Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-04, 18:39
  #2197
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det förefaller vara led i en desinformationskampanj där media kanske spridit ett falskt rykte om stängning och naturligtvis uppstår friktion mot ett grannland.

Det går inte att plocka ut en enstaka händelse ur sammanhanget. Det är en kedja av indicier.

Läs inlägget som helhet.

(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?
Jag har läst ditt inlägg i dess helhet, och det är bara en rad lösa påståenden. Du verkar ha någon sorts bisarr fixering vid EU.

Det är t.ex. den tyska regeringen som har stoppat Nordsteam 2, inte EU. Att det egentligen är "EU" som ligger bakom tycks vara något som du alltid påstår, utan att ens lämna någon motivering (än mindre bevis).
Citera
2021-12-04, 18:43
  #2198
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Jag har läst ditt inlägg i dess helhet, och det är bara en rad lösa påståenden. Du verkar ha någon sorts bisarr fixering vid EU.
Till sist kommer personargumenten fram.

Efter flyktingkris, klimatkris och coronakris stryper man energitillförseln och det blir kallt krig mot Ryssland över Ukraina.

Vi får ingen tydlig information, olika rykten om varför den ryska gasen inte kopplas in snurrar.

Det är klassisk psykologisk krigföring.


Edit
Du har editerat ser jag. Men den tyska regeringen står naturligtvis under inflytande av EU (EU-presidenten är t.ex tidigare försvarsminister i Tyskland) Bolagsregler som hänvisats till gäller EU och EU har kraft att gå in när Europa svälts på energi.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-04 kl. 18:48.
Citera
2021-12-04, 18:50
  #2199
Avstängd
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/vattenfall...-ar-osannolik/

”Ny kärnkraft är osannolik under de närmaste 10–15 åren. Det det tar lång tid att få ett nytt storskaligt kärnkraftverk på plats. Dessutom är dagens tillgängliga teknik dyrare att bygga än alternativen. Fram till mitten av 2030-talet är det framför allt vindkraft som kommer att möta de ökade elbehoven”

Säger Vattenfalls VD. Som tydligen också noterat att dagens teknik för kärnreaktorer blir för dyrt.
Citera
2021-12-04, 19:04
  #2200
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Random snubbe twittrar och menar att Karlshamnsverket eldar olja för fullt idag (blid finns):

Röken på bilden är från oljekraftverket i Karlshamn som eldar för fulllt God jul önskar vi
@miljopartiet
och alla andra kärnkraftsmotståndare! #fossilfritt #hycklare


https://twitter.com/martin41205931/s...013233667?s=20


Karlshamnsverket som jag förstått är nu upphandlad till effektreserven av SVK. Så, ifall twitttraren har rätt, bör det ju betyda att den vanliga försörjningen är otillräcklig och SVK sagt åt dem att starta upp. Så värst kallt är det inte... Vad händer när temperaturen sjunker ytterligare 5 grader?

Edit:
Jag har försökt hitta flera uppgifter på att Karlshamnsverket eldas för fullt idag men jag kan inte hitta det.
Nu är nettoexporten 2 667 MW. Så det lär inte vara någon effekt brist i landet som driver fram att något block där går.
Inte är prisnivån anmärkningsvärd heller.

Det där bor de väl hamna under värmekraft? Men jag ser inte att det är högre idag än tidigare dagar.
Och förbrukningen idag är klart lägre än igår. Är det verkligen från idag?
Citera
2021-12-04, 19:11
  #2201
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu är nettoexporten 2 667 MW. Så det lär inte vara någon effekt brist i landet som driver fram att något block där går.
Inte är prisnivån anmärkningsvärd heller.

Det där bor de väl hamna under värmekraft? Men jag ser inte att det är högre idag än tidigare dagar.
Och förbrukningen idag är klart lägre än igår. Är det verkligen från idag?
Jag ser inte heller nåt.

Det är ju i beredskap så det ryker säkert något. Det kan ju vara det snubben fotat.
Citera
2021-12-04, 20:43
  #2202
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/nyheter/vattenfall...-ar-osannolik/

”Ny kärnkraft är osannolik under de närmaste 10–15 åren. Det det tar lång tid att få ett nytt storskaligt kärnkraftverk på plats. Dessutom är dagens tillgängliga teknik dyrare att bygga än alternativen. Fram till mitten av 2030-talet är det framför allt vindkraft som kommer att möta de ökade elbehoven”

Säger Vattenfalls VD. Som tydligen också noterat att dagens teknik för kärnreaktorer blir för dyrt.

Ja Anna Borg är politiskt inkvoterad VD för att utföra grönvänsterns energipolitik. Den tidigare VDn Magnus Hall sparkades för att han var kritisk mot vindkraftsutbyggnaden.
Citera
2021-12-04, 20:46
  #2203
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag ser inte heller nåt.

Det är ju i beredskap så det ryker säkert något. Det kan ju vara det snubben fotat.
Man får verkligen säga att det är konstigt att hävda att Karlshamnsverket "går för fullt" enbart utifrån en bild på rök/vattenånga från verket. Detta återkommer om och om igen i svensk politisk debatt, inte bara i den här frågan. Det är synd att de få som faktiskt bryr sig och höjer rösten (vilket de i och för sig ska berömmas för) oftast lägger sig på en så låg nivå och har ett så slappt förhållande till fakta att det underminerar deras egna linje. Det gör det väldigt enkelt för de makthavande i Sverige att föra landet ner i avgrunden utan att behöva stå till svars.
Citera
2021-12-04, 21:01
  #2204
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Ja Anna Borg är politiskt inkvoterad VD för att utföra grönvänsterns energipolitik. Den tidigare VDn Magnus Hall sparkades för att han var kritisk mot vindkraftsutbyggnaden.
Det är också kul att marknadsliberala fundamentalisten liksom-fb framställer helstatliga Vattenfalls VD uppfattning som objektiv sanning, bara för att den just här råkar vara i linje med hans egna fixa idéer om kärnkraft. Lustigt nog är det heller inte många år sedan Vattenfall hade långtskridna planer på ny kärnkraft (se DI-artikeln här, tyvärr bakom betalvägg). Det finns inget som säger att de inte kommer ändra sig igen när de politiska förutsättningarna ser annorlunda ut (läs borgerlig regering, med eller utan någon form av stöd från SD).

Det kan till och med vara så att en socialdemokratisk regering utan MP, tillsammans med den eskalerande energikrisen och den vändning i kärnkraftsfrågan som accelererar i stora delar av världen (EU-kommissionen fick t.ex. nyligen acceptera, pga. påtrycknigar från bl.a. Frankrike, Finland och en rad östeuropeiska stater, att ny kärnkraft ska betraktas som en del av energiomställningen i Europa), är tillräckligt för att ny kärnkraft ska bli aktuell i Sverige.
Citera
2021-12-04, 21:11
  #2205
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Man får verkligen säga att det är konstigt att hävda att Karlshamnsverket "går för fullt" enbart utifrån en bild på rök/vattenånga från verket. Detta återkommer om och om igen i svensk politisk debatt, inte bara i den här frågan. Det är synd att de få som faktiskt bryr sig och höjer rösten (vilket de i och för sig ska berömmas för) oftast lägger sig på en så låg nivå och har ett så slappt förhållande till fakta att det underminerar deras egna linje. Det gör det väldigt enkelt för de makthavande i Sverige att föra landet ner i avgrunden utan att behöva stå till svars.
Menar du typiskt politiker?
Citera
2021-12-04, 21:13
  #2206
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Menar du typiskt politiker?
Nej, snarare typiskt vanliga människor som plötsligt (ofta i rätt hög ålder) upptäcker att de är väldigt missnöjda med samhällets utveckling men som tyvärr har en väldigt primitiv uppfattning av hur beskriver och argumenterar för sin uppfattning och hur man organiserar sig politiskt.
Citera
2021-12-04, 22:11
  #2207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.fortum.se/privat/elavtal/elpriser
Om du scrollar ned ser du ett diagram över Fortums elpriser i SE3 sedan 2015.
Hur läser du diagrammet det har sedan 2015 bara blivit dyrare, extremt mycket dyrare tom.

2015: 25öre/kWh
2021: 98 öre/kWh.

2020 undrar jag om det stämmer men förra vintern var iof väldigt mild.

https://www.kva.se/sv/nyheter/ny-aka...ka-elmarknaden
"Sedan 1970-talet har priset på el stigit kraftigt"
Citera
2021-12-04, 22:29
  #2208
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Hur läser du diagrammet det har sedan 2015 bara blivit dyrare, extremt mycket dyrare tom.

2015: 25öre/kWh
2021: 98 öre/kWh.

2020 undrar jag om det stämmer men förra vintern var iof väldigt mild.

https://www.kva.se/sv/nyheter/ny-aka...ka-elmarknaden
"Sedan 1970-talet har priset på el stigit kraftigt"
Särskilt 2021 har blivit dyr. Sedan Norge lagt 2100 MW ny kabel till UK och Tyskland. Men det finns nog andra orsaker också, Putin t ex
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback