Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-29, 23:05
  #1945
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Du ljög om din källuppgift. Jag vet att kostnaden är mindre än 25 öre per kWh. Motbevisa det i stället för att få det att verka som att två olika uppfattningar finns.
Du har tidigare visat dig minst sagt lättsinning med sanningen så varför skall jag ned till din nivå?

Varför ska jag komma med källor när du inte gör det? Jag har dessutom postat en källa, Energimyndigheten. Inte ens den här från KSU kommer ner i något under 40 öre: https://analys.se/wp-content/uploads...er-fakta47.pdf
Citera
2021-11-29, 23:06
  #1946
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Enligt Vattenfalls årsredovisning 2019 p 37:
https://group.vattenfall.com/se/site...sning-2019.pdf
Precis...

...sen kanske man inte är riktigt på öret där, så gardera med 21 öre.

Jag skrev mindre än 25 öre för att lägga på 20% bara. För att slippa tjafs om 2 öres extra avsättning till avfallsfonden bla bla bla.
__________________
Senast redigerad av fermion 2021-11-29 kl. 23:11.
Citera
2021-11-29, 23:06
  #1947
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
I Asien bygger man för 45-55 öre per kWh.

Varför är det så dyrt i Asien när det är så billigt och bra i sosse-Sverige? Kan det vara så att du ljuger?
Citera
2021-11-29, 23:08
  #1948
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför ska jag komma med källor när du inte gör det? Jag har dessutom postat en källa, Energimyndigheten. Inte ens den här från KSU kommer ner i något under 40 öre: https://analys.se/wp-content/uploads...er-fakta47.pdf
Du inser inte att det handlar om nyproduktion va?
Citera
2021-11-29, 23:09
  #1949
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför är det så dyrt i Asien när det är så billigt och bra i sosse-Sverige? Kan det vara så att du ljuger?
Du inser inte heller den här gången att det handlar om nyproduktion, eller hur?
Citera
2021-11-29, 23:10
  #1950
Medlem
vad ligger elpriset på i ryssland?

https://energiforsk.se/program/karnk...pa-frammarsch/
Citera
2021-11-29, 23:16
  #1951
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Du inser inte att det handlar om nyproduktion va?

Och varför är nyproduktion dyrare och vad ändrar det i sammanhanget? Tror du att en omstart av Ringhals skulle vara något annat än nyproduktion?
Citera
2021-11-29, 23:24
  #1952
Medlem
Lobstrs avatar
För några år sedan ändrade man hur mycket pengar kärnkraften själva får stå för vid eventuell olycka, från 3 miljarder till 13 miljarder har jag för mig, i runda svängar. Detta gör ju kärnkraften mindre lönsam då de måste punga ur med mer pengar vid eventuell förödande olycka, detta måste ju budgeteras för. Priset hamnar ju iof på kunderna så om staten betalsr eller vi betalar gör det samma i slutändan...
Citera
2021-11-29, 23:31
  #1953
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sovjet körde mycket med pristak/prisreglering.
Resultatet är köer.

Så det kan då bli så att elproduktionen minskar eftersom ingen vill leverera till förlust.
Då får vi rullande strömavbrott. Pga minskad produktion.

Då föredrar jag att betala marknadspris och ha el hela tiden.
Marknaden kommer på sikt att få ned elpriset på ett minimum. Det är så marknadsekonomi fungerar.

Med full marknadsekonomi är det slut på : Läkemedel till subventionerade priser, du riskerar att bli ruinerad på läkar eller sjukhus efter en operation, ett rättssystem där du inte kan få en bra advokat för att du inte har cash. Bara för att nämna några exempel.

Alla regler har sina undantag. Jag syns att priset på energi skall höra med dessa undantag.

För detta gagnar alla, ifrån fattiglapp till företagsledare. Om Tyskland vill köra på sin "renlevnadslära" i form av energi : Fine !

Men då skall de få betala själva, och ta konsekvenserna utav det.
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2021-11-30 kl. 00:08.
Citera
2021-11-29, 23:35
  #1954
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och varför är nyproduktion dyrare och vad ändrar det i sammanhanget? Tror du att en omstart av Ringhals skulle vara något annat än nyproduktion?
Du förstår inte något om kapitalkostnader va? Kortfattat så skall du betala allt som har med bygget att göra och ränta på det. Sen lägger du den kostnaden utslagen per producerad kWh.
Ringhals 1,2 finns redan, men en av anledningarna att man inte genomförde de åtgärder man menade sig behöva var att kostnaderna utslagna på relativt kort resterande livslängd skulle lett till produktionskostnader totalt för Vattenfalls kärnkraft på mer än 19 öre/kWh.
Vad kostnaden skulle bli per kWh beror förstås oerhört mycket på om man skulle fortsätta drift av R1,2 till 2025, 2035 eller 2050. Politiskt sades 2025 vara det årtal man skulle räkna med.
Det finns säkert någon källa på vad kostnaden per kWh skulle bli någonstans, eller så räknar du ut den själv för de olika årtalen. Det talades om miljardinvesteringar per block. Per år producerar varje block c:a 7 TWh. Räkna tex på 2*2 miljarder.

Men det vore inte nyproduktion.
Citera
2021-11-29, 23:59
  #1955
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Du förstår inte något om kapitalkostnader va? Kortfattat så skall du betala allt som har med bygget att göra och ränta på det. Sen lägger du den kostnaden utslagen per producerad kWh.
Ringhals 1,2 finns redan, men en av anledningarna att man inte genomförde de åtgärder man menade sig behöva var att kostnaderna utslagna på relativt kort resterande livslängd skulle lett till produktionskostnader totalt för Vattenfalls kärnkraft på mer än 19 öre/kWh.
Vad kostnaden skulle bli per kWh beror förstås oerhört mycket på om man skulle fortsätta drift av R1,2 till 2025, 2035 eller 2050. Politiskt sades 2025 vara det årtal man skulle räkna med.
Det finns säkert någon källa på vad kostnaden per kWh skulle bli någonstans, eller så räknar du ut den själv för de olika årtalen. Det talades om miljardinvesteringar per block. Per år producerar varje block c:a 7 TWh. Räkna tex på 2*2 miljarder.

Men det vore inte nyproduktion.
Dessutom har man först räknat med 40 års avskrivning på reaktorerna, men de kan ju drivas i många år därtill. Redan byggda reaktorer blir därför billiga när de som nu ska operera i 60 år även om mycket pengar investeras i förlängningen. I USA är de redan inne på att driva dem i 80 år https://world-nuclear-news.org/Artic...year-operation
Citera
2021-11-30, 00:10
  #1956
Medlem
JymdKjams avatar
De ska tydligen starta upp det oljeeldade kraftverket i Karlshamn nu för att stärka upp den södra griden. Hoppas (mp) är nöjda.


En bra dag kan det brassa på med 140 000 liter olja I TIMMEN:

https://www.aftonbladet.se/a/PoPbL0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback