Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-08, 11:28
  #14665
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Ukraina har varit satellit till Ryssland under ryska imperiet under Sovjet.
Nej lilla du. Östeuropa utgjorde satellitstater. Ukrana var en sovjetisk republik.

Glöm inte heller att Ukraina överhuvudtaget existerar tack vare Sovjet och bolsjeviker.
Visst kan du inte motstå lite historielektioner?
2021-12-08, 11:30
  #14666
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Så det är därför Kiev-regimen inte tillåtet ryska som parallellt officiellt språk?
Så den lille komikern har förbjudit det enda språk han talar helt flytande?!
2021-12-08, 11:38
  #14667
Medlem
arbetets avatar
Ukrainsk mordpatrull?!

Det var något nytt:'

Ukrainsk ”dödspatrull” gripen i Norrtälje
Nationella insatsstyrkan har gripit tre ukrainska medborgare misstänkta för förberedelse till mord, enligt Aftonbladets källor.

De beskrivs vara en slags ”dödspatrull” som kommit till Norrtälje för att mörda.

I dag kommer de med största sannolikhet att begäras häktade.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-i-norrtalje

Är det någon som kan fylla i alla luckor?

2021-12-08, 11:43
  #14668
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ukrainsk mordpatrull?!

Det var något nytt:'

Ukrainsk ”dödspatrull” gripen i Norrtälje
Nationella insatsstyrkan har gripit tre ukrainska medborgare misstänkta för förberedelse till mord, enligt Aftonbladets källor.

De beskrivs vara en slags ”dödspatrull” som kommit till Norrtälje för att mörda.

I dag kommer de med största sannolikhet att begäras häktade.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-i-norrtalje

Är det någon som kan fylla i alla luckor?

Förmodligen bara några nazister från Azovbataljonen som skall konspirera med NMR. Inget man behöver oroa sig för
2021-12-08, 12:10
  #14669
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så den lille komikern har förbjudit det enda språk han talar helt flytande?!
Inte förbjudit men kringskurit möjligheterna att använda ryska, trots att en övevägande majoritet föredrar information på ryska.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russ...age_in_Ukraine
Det är en medveten politik som kallas "ukrainisering". Googla det.

I alla världens hörn slutar polarisering mha etniska markörer i att stater delas upp eller hamnar i oändliga konflikter. Potatishuvudena i Kiev förstår inte det. Ännu.

Zelensky talade knappt någon ukrainska när han valdes. Klitchko talar ryska. Hans ukrainska är riktigt underhållande.
2021-12-08, 12:27
  #14670
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nej lilla du. Östeuropa utgjorde satellitstater. Ukrana var en sovjetisk republik.

Glöm inte heller att Ukraina överhuvudtaget existerar tack vare Sovjet och bolsjeviker.
Visst kan du inte motstå lite historielektioner?


Satelliter i olika grad var allt kring Moskva, så även inom Ryssland självt.

Jag vinner även över Putin när det gäller historielektioner haha. Sovjetisk propaganda byggd på rysk imperiepropaganda osv har diktatorn förläst sig på, en sak att jag läst på historia, men att diktatorn nördat in på sovjetisk historia har vissa komiska poänger, andra av mer tragiska toner.

Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
I alla världens hörn slutar polarisering mha etniska markörer i att stater delas upp eller hamnar i oändliga konflikter.

Ja, Moskva har satt sig i en evig sits av kamp mot fragmentering självt.
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2021-12-08 kl. 12:42.
2021-12-08, 12:42
  #14671
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Satelliter i olika grad var allt kring Moskva, så även inom Ryssland självt.
Då får jag upplysa dig att på svenska avser vi fd Östeuropa när vi talar om satellitstater.
Ukraina har aldrig varit en stat. Ukraina skapades för att bli en sovjetisk republik och var en del av Sovjetunionen fram till 1991.
2021-12-08, 12:46
  #14672
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Då får jag upplysa dig att på svenska avser vi fd Östeuropa när vi talar om satellitstater.
Ukraina har aldrig varit en stat. Ukraina skapades för att bli en sovjetisk republik och var en del av Sovjetunionen fram till 1991.

Där säger du det rakt ut, en marionettrepublik. Satellitstater är satelliter, republiker är satelliter till svarta hålet Moskva. Du vet väl att planeter är satelliter kring något? Ukraina har utropats vid fler tillfällen och Kyiv Rus skapade Muscovia inte tvärtom. Ukraina tillhörde också Polsk-Litauiska imperiet osv. Så oavsett vad du påstår så består Ukraina av invånare som till 90% minst inte vill tillhöra Ryssland. Så oavsett om du och Putler har nördat in er i sovjetisk propagandahistoria så blir det inte bättre för det.
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2021-12-08 kl. 12:53.
2021-12-08, 13:05
  #14673
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Där säger du det rakt ut, en marionettrepublik. Satellitstater är satelliter, republiker är satelliter till svarta hålet Moskva.
Nej, sovjetrepublik. Med satellitstater avses fd Östeuropa/Warszawapakten.
Trots att svenska inte är ditt modersmål borde du kunna bemästra så pass enkel terminologi.
2021-12-08, 13:26
  #14674
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nej, sovjetrepublik. Med satellitstater avses fd Östeuropa/Warszawapakten.
Trots att svenska inte är ditt modersmål borde du kunna bemästra så pass enkel terminologi.

Kul du försöker hela tiden skaffa övertag genom att kalla mig saker och påstå att min svenska är dålig, haha. Som invandrad från Vladivostok så är din svenska läsförståelse ofta väldigt dålig. "Satellitstat" eller "satellitrepublik" är inte stor skillnad.
2021-12-08, 13:32
  #14675
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Kul du försöker hela tiden skaffa övertag genom att kalla mig saker och påstå att min svenska är dålig, haha.
Jag får automatiskt övertag så fort du klickar på "skicka svar"-ikonen. Inget jag försöker.
Skyll inte på mig att du inte begriper elementära uttryck och deras betydelse. Testa att googla nästa gång.
2021-12-08, 17:50
  #14676
Medlem
viZionx2s avatar
Hade varit intressant att höra vad ni som verkar ha ganska olika uppfattningar tror kommer hända nu framöver? 🙂

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback