Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-11, 17:19
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Det här var ju lite intressant:

Citat:
Hur mycket påverkar koldioxidpriset och utsläppsrätterna elpriset?

Ett av syftena med EU:s utsläppshandelssystem är att förorenaren ska betala kostnaderna för utsläppen snarare än samhället. Utsläppshandelssystemet har över tid lett till att det blivit dyrare att använda fossilgas och stenkol för att generera el. Detta har i sin tur gjort att fossilfri kraftproduktion blivit mer konkurrenskraftig, vilket över tid ger incitament till marknaden att investera i ny, fossilfri kraftproduktion. Det vill säga att vi har mer billig fossilfri elproduktion idag på grund av utsläppshandelssystemet. Men koldioxidkostnaden påverkar inte nuvarande elprisökningar i särskilt hög grad.

Ibland framförs att de nuvarande höga elpriserna i väsentlig grad orsakats av EU:s utsläppshandelssystem och priset på koldioxid. Men ett sådant argument håller inte riktigt. Trots påverkan på längre sikt, som nämnts tidigare har utsläppshandelssystemet på kort sikt haft en relativt liten påverkan på de nuvarande höga elpriserna (1/9 av gasprisets påverkan). Den relativt lilla påverkan som utsläppskostnader utgör, gör att även om vi inte hade något pris på koldioxid skulle vi ändå troligen stå inför liknande höga elpriser som idag. Priset på koldioxid behöver sättas i perspektiv med de andra större faktorer som påverkar elpriset.

https://www.energinyheter.se/2021121...erkar-elpriset
Citera
2021-12-11, 17:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dagens siffra för den hypade vindkraftens produktion är enligt SVK 3,1 %, antagligen vindstilla i hela landet.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Intressant att följa den sidan, hyfsat informativ.
Om vi bygger 10 ggr mer vindkraft så skulle den kunna utgöra 30% av produktionen :-/
Citera
2021-12-11, 17:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Norge:

https://www.dn.no/energi/strompris/e...om/2-1-1121496
Bra. Svenska staten gör inte ett smack även om de håvar in feta vinster från Vattenfall och Svenska kraftnät.

(Upp till 5000 kWh per månad!!?? Feta uselt isolerade norska villor med direktverkande...)
Citera
2021-12-11, 19:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om vi bygger 10 ggr mer vindkraft så skulle den kunna utgöra 30% av produktionen :-/

Mja, det lär bli riktigt stora verk i sådana fall, just nu så svarar vindkraften för 1,8 % av den totala produktionen eller 399 mw
Citera
2021-12-11, 21:04
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Och du kommer som vanligt med ett inlägg som totalt saknar relevans och är rent nonsens.
Vad menas ens med meningen:

Om dessa bud vinner minskar budgivarnas elkonsumtion.

Menar du att alla företag som ingår i förbrukningsreserven med automatik stänger ned sin produktion?
För hur kan du annars säga att elkonsumtionen garanterat minskar?
SvK har ett program där stora elintensiva industrier anslutna direkt till stamnätet har möjlighet att lämna förbrukningsreduktionsbud till reglermarknaden. Det finns minimikrav på budstorlek även om mindre bud kan aggregeras. Det finns även krav på aktiveringstider samt administrativa krav på avtal med balansansvarig.

https://ei.se/download/18.d4c49f0176...i-PM201502.pdf
Ett långt ord som "förbrukningsreduktionsbud" är väl för svårt för dig att förstå.

Citat:
Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs först efter att de lagt ett bud som antagits.

Det avgörs i årliga upphandlingar - inte via bud som läggs på reglerkraftmarknaden.

Citat:
"Blaffan" är de regler som gäller. Regler som tydligt visar att du som vanligt inte har en aning vad du snackar om men hellre framstår som en jubelidiot än att medge att du som vanligt har helt fel i ett ämne du du inte vett ett skvatt om.

Dokumentet du länkade till är från 2007 men effektreservförordningen antogs 2010. Tror ingen längre tvivlar på att du är tappad bakom en vagn.
Citera
2021-12-12, 11:01
Medlem
Reimers avatar
Idag är det lite mer fart på miljöräddningen, hela 7,6 % levereras, ljusa tider stundar

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2021-12-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
SvK har ett program där stora elintensiva industrier anslutna direkt till stamnätet har möjlighet att lämna förbrukningsreduktionsbud till reglermarknaden. Det finns minimikrav på budstorlek även om mindre bud kan aggregeras. Det finns även krav på aktiveringstider samt administrativa krav på avtal med balansansvarig.

https://ei.se/download/18.d4c49f0176...i-PM201502.pdf
Ett långt ord som "förbrukningsreduktionsbud" är väl för svårt för dig att förstå.

Du vet så lite om ämnet som diskuteras att du inte ens kan inse att meningen du citerar inte säger något angående att de företag som vunnit upphandlingen och därmed ingår i förbrukningsreserven har rätt att på eget bevåg när som helst avsluta produktionen och få ekonomisk ersättning från SVK.

Det är föga förvånande att någon som inte ens kan författa ett begripligt inlägg inte kan förstå att produktionen måste vara aktiv för att ingå i en förbrukningsreserv.

Hur tror du egentligen att budgivningen går till? Det företag som kan garantera att man inte har någon produktion vinner? Idiot!

Jag ber att få tacka för länken till dokumentet som på punkt för punkt visar att jag har rätt och du som vanligt har helt fel:

Citat:
Dessutom saknar balansmarknader automatiskt avrop vilket är dyrt för aggregatorer att hantera, man uppges i princip behöva ett eget kontrollrum för att hantera försäljning och leverans av aggregerad flexibilitet.

---

Hinder för stora förbrukare

Stora industrikunder uppger förlorad produktion som det största problemet med
flexibelt effektuttag. Några av de stora förbrukarna som deltog i undersökningen
anger att de periodvis gjort sin flexibilitet tillgänglig via effektreserven. Ett företag
uppger att de är intresserad av att bjuda sin flexibilitet på balansmarknaden, men
att de inte förmår anpassa sitt effektuttag tillräckligt snabbt (inom 15 minuter)
för
att leva upp till de krav som krävs för deltagande i denna marknad.
De trodde
däremot att de skulle kunna leverera inom 30 minuter. Andra hinder som
nämndes av de stora förbrukarna är nättariffernas utformning och nätföretagens
ointresse.

Det är rent pinsamt att se dig göra bort dig inför öppen ridå.

Citat:
Det avgörs i årliga upphandlingar - inte via bud som läggs på reglerkraftmarknaden.

Reglerkraft är inte detsamma som förbrukningsreserv. Karlshamnsverket upphandlas årligen (effektreserven försvinner 2025 eftersom det nuvarande upplägget bryter mot EU-regler) till effektreserven.

Citat:
Dokumentet du länkade till är från 2007 men effektreservförordningen antogs 2010. Tror ingen längre tvivlar på att du är tappad bakom en vagn.

Jag hittade dokumentet via SVK:s sida som DU länkade till i inlägg #2055!

Reglerna som finns i dokumentet är de som gäller fram t,om 2025 enligt SVK.

Citat:
Hanteringen grundar sig på de riktlinjer som de nordiska systemansvariga transmissionsnätsföretagen gemensamt tagit fram: "Guidelines for implementation of transitional peak load arrangements" (engelska) (.pdf) Öppnas i nytt fönster.

https://www.svk.se/aktorsportalen/sy.../effektreserv/

Det måste vara jobbigt att vara så okunnig som du är och ändå ha en sån frenetisk vilja att delta i en diskussion som du omöjligen kan förstå.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-12-12 kl. 12:13.
Citera
2021-12-12, 12:42
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du vet så lite om ämnet som diskuteras att du inte ens kan inse att meningen du citerar inte säger något angående att de företag som vunnit upphandlingen och därmed ingår i förbrukningsreserven har rätt att på eget bevåg när som helst avsluta produktionen och få ekonomisk ersättning från SVK.

Det är föga förvånande att någon som inte ens kan författa ett begripligt inlägg inte kan förstå att produktionen måste vara aktiv för att ingå i en förbrukningsreserv.

Tyvärr är det svårt för mig att uttrycka mig så att förståndshandikappade läsare begriper. Är det något du inte begriper så får du be mig förklara.

Citat:
Hur tror du egentligen att budgivningen går till? Det företag som kan garantera att man inte har någon produktion vinner? Idiot!

Hur budgivningen går till förklaras i det dokument jag länkade till i föregående inlägg.

Citat:
Jag ber att få tacka för länken till dokumentet som på punkt för punkt visar att jag har rätt och du som vanligt har helt fel:

Det är rent pinsamt att se dig göra bort dig inför öppen ridå.

Intresseklubben antecknar. Jag inser nu att din "strategi" är att kopiera in irrelevanta långa stycken från texter du inte begriper dig på och hoppas att läsarna heller inte ska förstå dem. Därmed ska det framstå som att du "vinner" eftersom styckena du kopierar in är längre än mina.

Citat:
Citat:

Reglerkraft är inte detsamma som förbrukningsreserv. Karlshamnsverket upphandlas årligen (effektreserven försvinner 2025 eftersom det nuvarande upplägget bryter mot EU-regler) till effektreserven.

Det du skrev var "Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs först efter att de lagt ett bud som antagits." Detta är felaktigt. Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs i årliga upphandlingar.

Citat:
Citat:

Jag hittade dokumentet via SVK:s sida som DU länkade till i inlägg #2055!

Jaha? Nämner dokumentet över huvud taget förbrukningsreserven? Om inte varför tror du det är så?
Citera
2021-12-12, 12:52
Medlem
Citat:
Tyvärr är det svårt för mig att uttrycka mig så att förståndshandikappade läsare begriper. Är det något du inte begriper så får du be mig förklara.

Alla som följer tråden vet att du inte kan något om ämnet som diskuteras och därför inte kan förklara något.

Citat:
Hur budgivningen går till förklaras i det dokument jag länkade till i föregående inlägg.

Vad har det med sakfrågan att göra?

Citat:
Intresseklubben antecknar. Jag inser nu att din "strategi" är att kopiera in irrelevanta långa stycken från texter du inte begriper dig på och hoppas att läsarna heller inte ska förstå dem. Därmed ska det framstå som att du "vinner" eftersom styckena du kopierar in är längre än mina.

Nej, jag vinner på grund av att jag har rätt och du har fel.

Citat:
Det du skrev var "Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs först efter att de lagt ett bud som antagits." Detta är felaktigt. Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs i årliga upphandlingar.

Nej, det avgörs genom dagen-före bud, vilket är anledningen till att förfarandet bryter mot EU:s regler och ska avskaffas 2025 (från din egen länk).

Citat:
förbrukningsreduktion kan inte kontrakteras för övergångsperioden – det vill säga från vintern 2020/2021.

Anledningen till detta är att nuvarande hantering av förbrukningsreduktion inte stämmer överens med den nya EU-förordningen - där aktörer som deltar i effektreserven enligt förordningen inte får delta på dagen före-marknaden för el.
Citat:
Jaha? Nämner dokumentet över huvud taget förbrukningsreserven? Om inte varför tror du det är så?

Alla effektreserver inklusive förbrukningsreserven ingår under samma samlingsnamn.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-12-12 kl. 13:10.
Citera
2021-12-12, 13:02
Medlem
Madagascars avatar
Om ni tyckte novemberräkningen var jobbig, förbered er på megachock i december.

Genomsnittspriset för november i SE3 var 83 öre per kWh.

Genomsnittspriset hittills i SE3 för december (13 dagar) är nu 191 öre per kWh.

Mer än dubbla novemberpriset hittills i december alltså!! Vi får hoppas på mer vind... För svenska staten tycks, till skillnad från den norska, ovillig att ge tillbaka de stora vinsterna de gör på konsumenterna.

(Nordpool)
Senast redigerad av Madagascar 2021-12-12 kl. 13:28.
Citera
2021-12-12, 13:43
Medlem
kan man se hur många som binder elpriset i dessa dagar?
tänker att många blir skrämda och binder priset på en hög nivå?

https://elavtal24.com/elpris-prognos/

går det att spekulera i terminspriset för en vanlig småsparare?
Citera
2021-12-12, 13:50
Medlem
Grodfrityrs avatar
Synd att det inte går att posta bilder på forumet.
Ganska kul bild som berör trådens ämne:

https://twitter.com/ROGSAHL/status/1467881293891477506
Senast redigerad av Grodfrityr 2021-12-12 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in