Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-06, 00:13
  #2317
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte bara det! Imorgon kommer det att importeras polsk kolkraft till södra Sverige.

(Låst artikel antar jag.)

" Därför kommer Sverige under delar av måndagen att importera el från Tyskland och Polen, enligt Joakim Salqvist, elprisanalytiker på Tibber."

https://norran.se/artikel/elpriset-f...kylan/rkod7oel
Det finns en kabel till Polen. (Syns i kontrollrummet). Nu importerar SE4 ca 190 MW från Polen.
Och Sverige har en nettoexport på 2109 MW.

Oftast går det effekt till Polen men ibland går det till SE4. Beror på vem som offererat bäst den timmen.
Citera
2021-12-06, 00:19
  #2318
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Och räknar man samman allt detta är kärnkraften det billigaste alternativet.
Och trots det är det ingen som vill bygga och tjäna stålar.
För en del borde det stämma till viss eftertanke.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Säger det dig något?
Ja, avsaknad av investerare säger mig att det är amsagor att ny kärnkraft är lönsam.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vindkraft får fortfarande statliga subventioner, men kan inte leverera. Typiskt errortänk hos er miljömuppar.
I verkligheten är energicertifikaten under avveckling. Ny installationer får inget.
Och de befintliga få knappt någon då energicertifikaten nu är mer eller mindre värdelösa.

Du har låtit lura dig.
Citera
2021-12-06, 00:40
  #2319
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Jaha, dags att reda ut dina fabler och lögner.
Ja det gick ju fort. Var helt tomt.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Visst kan jag hålla isär på dessa. Men redogör nu hur ofta det har hänt att vi fått skadade bränslestavar i Sverige. Vi har haft dessa kärnkraftverk sedan 1972. Det har inte skett innan. Hur många skadade vindkraftverk har kommit fram? En hel del. Nybyggnation av kärnkraftverk minimerar avbrott och utnyttjar stavarna bättre. Du är ju totaltblåst om du inte fattar detta.
Det du gjorde var att gorma om nyinstallation som orsak till att bränslestaven var skadad.

Och vad är det du gör nu då? Hävdar du att kärnkraftverken skall läggas ned och nya skall byggas i stället. Det kan du ju föra fram i tråden då. Inte ens de andra stollarna kommer hålla med dig.
En MP-politiker framstår ju som en ekonomisk gigant jämfört med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vilket påstående? Jag visar dig en video som motsäger allt du påstår. Då börjar du yra om en massa andra saker som dessutom är felaktiga. Kan du svenska?
Jag gjorde ett påstående. Du citerade det och sa att videon emotsade ALLA mina påståenden. Dvs inklusive det du citerade. Ordet alla betyder något.
När jag sedan frågade specifikt om videon falsifierade mitt påstående, svarade du nej.
Och därmed har du visat att du inte klarar den enklaste logik.
Varför måste jag förklara detta för dig om och om igen. Har du inget minne alls.

Sedan har jag gett dig möjligheten att komma med bevis för att professorerna INTE sa näringslivet är är oroliga att omställningen till fossilfritt går för långsamt. Dvs jag skulle då ha fel.
Men det kommer inget bevis. Det är tomt.
Tomt.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, jag har inte diskuterat den frågan i överhuvudtaget. Där är ett praktexempel på hur jävla korkad du gör dig själv. Du har påstått i flera inlägg att kärnkraft inte är lönsam och att näringslivet inte vill investera i det. Jag visade i en video där självaste chefen för näringslivet sa att han är intresserad om politikerna är det. Vad är de3t du inte fattar. Han emotsäger dig rakt ut. Det var inte ens uttalat i finare byråkratsvenska, utan han sa det rakt ut. Då börjar du svamla om annat. Är du trög?
Politikerna??
Ser man något lönsamt så investerar man. Man blandar definitivt inte in politiker. Det sämsta som kan hända är att politiker är inblandade.
Villkorar man med statens inblandning så är det för att man inte vill göra något.

"chefen för näringslivet"
Tror det är fler än jag som får sig ett gott skratt.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Är du totalt obildad? Kärnkraft fossilt? Seriöst, vet du vad fossilt är? Om du inte klarar den definitionen bör du läsa på innan du fortsätter. För du gör dig själv extremt korkad nu.
Det var du som släpade fram kärnkraft när frågan handlade om övergång till fossilfritt och du då menade att det var fel.
Enda logiska möjligheten är att du menar att kärnkraft är fossil.
Inte vet jag varför du yrar på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du beskriver kärnkraft som fossilt och svamlar rundor för att dölja din okunskap. Kvaliteten brister inte hos mig, utan det är du som är totalt obildad. Du låter som Annie Lööf, en floskelspruta som är faktaresistent och vetenskapsförnekare.
Nej det gör jag inte. Du visar däremot att din läsförståelse är obefintlig.
Och givet hur du yrar i dina inlägg behöver du gå om grundskolan.
Citera
2021-12-06, 00:50
  #2320
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Att starta elkraftverk, oavsett om det är vind, vatten, kol eller kärnkraft tar mycket tid att planera och genomföra. Det är inte en kiosk eller rörmokerifirma det handlar om.
Ja, jag kan köpa att förbrukningen kan ha varit något lägre. Men är folk hemma isf på jobbet så förbrukas det el hemma istället. Så stor skillnad tror jag inte det blir. Det mesta i näringsliv rullade ju på.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Självklart har MP en mycket stor betydelse i att omvandla industri-Sverige till ett U-land.
Jag vill se fakta.
Påståenden så som "självklart" indikerar mer en övertygelse av religiös natur. Dvs blind tro.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi kan konstatera att det finns tre starkt destruktiva partier inom svensk politik, MP, C och V.
Vilka som är destruktiva beror på vad man vill. Är man kommunist är partier som V+SD+S rätt väg att gå. Medan C är en katastrof. Tvärtom om man är kapitalist.

Om du skall konstatera något behöver du först fakta och sedan logik som visar det du skall konstatera.
Det är helt tomt på annat än tomt prat.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Alldeles efter ditt inlägg skrevs så gjordes en tv-intervju med svenskt näringsliv grand old man, Marcus Wallenberg som konstaterade att kärnkraftsfrågan handlade om politik, det handlar således om långsiktighet inför stora beslut. Efterkrigstidens politiker insåg detta och byggde vatten- och kärnkraft för att garantera Sveriges energiförsörjning.
Han vill att staten skall bygga olönsamma kärnkraftverk.

Varför startar han inte ett företag och bygger själv.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Så kort sagt är det ju uppenbarligen ni som har en mycket svag verklighetsuppfattning.
Och det blev att avslutande tomt påstående.
Men så är det säkert i din fantasivärld.
Tråden skall dock handla om verkligheten.
Citera
2021-12-06, 00:53
  #2321
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Att starta elkraftverk, oavsett om det är vind, vatten, kol eller kärnkraft tar mycket tid att planera och genomföra. Det är inte en kiosk eller rörmokerifirma det handlar om.
Det finns företag som bygger hela tiden. Det är inte svårt. Dom vet vad som skall göras.
Lite tid tar det naturligtvis.
Citera
2021-12-06, 00:55
  #2322
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Befolkningen i södra Sverige får nu betala priset för miljöpartiets och socialdemokraternas energiöverenskommelse.
Kan du konkretisera detta. T ex med införda lagar.

Ingår borttagande av effektskatten här?
Citera
2021-12-06, 00:57
  #2323
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Imorgon kostar strömmen mellan klockan 16 och 17 drygt 6 kronor per KwH in SE 3 enligt nordpool, och vintern har knappt börjat. Miljöpartiet lär åka ut med råge nästa val.


---
Man får fan hoppas det!
Citera
2021-12-06, 01:06
  #2324
Medlem
Elförbrukningen svider i mitt skinn men jag gillar det samtidigt för det kanske kan minska populariteten för MP och förhoppningsvis också för S.

En kall februari med bara lite vind blir perfekt. Jag älskar detta.
Citera
2021-12-06, 01:07
  #2325
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om elpriserna stiger så ökar lönsamheten med att producera el.

Såväl befintliga elproducenter som ny kommer då att investera i ökad elproduktion.
Vad är det som gör att du inte förstår detta?

Vad?
Detta behöver inte alls vara sant. Höjda elpriser behöver inte alls hänga ihop med ökad lönsamhet för elproducenterna. T.ex. när en period av torka leder till att vattenmagasinen sinar, men lönsamheten ökar inte för vattenkraften för den sakens skull. Det var ju just pga. deras oförmåga att producera mer vattenkraft som priset gick upp i första taget. Samma sak när priset på el går upp för att vinden inte blåser - då hjälper det inte att koppla in nya vindkraftverk.

Som alla nyliberaler har du emellertid svårt att hålla isär så pass grundläggande begrepp som pris (vad en elproducent får betalt per kWh) och kostnad (vad elproducenten har för utgifter per producerad kWh). När kostnaderna ökar (inte priserna) gynnas ingen i ekonomin. Det är för övrigt just pga. att man förstod detta som man för i tiden (och forfarande i länder som Kina) höll naturliga monopol och strategiska industrier, som just t.ex. elproduktion och elöverföring, i statlig ägo - att elpriserna ökar kan förvisso gynna vissa (ofta utländska) privata intressen som äger/finansierar elproduktionen men är negativt för precis hela resten av ekonomin när jordbruket, industrin, hushållen osv. förlorar sin konkurrenskraft och sin köpkraft pga. höjda energikostnader.

Det enda sättet att på lång sikt få ner kostnaderna i ekonomin är genom statliga investeringar finansierade av statliga krediter, så som Kina gör idag och så som länder som Sverige en gång med allmänna krediter (pengar skapade av Riksbanken för ändamålet) byggde kärnkraftverk, vattenverk, motorvägar, järnvägar, nya skolor osv., men inte längre. Och det är just dessa investeringar i allmännyttan (som ironiskt nog det privata näringslivet är helt beroende av för att vara konkurrenskraftigt) som svagbegåvade nyliberaler som du ser som roten till allt ont, och på så sätt har ni fört västvärlden till dess undergång. Det är i och för sig inte nödvändigtvis något dåligt utfall.
Citera
2021-12-06, 01:08
  #2326
Medlem
2021-12-24s avatar
Miljöpartiet har för fan ingenting med "höga elpriser" att göra. Ni kan tacka Jimmy Åkesson, Reinfeldt med flera som införde skattesänkningar för dom rikaste som nu ger resultat. Grattis!
Citera
2021-12-06, 04:08
  #2327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns en kabel till Polen. (Syns i kontrollrummet). Nu importerar SE4 ca 190 MW från Polen.
Och Sverige har en nettoexport på 2109 MW.

Oftast går det effekt till Polen men ibland går det till SE4. Beror på vem som offererat bäst den timmen.

Självklarheter, men jag noterar att Sveriges energiomställning knappast gick ut på att bli beroende av polsk kolkraft.

Fast vem vet hur S och Mp tänkte?

- Kol, solen är ju en förutsättning för att kol ska bildas! Solenergi är fint. Då måste kol egentligen vara bättre än kärnkraft! Ja men då kan vi importera kolenergi och lägga ner kärnkraften. Japp!!
Citera
2021-12-06, 05:38
  #2328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Självklarheter, men jag noterar att Sveriges energiomställning knappast gick ut på att bli beroende av polsk kolkraft.

Fast vem vet hur S och Mp tänkte?

- Kol, solen är ju en förutsättning för att kol ska bildas! Solenergi är fint. Då måste kol egentligen vara bättre än kärnkraft! Ja men då kan vi importera kolenergi och lägga ner kärnkraften. Japp!!

Och sedan firade de med prinsesstårta, gissar jag.

Om den inte redan rekommenderats i tråden så vill jag nämna Jan Blomgrens bok Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning. Lite tungrodd för en teknisk analfabet som undertecknad, men jag lär mig trots allt mycket. Författaren är dessutom intervjuad av Axess TV nyligen om man tycker bättre om det formatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback