• 1
  • 2
2021-11-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Tack så mycket för det här inlägget!

Min första tanke är om Fratello var tilltänkt att agera som torped för DP? Vilket år kom han till Sverige? (Med det brottsregistret som utländsk medborgare, vad gör han kvar i landet?)

Mikael Warsame aka Makavelli verkar befinna sig i Danmark för tillfället. Har setts på en del bilder tillsammans med LTF som sprids på sociala medier. Bilderna verkar vara nytagna och LTF ser för övrigt ut att vara en mycket stor gäng. Även Makkans lillebror Az har synts till på en av bilderna.

Vad ska man säga om Okashe som gång på gång lyckas komma undan rättvisan. Men han är väl fortfarande misstänkt för mordet den 30 augusti?

Jag vet inte när han kom till Sverige, bara att han är född i Asmara. Tidigare hade han ett samordningsnummer och lagfördes första gången den 25 oktober 2011 för ett brott (olaga hot) begånget den 1 september 2011, alltså när han nyss fyllt 15 år.

Han är helt klart kapabel till våld då han sedan tidigare är dömd för att ha skjutit en person i benet ( (FB) Ny skottlossning i Kramfors - en man skjuten 12/5-15) samt för att ha knivhuggit en person bakifrån. Det skulle vara intressant att se hur hans kopplingar till Dödspatrullen ser ut i dagsläget.

Angående Mohamed Abdulkadir Okashe är det bara en tidsfråga innan han döms för någonting liknande som hans lillebror Saaid. Han är fortfarande misstänkt för inblandning i skottlossningen med FLG, men att han släpptes så tidigt kan tyda på att åklagaren inte kommer väcka åtal mot honom i det fallet. Förhoppningsvis får vi svar inom 1-3 månader.
Citera
2021-11-30, 16:47
Medlem
När förhörsledarna indirekt tar upp med "Fratello" om han har kopplingar till Dödspatrullen utspelas följande något skrattretande konversation:
FL2: Känner du till den här konflikten som pågår just nu i området? Mellan..

Yafiet: Vilken konflikt?

FL2: Shottaz, FLG på ena sidan och personer från, ja, D4, Dödspatrullensidan, på andra.

Yafiet: Jag visste inte. Jag sitter ju här så.

FL2: Mm. Men känner du till konflikten?

Yafiet: Jag vet inte vilken konflikt ni pratar om.

FL2: Det skjuts ju ganska mycket i området.

Yafiet: Det är så va? Ja jag har sett på tv:n.

FL2: Mm jag tänker för du själv har ju sagt att det är otryggt i området, du har ju en skyddsväst.

Yafiet: Ja. Men det, det handlar bara om, om va, värna om sitt liv asså yani. Att jag bryr mig om mitt liv. Jag vill inte stå bredvid nån eller nånting och råka illa ut för det.

FL2: Ja precis, det har vi ju gått igenom, du har ju fått förklara det. Men jag tänker på konflikten, det skjuts ju mycket i området.

Yafiet: Mm.

FL2: Vad känner du till kring den här konflikten?

Yafiet: Ingenting.

FL2: Har du någon sida du står på i konflikten?

Yafiet: Nej.

FL2: Inte?

Yafiet: Nej.
Citera
2021-11-30, 18:14
Medlem
Bebblischs avatar
En intressant sak här är att en av de som förekommer i FUP som medmisstänkt tillsammans med övriga DP-medlemmar men som aldrig åtalades är den "relativt kända" Youtubern L1f3 0f M0m0 (M0h4m3d 4l1k4r).

Edit: Ska väl dock tilläggas att han verkligen inte verkar ha något med brottet att göra, förutom att hälsa på några gamla polare från samma hood som råkade ha vapen på sig och precis då råkade polisen komma.
Senast redigerad av Bebblisch 2021-11-30 kl. 18:28.
Citera
2021-11-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch
En intressant sak här är att en av de som förekommer i FUP som medmisstänkt tillsammans med övriga DP-medlemmar men som aldrig åtalades är den "relativt kända" Youtubern Life of Momo (M0h4m3d 4l1k4r).

Tack, jag hade ingen aning om vem det var. Han säger också att poliserna kände igen honom från YouTube och jämfört med övriga framstår han inte alls som kriminell. Det var av den anledningen jag inte skrev ut hans namn.

Lite lustigt också att han i förhören säger "[jag] vet inte vilka som tillhör vilken konflikt mer än det man kan läsa på flashback".
Citera
2021-11-30, 18:24
Medlem
Bebblischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Tack, jag hade ingen aning om vem det var. Han säger också att poliserna kände igen honom från YouTube och jämfört med övriga framstår han inte alls som kriminell. Det var av den anledningen jag inte skrev ut hans namn.

Lite lustigt också att han i förhören säger "[jag] vet inte vilka som tillhör vilken konflikt mer än det man kan läsa på flashback".

Ja och det var bra att inte skriva ut hans namn. Jag la till i mitt inlägg att han med allra största sannolikhet inte har något med saken att göra, förutom att råka vara på fel plats. Får intrycket från hans videos att han är en bra och välvillig människa. Inte konstigt att han inte vill prata om konflikten då han bor i området och man vet vad som kan hända då. Han säger även att han undviker Husby och Malmö för att "han är från Tensta".
Citera
2021-11-30, 19:07
Medlem
så makaveli va där?
Citera
2021-11-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bynbarn1633
så makaveli va där?

Ja, han var där och fick sova över i arresten på Solna polisstation, men begärdes aldrig häktad.
Citera
2021-12-09, 10:32
Medlem
Yafiet Abay döms till fängelse i två år för grovt vapenbrott.

Solna tingsrätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in