2021-11-30, 17:33
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ingår kapitalkostnad där?
Vet ej, fråga Vattenfall, men du kan ju kolla upp årsredovisningarna och göra uppskattning.
Årsredovisningen för 2020 har 550 M SEK i avskrivning och produktion av 16,5 TWh
det ger ca 3.3 öre/kWh, men det året lades ju R1 ner, så vi får se siffrorna för 2021 senare.
https://group.vattenfall.com/se/site...ghals-2020.pdf
Senast redigerad av COV-NL63 2021-11-30 kl. 17:48. Anledning: La till data från ÅR 2020
Citera
2021-11-30, 17:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det man offererar är hur mycket man skall leverera.
Skillnad mellan producera och leverera. Man kan köpa el och leverera också.

Du menar att ett vindkraftverk kan offerera en viss effekt och köpa in effekten från ex. utlandet? Ja, men det förutsätter ju att effekten blir levererad.
Citera
2021-11-30, 17:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
I Asien bygger man för 45-55 öre per kWh. I Europa bör man i ett första steg vid rationell produktion kunna komma ner till 75 öre per kWh ( källa: https://energiforsk.se/program/karnk...-ny-karnkraft/ )
Jag hoppas att du inte tror på Stanford-gurun som stämmer andra forskare på miljonbelopp.
Var det inte i Sverige som det var tal om att bygga kärnkraft?

Att prata om vad ny kärnkraft kostar i Asien är väl lika relevant som att prata om vad det kostar att bygga en lägenhet där. Och den som sedan tror att det går att bygga för samma pris i Sverige får väl sägas ha lite väl svag verklighetskontakt.

Men det byggs kärnkraftverk i Europa. I Finland, Frankrike och England. Det är ju relevant att titta på vad de kostar. Och då blir det inte billigt. Milt uttryckt.
Jag förstår att ingen vill investera sitt pensionssparande i ny kärnkraft.

Och det verkar inte kärnkraftsivrarna i forumet vilja heller.

Men vem menar dom skall betala då?
Är det som vanligt med kommunister att det är någon annan.
Är det så enkelt som att kärnkraftsivrarna i forumet är kommunister?
Citera
2021-11-30, 17:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ja, läs detta och förundras:

https://energiforsk.se/program/karnk...h-stangningar/
Det var Ringhals 4 och Ringhals 5 som abrupt stoppades efter uppgörelse mellan s och mp.

Men, ansökningen är sannolikt vilande, så vid rätt tillfälle kan den sättas igång igen.
Finns det något konkret som visar att ny kärnkraft stoppats?
Jag känner till de sk uppgörelsen. Men uppfattar den som av noll betydelse. Två år senare så tar man t ex bort effektskatten för kärnkraft. Det är precis tvärtemot pratat i uppgörelsen.

Verkligheten ger inget stöd för att kärnkraft stoppats. (Men jag kan ha missat något. Så den som kan hitta någon substans får gärna länka).
Citera
2021-11-30, 18:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vad ligger elpriset på i ryssland?

https://energiforsk.se/program/karnk...pa-frammarsch/
Ingår kostnaderna för Tjernobyl i det?
Citera
2021-11-30, 18:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
För några år sedan ändrade man hur mycket pengar kärnkraften själva får stå för vid eventuell olycka, från 3 miljarder till 13 miljarder har jag för mig, i runda svängar. Detta gör ju kärnkraften mindre lönsam då de måste punga ur med mer pengar vid eventuell förödande olycka, detta måste ju budgeteras för. Priset hamnar ju iof på kunderna så om staten betalsr eller vi betalar gör det samma i slutändan...
Ja, det där med att staten sitter med en försäkringskostnad för kärnkraft är väldigt störande.
Det borde kärnkraftsbolagen tvingas försäkra upp sig för.

Det är ju inte skattebetalarna som skall stå för kostnaderna.
Citera
2021-11-30, 18:07
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Finns det något konkret som visar att ny kärnkraft stoppats?
Jag känner till de sk uppgörelsen. Men uppfattar den som av noll betydelse. Två år senare så tar man t ex bort effektskatten för kärnkraft. Det är precis tvärtemot pratat i uppgörelsen.

Verkligheten ger inget stöd för att kärnkraft stoppats. (Men jag kan ha missat något. Så den som kan hitta någon substans får gärna länka).
Jag vet att du liksom jag ändrar oss om vi får ny information så här är den:
Jag skrev fel - det var Ringhals 5 och Ringhals 6 som stoppades 2014 inte 4 och 5. se text på https://energiforsk.se/program/karnk...h-stangningar/

och från en av de som arbetade med planeringen av de nya reaktorerna:
Citat:
Back in the days I was bidding as EPR team for the replacement of Ringhals 2 against Westing’s AP1000. In October 2014, the already 5-years long call for bid of joint technical work was ended by the Greens as a coalition’ gift. Closure is too early, a waste
https://twitter.com/MyrtoTripathi/st...77120229470208
Citera
2021-11-30, 18:13
Medlem
fermions avatar
Citat:
Var det inte i Sverige som det var tal om att bygga kärnkraft?

Att prata om vad ny kärnkraft kostar i Asien är väl lika relevant som att prata om vad det kostar att bygga en lägenhet där. Och den som sedan tror att det går att bygga för samma pris i Sverige får väl sägas ha lite väl svag verklighetskontakt.

Men det byggs kärnkraftverk i Europa. I Finland, Frankrike och England. Det är ju relevant att titta på vad de kostar. Och då blir det inte billigt. Milt uttryckt.
Jag förstår att ingen vill investera sitt pensionssparande i ny kärnkraft.

Och det verkar inte kärnkraftsivrarna i forumet vilja heller.

Men vem menar dom skall betala då?
Är det som vanligt med kommunister att det är någon annan.
Är det så enkelt som att kärnkraftsivrarna i forumet är kommunister?
Olkiluoto-3 på 1600 MWe är tillsammans med Flamanville de första nya reaktorer som byggs i Europa på länge. De är en PWR av typen EPR med passiv säkerhet, dubbla inneslutningar mm ( Gen III )
Ursprunglig budget var 4 miljarder Euro och färdigt 2014 (?) Nu har man dragit över rejält färdigt 2022(?) och uppe i 11 miljarder Euro (110 Gkr). Vem som skall betala är oklart om AREVA eller beställaren ( Finlands näringsliv i ett samägt bolag). Den kommer att
Detta hävdar du är skandaldyrt och ruinerande. I samma värld där i Sverige staten skall investera 50 miljarder Euro bara för elinfrastrukturen som krävs för att bygga havsvindkraft, eller 40 miljarder Euro för att folk ska slippa flyga mellan Stockholm och Göteborg ( totalt 8 gånger så mycket som OL-3 ).
Nå vad blir kostnaden per kWh för denna närmast prototyp. Med en kalkylränta på 5% och 70 års drift = 90% * 70 * 24 * 365 * 1600000 = 883 miljarder kWh så blir kapitalkostnaden per kWh: 440 miljarder kronor/ 883 miljarder kWh = 50 öre / kWh
Det är rätt billigt med tanke på att du anser att detta omöjligen kan löna sig och utgör ett skräckexempel, men ger förstås en total driftskostnad på uppåt 90 öre. Och 5% per år till investeraren. Och stabil el.
Varifrån kommer pengarna till övrig infrastruktur? skall pensionsfonderna investera i dem också?
Var kommer din siffra 200 öre per kWh? är det den ökände Mark Z Jacobsens beräkningar?

PS Jag ser att kostnaden för TVO ( beställaren) tycks vara 5,5 miljarder Euro så då blir kapitalkostnaden hälften.
Senast redigerad av fermion 2021-11-30 kl. 18:26.
Citera
2021-11-30, 18:23
Medlem
Kärnkraften är lite säkrare nu iaf.
Blir det inte lika lätt för Bolund att förhala besluten om kärnkraften så länge att ingen vågar investera i den.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...ossil-naturgas
Citera
2021-11-30, 18:30
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimdal
Kärnkraften är lite säkrare nu iaf.
Blir det inte lika lätt för Bolund att förhala besluten om kärnkraften så länge att ingen vågar investera i den.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...ossil-naturgas
Känns väl fint för energivändarna och Tysklandskramarna att fossilgas nu räknas som en grön energikälla. Bra för Putin också - nu blir han miljöhjälte när han släpper på gasen i Nordstream 2.
Citera
2021-11-30, 18:31
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ingår kostnaderna för Tjernobyl i det?
Antagligen. Men inte skadestånd till Gävleborgs svampförening.
Citera
2021-11-30, 18:37
Medlem
wwrs avatar
Men det är ju bevisat att EU skapar denna kris. De släpper inte på gasen från Ryssland.

Hur skall man få EU att sluta svälta oss?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback