Håller med Jonas Andersson SD..
” Jag tänker på inget sätt försvara minister Karkiainen, vad vet jag om hennes liv och leverne.
Kanske är hon smygnazist, även om jag har svårt att tro det utifrån en bild när hon var tonåring.
Kanske kommer det fler avslöjanden från Chang Frick som förstärker bilden, och då blir det ett nytt läge igen.
Det som stör mig allra mest med detta är dock hyckleriet, de olika måttstockarna, beroende på partifärg. Den principiella diskussionen är nästan mer intressant än det aktuella fallet, även om det är pikant att Karkiainen suttit i en kommitté för att få bort rasistiska organisationer.
Ska Socialdemokraterna vara konsekventa finns naturligtvis ingen annan väg än att utesluta Karkiainen, för hennes ideologiskt avvikande historia. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Annie Lööf borde stå i kö till talmannen för att lämna in misstroendevotum.
Hade det varit ett foto av en heilande sverigedemokrat som i tonåren lyssnat på Pluton Svea och dessutom upphöjts till minister, hade alla till vänster om Fredrik Reinfeldt utan tvekan slagit på stora trumman. Morgan Johansson och Annika Strandhäll hade dreglande tweetat frenetiskt om "nazister i regeringskansliet", Peter Hultqvist hade nästan fått en stroke av upphetsning när han fått stå högröd i ansiktet i Aktuellt och läsa innantill på en lapp om bruna grisar.
Jag förstår helt och fullt de av mina partikamrater som njuter av detta avslöjande, "öga för öga tand för tand" stod det redan i Bibeln. Ni till vänster har utformat spelplanen och ägt tolkningsföreträdet kring regelverket - nu är det er tur! Varför skulle vi ge er benefit of the doubt - ni skulle ALDRIG gjort detsamma!!
Men på samma sätt som jag anser att Socialdemokraterna bör vara konsekventa, så måste jag själv vara konsekvent och säga samma sak som jag gjort tidigare, i vissa fall som gällt drev mot partikollegor: det borde finnas en preskriptionstid för olika värdegrundsbrott*. Alla borde få chansen att ändra sig, att mogna, att lära sig av sina erfarenheter och misstag.
Det mest intressanta för mig är inte huruvida valfri politiker har ett helt fläckfritt förflutet eller inte.
Vem har det? Låt den som är utan synd kasta första stenen, apropå bibelcitat. Jag är mer intresserad av hur de agerar som politiker idag, vilka frågor de driver, hur kunniga de är inom sitt gebit, vad de gör i sitt arbete som är till gagn för landet, för medborgarna, eller för mig.
Faktum är att jag inte bara vill ha politiker eller ministrar med fläckfria förflutna. Människor som aldrig hamnat i trubbel, aldrig tagit fel beslut, aldrig utforskat gränser, aldrig ändrat sig, aldrig vinglat eller tagit ett steg fel. Hur ska jag kunna lita på såna, som aldrig behövt lära sig den hårda vägen av sina erfarenheter? Det känns som något av en mardröm med en politikerkår bestående enbart av elevrådsordföranden och välkammade broilers.
Ideologiskt har jag själv gjort en resa från vänster till höger, från att tanklöst och okunnigt kunnat säga att "kommunism är ju jättebra!", till att med erfarenhet och mognad lära mig mer om samhälle och ideologi landa i helt andra slutsatser. Vill man ha någon perfekt och fläckfri så föreslår jag andra alternativ än mig själv, jag hatar att bli uppsatt på piedestal.
Jag tycker även att man bör tänka ett steg längre i den här debatten.
Som min kollega Petter Nilsson skriver i sin blogg idag, sociala medier och mobilkameror är ett fenomen idag som fångar allt. I princip alla dumheter som dagens ungdomar gör, kommer finnas förevigade för all framtid.
Vem eller vilka ska vilja vara framtidens politiker, om priset är att du blir fråntagen heder och ära för saker misstag du gjort tiotals år tidigare? Hur ska vi hitta människor som vågar ställa upp och förbättra samhället och det demokratiska samtalet, i en tid när det verkligen skulle behövas fler som engagerade sig?
Summa summarum: Det är på tiden att vi får en debatt om hur det offentliga samtalet ska se ut, och det ska bli principiellt ytterst intressant att se hur Socialdemokraterna och media hanterar fallet Karkiainen.”
Senast redigerad av Payback66 2021-12-07 kl. 13:22.