Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-05, 14:22
  #2257
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Så du försöker alltså mumla dig ur det. Du har fått konkret information och du vågar inte ens bemöta det. Alla kan ha fel och det är ingen större fara med det. Men att springa med svansen mellan benen när man blir motbevisad inger ingen respekt direkt. Du svamlar bara om saker du inte kan.
Tja, alla kan se här att du inte kan hålla isär en skada på en bränslestav med nybyggnad.
Tänker du dig att det skall inge någon slags respekt.

Och de som sett den tidigare ordväxlingen har sett att du påstått att en video falsifierar samtliga mina påståenden. Och när jag då frågar om ett påstående du citerade så lipar du över att det påståendet inte ingick. I din värld ingår inte det påståendet du citerade i alla mina påståenden.
Jaha, och vem menar att det inger respekt?

Sedan har jag bett dig komma med något som falsifierar att "näringslivet är oroliga över att övergången till fossilfri elproduktion inte går tillräcklig snabbt".
Men det har inte kommit några svar.

En tänkbara förklaring, eftersom du blandar in kärnkraft, är att du ser kärnkraft som fossil.
Men som sagt så är det helt tom med substans från din sida.
(Och det är väl kanske lika bra att du inte försöker, givet kvaliten på dina inlägg).
Citera
2021-12-05, 14:25
  #2258
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
2) ...om man skulle vara ( vilket händer ) tvungen att stänga omedelbart i 5 dagar vid ett elpris på 1200 kr/MWh skulle man naturligtvis gå miste om 1200 kr/MWh * 1400 MW * 120 h = 201 Mkr i intäkter.

Det är förlusten för förloradee intänkter ja men du måste fortfarande betala overhead, .d.v.s anläggningen, löner, underhåll etc. Oskarshamns kärnkraftverk har bara en reaktor.
Citera
2021-12-05, 14:35
  #2259
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är förlusten för förloradee intänkter ja men du måste fortfarande betala overhead, .d.v.s anläggningen, löner, underhåll etc. Oskarshamns kärnkraftverk har bara en reaktor.
Ja men det måste du ju även om du har intäkter. Och skall man nu jämföra vind- och kärnkraft så har ju båda kraftslagen mycket låga rörliga kostnader, förvisso lägre för vindkraft.
Hur många olika sätt tycker du man ska räkna på? Tills man får rätt svar?
Citera
2021-12-05, 14:46
  #2260
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det var ju ingen substans i det där.
Jag pekade på terminspriserna. Har du kollat de?
Finns ingen som helst indikation på att du kollat de.

Vi har då slagord från dig å ena sidan.

Å andra sidan Terminspriserna där folk riskerar sina egna pengar om dom har fel.
Och de kan då inte bry sig om slagord. Utan måste gå på fakta och logik.

https://www.ei.se/download/18.508b96...ka-47-2021.pdf
Här är veckorapporten från Energimarknadsinspektionen.
På sid 1 i figur 1 har dom i grå linje visat vad terminspriserna visar för pris på el (EUR/MWh).
Och i blå skala ser du de som varit.

Ger nu detta stöd för dina fantasier om att dagens priser är det nya normala?
Svara nu på det.

Vad är det du försöker visa med dina terminer?

Terminpriserna i januari år för årets höst låg lååångt under befintliga priser. Kolla här https://www.ei.se/download/18.5f8cc3...cka-2-2021.pdf

Så varför skulle terminerna nu för nästa år vara rättvisande!??


De senaste 5 månaderna i SE3 har varit de dyraste 5 månaderna under hela historiken jag kan se i Nordpool (10 år).

Och de senaste 6 månaderna i SE4 har varit de dyraste 6 månaderna under hela historiken. Vad är din förklaring till att det har varit och är extremdyrt nu? Och varför skulle det inte hålla i sig kommande år?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-12-05 kl. 14:48.
Citera
2021-12-05, 14:46
  #2261
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja men det måste du ju även om du har intäkter. Och skall man nu jämföra vind- och kärnkraft så har ju båda kraftslagen mycket låga rörliga kostnader, förvisso lägre för vindkraft.
Hur många olika sätt tycker du man ska räkna på? Tills man får rätt svar?

Men de procentuella intäkterna är viktigare för kärnkraftverket eftersom de har högre overhead. Overheadkostnaderna är högre för kärnkraftverket. Eller behöver jag förklara skillnaden mellan att ha en anställd taxichaufför och en uber som man kan ringa in som konsult?
Citera
2021-12-05, 14:52
  #2262
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men de procentuella intäkterna är viktigare för kärnkraftverket eftersom de har högre overhead. Overheadkostnaderna är högre för kärnkraftverket. Eller behöver jag förklara skillnaden mellan att ha en anställd taxichaufför och en uber som man kan ringa in som konsult?
Förklara gärna för alla här, så de blir uppfyllda av din kunskap och visdom.
Citera
2021-12-05, 15:05
  #2263
Medlem
Madagascars avatar
Extrema priser imorgon i SE3 och SE4!

Genomsnitt: 290 öre per kWh

Max (mellan kl 16 och 17) : 626 öre per kWh.


Är detta nya prisrekord?

https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-12-05 kl. 15:07.
Citera
2021-12-05, 15:19
  #2264
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Extrema priser imorgon i SE3 och SE4!

Genomsnitt: 290 öre per kWh

Max (mellan kl 16 och 17) : 626 öre per kWh.


Är detta nya prisrekord?

https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table

Ja det är det. I morgon blir maxpriset i Europa ( FR DE NL AT BE DK1 ) 370 öre per kWh
Det är Sverige, Finland och DK2 (själland) som når toppen 626 öre
Citera
2021-12-05, 15:20
  #2265
Medlem
COV-NL63s avatar
Tyskland ska stänga kärnkraftverk. För att få perspektiv på storleken av koldioxidfri el som tas bort är länken nedan bra.

Citat:
The zero-carbon nuclear fleet that Germany is closing for fun would cover the combined electricity consumption of Nigeria, Ghana, Kenya, and Ethiopia -- a population 5x as large.
https://twitter.com/DecouplePodcast/...47646556078081
Citera
2021-12-05, 15:24
  #2266
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja det är det. I morgon blir maxpriset i Europa ( FR DE NL AT BE DK1 ) 370 öre per kWh
Det är Sverige, Finland och DK2 (själland) som når toppen 626 öre
Ah ok. Sjukt.

Vi måste ju för fan få tillbaka mycket av de sjuka pengarna som framförallt staten drar in på dessa extrempriser!

(Jag räknade lite snabbt från nordpools Euro/MWh, dvs priserna i öre per kwh ligger ytterligare lite högre)
Citera
2021-12-05, 15:37
  #2267
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja det är det. I morgon blir maxpriset i Europa ( FR DE NL AT BE DK1 ) 370 öre per kWh
Det är Sverige, Finland och DK2 (själland) som når toppen 626 öre
...och EE,LV,LT
Citera
2021-12-05, 15:41
  #2268
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
...och EE,LV,LT
Ja jag ser.

Har det hänt något nytt som orsakar extremen imorgon? Eller är det bara vindstilla?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback