vid det laget kommer det att vara en smal sak att ta reda på att du verkligen är du om de nu redan är intresserade av dig.

Att ordna så att de lyssnar via en telefon (jag antar nu att du inte menar ett telefonsamtal utan att fjärraktivera telefonens mikrofon och lyssna på den) går men är knappast något som görs i stor skala. Dessutom antas det (felaktigt) av många att vara sådant som "inte går" att göra. Att hålla möjligheten "hemlig" är viktigare än att sätta dit småbus, annars skulle ju brottslingar lägga undan sina telefoner när de skulle prata brott. Så att agera på något man hört på det sättet gör man bara om det är något väldigt viktigt.

Att polisen skulle, utan att ha fysiskt haft den, hacka en telefon de inte ens vet att du äger, som har ett kontantkort som de inte heller vet att du äger, för att lyssna på dig när du pratar med din son om - antar jag - saker som inte inbegriper smuggling av 500 ton heroin eller mord på statsministern eller liknande, det finns ju inte. Dvs. det går men risken är i stort sett 0%. Om du är orolig över det hela är det ju bara att lägga telefonen under en kudde eller något. Alla som försökt prata i telefon när motparten råkar hålla en tumme över mikrofonen vet ju att ljudet blir dåligt rätt fort.
Citera
2021-12-20, 15:13
Medlem
YP4XQs avatar
Enkelt för operatören men polisen vet jag inte.. Tror de begär avlyssning från opratören, tror inte dom har egna eller direkt uppkopplade verktyg mot operatören, eller?
Du har rätt, de måste veta något som knyter telefonen/numret till just dig. Tror operatören även kan se konton på mobil, IP-adress osv så använd inte ditt nätverk, logga ALDRIG in med någon identifikation NÅGONSTANS.
Just avlyssning(ljud) är ju en sak och signalering och spårning en annan.

Spelar ingen roll vilken abonnemangstyp det är på kortet.. Ett fungerande kort är registrerat i nätet med ljudbärare (i detta fallet mobil) och kan avlyssnas på samma vis.
Senast redigerad av YP4XQ 2021-12-20 kl. 15:16.
Citera
2021-12-20, 15:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Eftersom allt är digitalt idag, så finns säkert en option förf operatören kan klicka i ruta, så spara alla samtal som rör telefon xyz som filer.
Mhmmm optionen är mer att stänga av automatisk borttagning efter någon viss tid.
Citera
2021-12-20, 17:37
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:

Det finns ju redan spårning på alla enligt FRA beslutet. Sedan är det en enkel match att matcha en röst emot en databas med röster. Så i praktiken så går det på ett kick att få reda på vem som har telefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in