Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-10, 21:25
  #7777
Avstängd
lundalatinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Du har missat en hel del märker jag.

Ok, jag kör igenom det lite snabbt. West Virginia Senatorn Joe Mancin deklarerade tidigt att han avsåg att lägga in veto mot lagförslaget om det inte bantades radikalt. I representanthuset vägrade Demokraterna banta förslaget eftersom AOC & CO ville smyga in finansiering av "social rättvisa"..

Detta stämmer inte. medlemmarna i the squad fick klartecken av pelosi och kvittade 4 röster mot republikanerna som röstade för bidens förslag, så att de slapp rösta för infrastrukturplanen och med anledning av att de tekniskt separaerats
Citat:
"The reason why we were saying that these two bills ... [need] to be passed at once is because there is a very high political risk in terms of keeping our caucus together and being able to preserve the votes," Ocasio-Cortez explained.

. Såvitt jag vet har bidens stora lagförslag (BBB-act) redan röstats ut ur kommité och alla demokrater i majoritet har för avsikt att rösta igenom den i representanthuset. Och det är kö i senaten vilket innebär januari 2022 vågar jag mig gissa på.
Manchin förhandlar fortfarande.
Den enda som inte gett besked är Kyrsten synema i senaten.
Citera
2021-12-10, 22:01
  #7778
Avstängd
lundalatinons avatar
[quote=wwr|78268235]

Biden har just öppnat ett möte där han säger att demokratin är hotad. Detta är typisk desinformation under odemokratiskt maktövertagande. Egentligen deltar han själv i attacken mot demokratin genom att inte utöva det presidentskap han blivit vald att göra. Och de löften han avgivit om t.ex klimatförbättrande åtgärder har helt svikits genom manipulationer i det administrativa systemet.

Menar du att USA blivit mer demokratiskt de 4 senaste åren under Trump och att det blivit mindre demokratiskt under Biden?


Gaslighting much?
Citera
2021-12-10, 22:09
  #7779
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundalatinon
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Biden har just öppnat ett möte där han säger att demokratin är hotad. Detta är typisk desinformation under odemokratiskt maktövertagande. Egentligen deltar han själv i attacken mot demokratin genom att inte utöva det presidentskap han blivit vald att göra. Och de löften han avgivit om t.ex klimatförbättrande åtgärder har helt svikits genom manipulationer i det administrativa systemet.

Menar du att USA blivit mer demokratiskt de 4 senaste åren under Trump och att det blivit mindre demokratiskt under Biden?


Gaslighting much?

Det handlar inte om Trump.

Biden har valts men systemet representerar inte folket längre. De vill inte ha en president som är en senil tafsare som bluffar med klimatlöftena. Bara 36% stödde honom i senaste mätningen.

Då håller han demokratimöte för att låtsas representera folket.

77% stod bakom Putin i senaste valet och om Putin säger något blir det så. Bara 36% står bakom Biden och de klimatlöften han gav manipulerades bort i administrationen.

Därför vågar Biden inte bjuda in Putin till demokratimötet.

(FB) Den stora samlingstråden om Joe Biden

(FB) Den stora samlingstråden om Joe Biden
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-10 kl. 22:29.
Citera
2021-12-10, 22:32
  #7780
Avstängd
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundalatinon
Det är det inte..vad snackar du om?
ska översätta till MAGAiska:

USA:s president kan inte styra inflationstakten,eller börsindex.
Därför är det fel ifall USA:s president tar åt sig äran för något av ovanstående.

USA:s president kan däremot lämna över lagförslag till kongressen men det är slutgiltligen Treasury department och kongressen som har ansvar för hur mycket pengar som cirkulerar i USA:s ekonomi

Citat:
slutgiltligen: att USA:s regering spenderar mer pengar leder inte till inflation. Eftersom de köper varor och tjänster för motsvarande summa. Prisinflation kan däremot bara bero på supply side(för lite varor,för mycket pengar i fickan)


Jag stöder detta argument på 11 nobelpristagare i ekonomi som alla backar Bidens infrastructure bill. Samt National Governors association och US society of Engineers


Trumps tax plan backades av: ............................................Qanonc razies

Jag är dock inte på något sätt naivt nog att tro att mina argument någonsin kommer att få dig att vilja ompröva dina åsikter. Men jag vill ändå att vi håller oss till rena fakta i fortsättningen.

Förstår inte hur någon kan argumentera så fullkomligt ologiskt som du.
Varenda ekonom vänder sig mot det du just argumenterade för samt
alla andra med någon form av intelligens. Du anger det hårresande
antagandet att trycka upp biljoner av dollar inte påverkar
inflationen utan det kan bara utbudsbrist göra. Men vad tror du händer
om man trycker upp massor av pengar och för in dom i det finansiella
systemet med oförändrat utbud???
Lektion nummer ett i ekonomi, finns det mer pengar än varor
tillgängliga så stiger priset på varorna och du får inflation.
Du kan alltså ha samma antal varor men finns det mer pengar
i omlopp så stiger priserna för att det tillåter högre konsumtion.
Eller som nu tryck upp några biljoner samtidigt som vi har problem
med leveranskedjor arbetskraftbrist etc så har du ett utmärkt recept
för inflation som vi inte sett på 40 år i USA. Som lök på laxen så tror
du detta skall vara borta i Februari 2022

Välkommen tillbaka, du tillför ju onekligen en hel del komik
i vardagen för min del
__________________
Senast redigerad av DRAVKCAB 2021-12-10 kl. 22:39.
Citera
2021-12-10, 23:22
  #7781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundalatinon
Detta stämmer inte. medlemmarna i the squad fick klartecken av pelosi och kvittade 4 röster mot republikanerna som röstade för bidens förslag, så att de slapp rösta för infrastrukturplanen och med anledning av att de tekniskt separaerats


. Såvitt jag vet har bidens stora lagförslag (BBB-act) redan röstats ut ur kommité och alla demokrater i majoritet har för avsikt att rösta igenom den i representanthuset. Och det är kö i senaten vilket innebär januari 2022 vågar jag mig gissa på.
Manchin förhandlar fortfarande.
Den enda som inte gett besked är Kyrsten synema i senaten.
Umm du bekräftar ju exakt det jag sa! AOCs fraktion förlorade striden, paket fick bantas, social rätttvise-delen ströks, och ett antal Republikaner stöttate därmed förslaget.
Citera
2021-12-11, 03:33
  #7782
Avstängd
lundalatinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Umm du bekräftar ju exakt det jag sa! AOCs fraktion förlorade striden, paket fick bantas, social rätttvise-delen ströks, och ett antal Republikaner stöttate därmed förslaget.
Med hjälp av en emoji och nån slags pervers logik ska jag alltså förminska mina 4 paragrafer med argument till "du bekräftar ju exakt det jag sa"

(och så undrar vissa varför Sverige ligger så långt nere i PISA-skalan)
Citera
2021-12-11, 14:30
  #7783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundalatinon
Med hjälp av en emoji och nån slags pervers logik ska jag alltså förminska mina 4 paragrafer med argument till "du bekräftar ju exakt det jag sa"

(och så undrar vissa varför Sverige ligger så långt nere i PISA-skalan)
Vad i min sammanfattande mening är det som du vill anföra INTTE stämmer då? För det stämmer i alla högsta grad med det du återgav. Eller går du bara lös på att trolla?
Citera
2021-12-11, 16:11
  #7784
Avstängd
lundalatinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vad i min sammanfattande mening är det som du vill anföra INTTE stämmer då? För det stämmer i alla högsta grad med det du återgav. Eller går du bara lös på att trolla?

Hoppas du förstår om jag inte vill ta denna diskussion vidare
Vi hittar säkert annat att diskutera i framtiden. Men om varje diskussion med dig reduceras till 20 ord och en emoji.
Då är det nog inte särskilt produktivt
Citera
2021-12-11, 22:50
  #7785
Avstängd
lundalatinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Förstår inte hur någon kan argumentera så fullkomligt ologiskt som du.
Varenda ekonom vänder sig mot det du just argumenterade för samt
alla andra med någon form av intelligens. Du anger det hårresande
antagandet att trycka upp biljoner av dollar inte påverkar
inflationen utan det kan bara utbudsbrist göra.
Men vad tror du händer
om man trycker upp massor av pengar och för in dom i det finansiella
systemet med oförändrat utbud???
i vardagen för min del

Vilka är dessa ekonomer du talar om ? Existerar de på riktigt?
För enligt newsweek är det 56 nationalekonomer inkl 15 nobelpristagare inklusive national governors association som menar att Bidens stora spending bill sänker inflationstakten: Källa här
Så här säger
Citat:
September 15, 2021 Open Letter from Nobel Laureates in Support of Economic Recovery Agenda
"Congress can alleviate some of the strain caused by inflation by passing the Build Back Better Act, which will lower everyday costs for families, including child care, health care, utility bills, prescription drugs, and education," the economists wrote in the statement, which was emailed to Newsweek.

"These investments, combined with the Build Back Better Act's tax credits for the middle class, will help allow families to keep more money in their pockets," the statement added.



Jag tror att någon har lett dig till att tro att the fed(centralbanken) ökar penningmängden i ett svep, vilket inte stämmer. Pengar trycks inte ut per automatik ifall det inte finns en budget godkänd av kongressen. (på lättläst svenska: inga varor inga pengar inga kreditlån)
US Treasury lånar pengarna av the FED för att spendera på upphandlade varor och tjänster.
Vad säger då Keynes och Milton friedman om ökad efterfrågan?
Leder det till fler varor och tjänster eller färre?

Och vad händer när fler varor och tjänster produceras än vad marknaden efterfrågar ?
Facit: deflation
(på lättlästsvenska: deflation dåligt. marknaden mätt på varor och tjänster)

Du behöver inte svara på denna fråga ifall du inte vill men jag är jättenyfiken på svaret
Har du avslutat gymnasieskolan med fullständiga betyg?
följdfråga: Vilken är din nyhetskälla för President Bidens politik och dess ekonomiska konsekvenser?
Citera
2021-12-11, 23:09
  #7786
Avstängd
lundalatinons avatar
Inatt fick Biden senatens majoritetsledare Schumer, att häva filibustern för att höja skuldtaket.
Det gjordes i hemlighet därför att 13 republikanska senatorer inte vågade tala om detta för sina väljare.

Skulle det gått till omröstning hade de tvingats rösta "on the record" och GOP senatorerna är livrädda för alla crazies i partiet.

Den enda som vågade sig ut till pressen för att klaga var Ted Cruz som nu menar att Biden är en diktator som avskaffar filibustern i senaten. Trots att Cruz egna parti bett om just detta.

https://www.washingtonpost.com/us-po...-ceiling-vote/

Så kort och gott: inga fler government shutdowns hot, USA:s skuldtak kan nu höjas med en enkel majoritet i Senaten.

(ingen fara, Det är washington post jag länkar till och som alla vet är detta en fake news blaska så ni som inte tror på verklighetsbaserade nyheter bör söka er till ert safe space.)
Citera
2021-12-11, 23:25
  #7787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundalatinon
Inatt fick Biden senatens majoritetsledare Schumer, att häva filibustern för att höja skuldtaket.
Det gjordes i hemlighet därför att 13 republikanska senatorer inte vågade tala om detta för sina väljare.

Skulle det gått till omröstning hade de tvingats rösta "on the record" och GOP senatorerna är livrädda för alla crazies i partiet.

Den enda som vågade sig ut till pressen för att klaga var Ted Cruz som nu menar att Biden är en diktator som avskaffar filibustern i senaten. Trots att Cruz egna parti bett om just detta.

https://www.washingtonpost.com/us-po...-ceiling-vote/

Så kort och gott: inga fler government shutdowns hot, USA:s skuldtak kan nu höjas med en enkel majoritet i Senaten.

(ingen fara, Det är washington post jag länkar till och som alla vet är detta en fake news blaska så ni som inte tror på verklighetsbaserade nyheter bör söka er till ert safe space.)
Handlar om att en del R-senatorer vill låta Biden få helt fria händer så att när han kört landet i fördärvet, så kan han inte skylla på NÅGON annan när valet kommer, och när R tar äver Senaten nästa höst så kommer de likaledes få samma fria tyglar att använda mot Biden. Jag tycker inte det är en optimal approach, men så resonerar bl.a. Cruz Texas-kollega John Cornyn m.fl.
Citera
2021-12-11, 23:43
  #7788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Handlar om att en del R-senatorer vill låta Biden få helt fria händer så att när han kört landet i fördärvet, så kan han inte skylla på NÅGON annan när valet kommer, och när R tar äver Senaten nästa höst så kommer de likaledes få samma fria tyglar att använda mot Biden. Jag tycker inte det är en optimal approach, men så resonerar bl.a. Cruz Texas-kollega John Cornyn m.fl.
Det handlar också mycket om att alltför många republikaner är ryggradslösa RINOs som hellre suger demokratkuk en räddar sitt land.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback