Citat:
Ursprungligen postat av
strudelborg
Nu spekuleras det om uppköp. Kan någon förklara texten nedan åt mig?
Aegirbio / Eventuellt uppköp? / Eventuellt uppköp?
idag 16:01
Vi är ett gäng som har en teori kring ett eventuellt uppköp av hela Aegirbio eller vissa delar som jag skulle vilja förmedla. Ren spekulation men det är samtidigt flera sammanträffanden.
bioMerieux har ett börsvärde på 130 miljarder och hade intäkter på 3,1 Miljard Euro 2020
Deras testteknik är riktigt gammal.
Dom har förvärvat några bolag under åren.
Enligt ett dokument om uppskov för Biomerieux till datum ##/## med sin invändning mot användandet av varumärket Quretest.
Där står att anledningen är att förhandlingar pågår mellan bolagen.
Varför skulle dom lägga den tiden och energin att driva en sådan process?
biomerieux har sitt egna Etest som är en teknik dom köpte av ett svenskt bolag.
June 18, 2008 . bioMérieux, a world leader in the field of in vitro diagnostics has concluded an agreement to acquire the privately held AB BIODISK
https://en.wikipedia.org/wiki/Etest
Tekniken Aegirbio sitter på kommer genom Lifeassays där dom förvärvade Magnasense 2015.
"Magnasense Technologies Oy har, förutom en CE/IVD märkt test för human CRP, tagit fram och patentskyddat ett koncept där man i ett engångstest kombinerar reagens och avläsning på en testremsa, på så sätt att man kan genomföra kvantitativa tester. Produkten är baserad på paramagnetiska partiklar. "
”Med förvärvet av Magnasense Technologies Oy får LifeAssays® tillgång till ett mycket attraktivt format för patientnära tester inom veterinär- likaväl som humanmedicin. Att på en ”testremsa” kombinera både reagens och avläsnings-”instrument” är unikt och öppnar, både inom human och veterinärmedicin, helt nya marknader"
Dvs tekniken och patenten som ska användas i Quretest kan med andra ord vara väldigt attraktivt för en större aktör att köpa upp.
En sak till.
Seppo Makinen i Aegirbios styrelse har tidigare arbetet på bioMerieux mellan 2010-2016
"As an advisor to Merieux Developement my main tasks including scouting and analysis of new deals, possibly management of those in Northern Europe"
Det här är dessutom bara en liten del av hela Aegirbio som är väldigt attraktiv.
———
Jag har läst texten tre gånger men förstår fortfarande inte vad det är för slutsats de drar. Tolkar det som att det står något någonstans enligt personen att ”förhandlingar pågår” i varumärkestvisten om quretest och att Seppo jobbat på BioMerieux tidigare. Och det leder till att Aegs ”teknik och patent kan vara värt att köpa upp. Jag vet alltså inte men är det vad man försöker säga?
För mig obegripligt de kopplingarna som görs, hur Etest och Quretest skulle vara någon intressekonflikt eller hur detta skulle signalera ett uppköp. Det har diskuteras uppköp de senaste året skulle jag säga men det är första gången jag hör en teori om Quretest. Låt dom drömma.
Quretest är deras plattform för självtester som skall lanseras och detta är knappast en produkt som dom är ensamma om. Även om tekniken är annorlunda som testerna bygger på så borde inte intresset vara stort nog för uppköp, det finns andra bolag som kommit längre inom denna kategorin. Det som borde vara av värde för andra är teknikerna från Abreos och LifeAssays men det finns inga produkter ännu som är redo för försäljning, studier pågår, så att Quretest nu nämns som anledningen för uppköp får jag bara inte ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Skulle gissa på att det är ganska många, själv har jag tjänat 6 kronor på mina investerade 37. Jag tänkte sälja vid 50 spänn och köpa en korv med bröd.
Då får jag passa på att gratulera till en fantastisk investering och du har nu i skrivandets stund passerat ditt mål på 50 kronor och kan unna dig den där korven med bröd du drömde om, eller åka till Biltema och köpa ett skrovmål med 5 korvar. 35% avkastning på 2 dagar är inte kattskit så jag hoppas att du njuter av korven ordentligt.