Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-05, 17:50
  #2281
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jaha, men det ingår ju i kostnaderna per producerad mängd elektrisk energi.

Ja men det är fortfarande olika typer av kostnader. Ett vindkraftverk som står ute på havet kostar BARA underhåll. Ett kärnkraftverk har inte bara underhållskostnader utan också driftkostnader PLUS avvecklingskostnader PLUS kärnavfallskostnader. Ingen metall i kärnreaktorn kan återanvändas utan måste smältas ner separat som kärnavfall i särskilda smältdeglar som bara får användas för kärnavfall. Det ställer vissa vinstkrav, d.v.s det räcker inte med "lite" vinst om du har ett kärnkraftverk.

Citat:
Vad jag ursprungligen ifrågasatte var varför ett 5 dagars planerat avbrott i ett 1400 MW kärnkraftverk skulle vara systemhotande och ekonomiförstörande, medan en oplanerbar vindstilla period drar ned vindkraften med upp till 9000 MW och av kramarna anses vara något man bara lagrar kapacitet för någonstans i ett fantasilager.

Det skrev jag inte heller. Jag poängterade att 5 dagars oplanerat avbrott i en kärnreaktor kan kosta betydligt mer än en vindstilla period från vindkraftverk eftersom vindkrafverken är intermittenta och därmed har en inräknad intermittenskostnad i produktionskostnaden. Vi räknade med att vindkraften skulle vara nere under många vinterdagar men jag tror inte du räknade med att kärnkraften skulle vara nere under någon vinterdag.

Citat:
Vad händer när man byggt ut vindkraften till 20 GW eller 30 GW som förespråkarna vill göra för att den är "billig"?

Du menar att du är rädd att vindkraften slår ut kärnkraften utan att det finns annan redundans i kraftnätet från andra energikällor? Jag tror inte att den dagen kommer komma innan elnätet slås ut av allmän eftersatthet och jag tror solkraft och fusion kommer att slå ut fissionskraft långt innan vindkraft.
Citera
2021-12-05, 18:01
  #2282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det är fortfarande olika typer av kostnader. Ett vindkraftverk som står ute på havet kostar BARA underhåll. Ett kärnkraftverk har inte bara underhållskostnader utan också driftkostnader PLUS avvecklingskostnader PLUS kärnavfallskostnader. Ingen metall i kärnreaktorn kan återanvändas utan måste smältas ner separat som kärnavfall i särskilda smältdeglar som bara får användas för kärnavfall. Det ställer vissa vinstkrav, d.v.s det räcker inte med "lite" vinst om du har ett kärnkraftverk.



Det skrev jag inte heller. Jag poängterade att 5 dagars oplanerat avbrott i en kärnreaktor kan kosta betydligt mer än en vindstilla period från vindkraftverk eftersom vindkrafverken är intermittenta och därmed har en inräknad intermittenskostnad i produktionskostnaden. Vi räknade med att vindkraften skulle vara nere under många vinterdagar men jag tror inte du räknade med att kärnkraften skulle vara nere under någon vinterdag.



Du menar att du är rädd att vindkraften slår ut kärnkraften utan att det finns annan redundans i kraftnätet från andra energikällor? Jag tror inte att den dagen kommer komma innan elnätet slås ut av allmän eftersatthet och jag tror solkraft och fusion kommer att slå ut fissionskraft långt innan vindkraft.
Ni sitter bara o harvar en massa djävla
Dynga ja tror ingen av vet vad ni snackar om tråden handlar ju för fan kw priset.
Vad kostar nu elen imorgon ?
Citera
2021-12-05, 18:04
  #2283
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja det är det. I morgon blir maxpriset i Europa ( FR DE NL AT BE DK1 ) 370 öre per kWh
Det är Sverige, Finland och DK2 (själland) som når toppen 626 öre
Om en månad stänger Tyskarna ner 3 av sina återstående 6 kärnkraftsreaktorer.

Totalt 4000 MW plannerbar kraft försvinner 31a dec.

Elen kommer sannolikt bli än dyrare.
Citera
2021-12-05, 18:25
  #2284
Medlem
infidels avatar
Imorgon kostar strömmen mellan klockan 16 och 17 drygt 6 kronor per KwH in SE 3 enligt nordpool, och vintern har knappt börjat. Miljöpartiet lär åka ut med råge nästa val.
__________________
Senast redigerad av infidel 2021-12-05 kl. 18:31.
Citera
2021-12-05, 18:33
  #2285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Imorgon kostar strömmen mellan klockan 16 och 17 drygt 6 kronor per KwH in SE 3 enligt nordpool, och vintern har knappt börjat.
Tack det är det jag menar,det är i
verkligheten inte en massa dravel som
det ältas om i tråden dag ut o dag in
om massa betydelselöst dyngprat
Citera
2021-12-05, 18:40
  #2286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Imorgon kostar strömmen mellan klockan 16 och 17 drygt 6 kronor per KwH in SE 3 enligt nordpool, och vintern har knappt börjat. Miljöpartiet lär åka ut med råge nästa val.
Perfekt.
Hoppas vi kan exportera mycket då när vi får så bra betalt.
Citera
2021-12-05, 18:47
  #2287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Perfekt.
Hoppas vi kan exportera mycket då när vi får så bra betalt.

Hur tänker du där? Exporten lär väl bli lägre om elpriset blir högre? Om priset närmar sig tyska nivåer eller t.o.m högre så lär det inte vara någon tysk som köper svensk el.
Citera
2021-12-05, 18:52
  #2288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hur tänker du där? Exporten lär väl bli lägre om elpriset blir högre? Om priset närmar sig tyska nivåer eller t.o.m högre så lär det inte vara någon tysk som köper svensk el.
Att man öser på med mer vattenkraft när priset är högt.
Sälj mest när man får mest betalt.
Citera
2021-12-05, 18:56
  #2289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Att man öser på med mer vattenkraft när priset är högt.
Sälj mest när man får mest betalt.

Om man "öser på" med än mer vattenkraft vid ett visst prisläge gör automatiskt bara att elpriset sjunker. Konstigare än så är det inte. Marknadsmekanismerna sviker dig aldrig.
Citera
2021-12-05, 18:58
  #2290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om man "öser på" med än mer vattenkraft vid ett visst prisläge gör automatiskt bara att elpriset sjunker. Konstigare än så är det inte. Marknadsmekanismerna sviker dig aldrig.
Jo man kan inte dumpa priset för sig själv, men lite mer kan man kräma på.
Citera
2021-12-05, 19:06
  #2291
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är det du försöker visa med dina terminer?

Terminpriserna i januari år för årets höst låg lååångt under befintliga priser. Kolla här https://www.ei.se/download/18.5f8cc3...cka-2-2021.pdf

Så varför skulle terminerna nu för nästa år vara rättvisande!??


De senaste 5 månaderna i SE3 har varit de dyraste 5 månaderna under hela historiken jag kan se i Nordpool (10 år).

Och de senaste 6 månaderna i SE4 har varit de dyraste 6 månaderna under hela historiken. Vad är din förklaring till att det har varit och är extremdyrt nu? Och varför skulle det inte hålla i sig kommande år?
Men jesses. I terminspriserna vägs in nu känd kunskap.

I Januari i år visste man inte att Kina och Australien skulle skapa sig en handelskonflikt och att Kina skulle sluta köpa kol och köpa gas och olja istället. Då kunde dom inte diskontera stigande världsmarknadspriser på gas.
Varför förstår du inte det.

(Priserna på Nordpool började krypa upp samtidigt som världsmarknadspris på naturgas började stiga.)

Hade du någon okänd information om framtiden?
Om du har en tidsmaskin och varit in i framtiden och sett någon som ingen annan känner till, ja då kan du ju hävda, med rätt, att terminerna är felprissatta.
Men om du inte har någon okänd information så få du svårt att hävda att du har bättre data och kan räkna bättre än folk som har detta som sitt heltidsarbete.
Går inte det att förstå.

Dina slagord väger väldigt lätt mot terminspriserna.

Om du ändå menar att dom är underprissatta så är det bara för dig att placera dina pengar där din mun är och köpa på dig så mycket terminskontrakt du kan. Då kommer du tjäna en förmögenhet på att sälja de inför lösen.
Citera
2021-12-05, 19:07
  #2292
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Spanien är dock inte mycket till kärnkraftsland. Även om dom har kärnkraft.

Källorna till el i Spanien:
1. Vind 52.77%
2. Kärnkraft 13.41%
3. Naturgas 12.04%
4. Export till Frankrike -8.77% (Export blir ju en negativ källa).
5. Hydro 8.33%
6. Sol 7.06%
7. Lagring med pumpkraft -5.98. (Lagring blir också en negativ källa).

Så du menar att Spanien aldrig importerar El ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback