2021-12-07, 13:15
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NER.MED.CENTERN
Hade detta varit på 80-talet hade det knappast behövts bildbevis, hon hade sparkats ur regeringen.

Inte en chans, på 80-talet sparkade man inte människor för skitsaker.
Citera
2021-12-07, 13:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letariskane
Kanske är valtaktik för att locka tillbaka väljare från SD 😆
Jag har ofta hävdat att S och SD kommer ur samma mylla och borde gå ihop. Detta är ETT bevis.
Citera
2021-12-07, 13:16
På sambos går att skylla det mesta. Min sambo betalade inte mina räkningar i tid. Min sambo spelade högerorienterad musik. Min sambo kör stora stenar. Etc etc.
Citera
2021-12-07, 13:17
Medlem
angestmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ungdomssynd, men ser på bilden att hon var väldigt ung, kanske inte ens tonåring.

Hon säger själv att hon var 15-16 då, troligen något äldre då hon och hennes kille "hade fester" som hon säger och man "spelade all möjlig musik" som förklaring till vit makt musiken.
Citera
2021-12-07, 13:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Dagens SD är som den tidens S. Åtminstone om man får tro Jimmie Åkesson.

Nej SD har aldrig varit så extrema som S varit och det sent som ända in i 70-talet då Löfven gick med i partiet. Varför valde Löfven ett parti som sysslade med rashygien om han inte var nazist som sin morfar?
Citera
2021-12-07, 13:19
Medlem
Regeringen är ett riktigt jävla rövgäng. Enbart till för att fördärva
Citera
2021-12-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture

Tankegångarna vid tillsättningen har antagligen varit utifrån simple representationstanke: Ministerna ska vara 'ung', 'kvinna', 'folklig', från 'glesbygd', gärna företräda en 'minoritetsgrupp'.

Det blev överslag då ministern var lite för finskt folklig i sina åsikter.

Ja det slog ju inte så väl ut.
Men nog var tanken så som du anger. Säkerligen har de också blickat österut och tänkte göra en ”Finland”: få in en rekordung kvinna (som inte ser alltför tokig ut) i hög ledande politisk position.

Och i den ivern glömde de att göra den grundläggande hemläxan, likinventeringen.
Citera
2021-12-07, 13:20
Bannlyst
Håller med Jonas Andersson SD..

” Jag tänker på inget sätt försvara minister Karkiainen, vad vet jag om hennes liv och leverne.
Kanske är hon smygnazist, även om jag har svårt att tro det utifrån en bild när hon var tonåring.
Kanske kommer det fler avslöjanden från Chang Frick som förstärker bilden, och då blir det ett nytt läge igen.

Det som stör mig allra mest med detta är dock hyckleriet, de olika måttstockarna, beroende på partifärg. Den principiella diskussionen är nästan mer intressant än det aktuella fallet, även om det är pikant att Karkiainen suttit i en kommitté för att få bort rasistiska organisationer.

Ska Socialdemokraterna vara konsekventa finns naturligtvis ingen annan väg än att utesluta Karkiainen, för hennes ideologiskt avvikande historia. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Annie Lööf borde stå i kö till talmannen för att lämna in misstroendevotum.

Hade det varit ett foto av en heilande sverigedemokrat som i tonåren lyssnat på Pluton Svea och dessutom upphöjts till minister, hade alla till vänster om Fredrik Reinfeldt utan tvekan slagit på stora trumman. Morgan Johansson och Annika Strandhäll hade dreglande tweetat frenetiskt om "nazister i regeringskansliet", Peter Hultqvist hade nästan fått en stroke av upphetsning när han fått stå högröd i ansiktet i Aktuellt och läsa innantill på en lapp om bruna grisar.

Jag förstår helt och fullt de av mina partikamrater som njuter av detta avslöjande, "öga för öga tand för tand" stod det redan i Bibeln. Ni till vänster har utformat spelplanen och ägt tolkningsföreträdet kring regelverket - nu är det er tur! Varför skulle vi ge er benefit of the doubt - ni skulle ALDRIG gjort detsamma!!

Men på samma sätt som jag anser att Socialdemokraterna bör vara konsekventa, så måste jag själv vara konsekvent och säga samma sak som jag gjort tidigare, i vissa fall som gällt drev mot partikollegor: det borde finnas en preskriptionstid för olika värdegrundsbrott*. Alla borde få chansen att ändra sig, att mogna, att lära sig av sina erfarenheter och misstag.

Det mest intressanta för mig är inte huruvida valfri politiker har ett helt fläckfritt förflutet eller inte.
Vem har det? Låt den som är utan synd kasta första stenen, apropå bibelcitat. Jag är mer intresserad av hur de agerar som politiker idag, vilka frågor de driver, hur kunniga de är inom sitt gebit, vad de gör i sitt arbete som är till gagn för landet, för medborgarna, eller för mig.

Faktum är att jag inte bara vill ha politiker eller ministrar med fläckfria förflutna. Människor som aldrig hamnat i trubbel, aldrig tagit fel beslut, aldrig utforskat gränser, aldrig ändrat sig, aldrig vinglat eller tagit ett steg fel. Hur ska jag kunna lita på såna, som aldrig behövt lära sig den hårda vägen av sina erfarenheter? Det känns som något av en mardröm med en politikerkår bestående enbart av elevrådsordföranden och välkammade broilers.

Ideologiskt har jag själv gjort en resa från vänster till höger, från att tanklöst och okunnigt kunnat säga att "kommunism är ju jättebra!", till att med erfarenhet och mognad lära mig mer om samhälle och ideologi landa i helt andra slutsatser. Vill man ha någon perfekt och fläckfri så föreslår jag andra alternativ än mig själv, jag hatar att bli uppsatt på piedestal.

Jag tycker även att man bör tänka ett steg längre i den här debatten.
Som min kollega Petter Nilsson skriver i sin blogg idag, sociala medier och mobilkameror är ett fenomen idag som fångar allt. I princip alla dumheter som dagens ungdomar gör, kommer finnas förevigade för all framtid.

Vem eller vilka ska vilja vara framtidens politiker, om priset är att du blir fråntagen heder och ära för saker misstag du gjort tiotals år tidigare? Hur ska vi hitta människor som vågar ställa upp och förbättra samhället och det demokratiska samtalet, i en tid när det verkligen skulle behövas fler som engagerade sig?

Summa summarum: Det är på tiden att vi får en debatt om hur det offentliga samtalet ska se ut, och det ska bli principiellt ytterst intressant att se hur Socialdemokraterna och media hanterar fallet Karkiainen.”
Senast redigerad av Payback66 2021-12-07 kl. 13:22.
Citera
2021-12-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är samtliga riksdagspartier men S har nazistiska rötter och har fortsatt med rashygien ända in i 70-talet då Löfven gick med i partiet.

Det var s som avskaffade rasbiologin i Sverige. Den var en kvarleva från högerns och monarkins mörka tid.
Citera
Medlem
Det är väl bara att titta när hon flyttade till lägenheten, när hon var folkbokförd där. Svårt att se att en 15-åring bor tillsammans med en pojkvän i en lägenhet. Om hon ät normal dvs, är hon en lortunge som gillar nazi så är det däremot normalt att dra hemifrån.

Hon är tyvärr körd
Citera
Medlem
Självklart en skitsak men det har inte med saken att göra. I det politiska spelet utnyttjas sådant här alltid och det är mediernas ägare som bestämmer om det ska fungera,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej men det är ändå skillnad. Jag tycker inte att man ska döma någon för ungdomssynder men det hade varit mer komprometterande om Jimmie eller nån annan SD-höjdare hade gjort samma sak.

det retar mig till vansinne att annat än avgång ens funderas på. speciellt med tanke på att beroende på av vilken tidning som frågade hade hon en ursäkt. fy fan trovärdighet noll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in