Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-29, 18:11
  #1861
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Frankrike, och Polen, kan komma att bygga kärnkraftverk för att leverera el till Tyskland om inte Tyskland ändrar reglerna och tillåter bygge i Tyskland.
Tyskland är ju netto exportör av el.

Men det kan ju bli så att man kan exportera kärnkraftsel till Tyskland några timmar per år.
Och så kan Polen och Frankrike importera billig el från Tyskland resten av åren.

Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det kallas för investering.
Mja, men vilken avkastning ger den för producenten.
En stor del av året måste man sälja till förlust för att importen från Tyskland pressar ned prisnivån.
Och de timmar man kan sälja för fullt pris är för få för att tjäna igen förlusterna.

Någon äventyrlig person kanske vill betta sitt pensionssparande. Men jag hör definitivt inte dit.


---------------------------------------------
Jag ser att Frankrike importerade el något extremt idag.
Alla grannländer exporterade till Frankrike.
Frankrike importerade 10 GW mitt på dagen idag.

Det är ungefär halva Sveriges elproduktion. Det är inget litet bortfall.

Lutar man sig mot kärnkraft är det tur att man har elledningar till grannländerna.
Jag noterade också att det hjälper inte för dom att elda på till max med gas, bio och kol. Dom kan inte kompensera 10 GW.

Frankrike lär ju ha bidragit en hel del till att dra upp elpriserna idag.
Nu får vi se om folk i forumet är konsekventa och spyr galla över hur kärnkrafts-frankrike orsakar höga elpriser i Sverige.
Citera
2021-11-29, 18:15
  #1862
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
i sverige står vindkraften just nu för ca 7%
är det vindkraften vi ska lita på framöver när vi ska ladda elbilarna?

danskarna vindkraft 8,1% och värmekraft 91,5%
plus att man importerar 1812 mw (och producerar 3279 mw

vad är det för grön energi som driver värmekraften?
Jag instämmer i frågan. Man får lätt ett annat intryck av namnet "Die Schwarze Pumpe".
Citera
2021-11-29, 18:15
  #1863
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Vissa länder är bara urusla och ska inte hålla på med kärnkraftverk. Förutom det så kan vi i vilket fall räkna med att det kommer dröja tiotalsår innan det står något på plats.
Det har du nog rätt i.
Räknar du Japan dit?
Dom har byggt ett kärnkraftverk som det var så mycket problem med att man fick ge upp iden att ens ta det i drift.
Citera
2021-11-29, 18:21
  #1864
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Andra länder har också kallt, jag lovar. Inte lika kallt kanske men här i Spanien så finns inte värmeisolering så det går åt en hel del energi för att värma en liten lägenhet här.

Det kan komma köldknäppar även på sydligare breddgrader, men detta är långt ifrån en vinter som sträcker sig från november till mars, eller som i norra Sverige, från oktober till april. Igår noterade 37 minusgrader i Norrland.



Citat:
Kul att du frågar dig frågan men om du hade varit intresserad hade du kunnat googla saken eller hur? För det är inte svårt att kolla upp vilka faktorer det är som påverkar elpriset. Den stora skillnaden är inte solkraft eller vindkraft utan ökad naturgaskraft. Det är naturgasen som tagit över kol och olja i första hand och den finns inte p.g.a att Ryssland och Kina bunkrar upp den.

Stänger man stora elproducerande kraftverk som Barsebäck och Ringhals så påverkar detta elproduktionen.

Sverige är inte en stor importör av naturgas. Vattenkraft och kärnkraft har varit de stora elproducerande energislagen i Sverige.

Att Sverige påverkas av naturgaspriset beror på politiska beslut. Sverige behöver inte skicka el till Tyskland.

Så hade vi bevarat kärnkraften och behållet den el som vi själva producerar - ja då hade allt varit frid och fröjd med fördelaktiga elpriser.
__________________
Senast redigerad av DeValera 2021-11-29 kl. 18:37.
Citera
2021-11-29, 18:22
  #1865
Medlem
1972 hade vi oljekris. Det resulterade i brist på bränsle och bensinransonering. Nu är det elbrist. Det innebär att det mest logiska är att begränsa laddandet av elbilar. För att undvika liknande situationer i framtiden och när MP är ur spel måste väl alla inse att elförsörjningen jnte kan lösas med vindsnurror. Det enda vettiga är en utbyggnad av kärnkraften. Eller skall vi hoppas på att den globala uppvärmningen löser problemen på sikt.
__________________
Senast redigerad av kaReri182 2021-11-29 kl. 18:25.
Citera
2021-11-29, 18:24
  #1866
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tyskland är ju netto exportör av el.

Men det kan ju bli så att man kan exportera kärnkraftsel till Tyskland några timmar per år.
Och så kan Polen och Frankrike importera billig el från Tyskland resten av åren.
Mja, men vilken avkastning ger den för producenten.
En stor del av året måste man sälja till förlust för att importen från Tyskland pressar ned prisnivån.
Och de timmar man kan sälja för fullt pris är för få för att tjäna igen förlusterna. Någon äventyrlig person kanske vill betta sitt pensionssparande. Men jag hör definitivt inte dit.
---------------------------------------------
Jag ser att Frankrike importerade el något extremt idag.
Alla grannländer exporterade till Frankrike.
Frankrike importerade 10 GW mitt på dagen idag.

Det är ungefär halva Sveriges elproduktion. Det är inget litet bortfall.

Lutar man sig mot kärnkraft är det tur att man har elledningar till grannländerna.
Jag noterade också att det hjälper inte för dom att elda på till max med gas, bio och kol. Dom kan inte kompensera 10 GW.

Frankrike lär ju ha bidragit en hel del till att dra upp elpriserna idag.
Nu får vi se om folk i forumet är konsekventa och spyr galla över hur kärnkrafts-frankrike orsakar höga elpriser i Sverige.
Det har skrivits flera gånger här att det som sätter priset är inte de billigaste generatorerna utan den som kommer in sist och är dyrast. Det är vanligtvis fossileldad backuputrustning. Gaspriserna är höga så då är de prissättande.

Citat:
Eurostat figures show that France has one of the lowest electricity prices in western Europe, costing on average €0.1765 per kWh in 2019.
This was 25% cheaper than the EU average (€0.2159 per kWh), and much cheaper compared to Spain or Germany, where prices are respectively 46% and 79% higher than in France.
https://www.connexionfrance.com/Fren...ctricity-rises
Citera
2021-11-29, 18:25
  #1867
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Helt sinnes. Så jävla less på MP. Borde vara skottpengar på dem.
Vad har MP med saken att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tvungen att stänga av min mining för jag går förlust istället för vinst just nu. Förut betalade min mining elen.
Hm, låter inte som du har så bra hashrate/joule då.
Men om du stänger ned så stiger väl ersättningen till oss andra. Det är positivt.
Citera
2021-11-29, 18:36
  #1868
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja det är ju upp till staten att införa pristak, såsom i frankrike och storbritanien :

Frankrike innfører pristak på strøm

Frankrikes regjering varsler pristak på gass- og strømpriser gjennom vintermånedene.


Storbritannia har allerede et pristak på strøm og gass, som blir justert to ganger i året. Disse pristakene skaper imidlertid store problemer for energiselskapene, som må kjøpe energi dyrt og selge den med rabatt.

https://e24.no/olje-og-energi/i/G3jn...tak-paa-stroem

Men jag vet inte vad själva max-priset är..
Sovjet körde mycket med pristak/prisreglering.
Resultatet är köer.

Så det kan då bli så att elproduktionen minskar eftersom ingen vill leverera till förlust.
Då får vi rullande strömavbrott. Pga minskad produktion.

Då föredrar jag att betala marknadspris och ha el hela tiden.
Marknaden kommer på sikt att få ned elpriset på ett minimum. Det är så marknadsekonomi fungerar.
Citera
2021-11-29, 18:37
  #1869
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför tror du att priset bestäms av en intermittent kraftkälla som inte ens utgör 17% av EUs sammanlagda elproduktion? Hur kan vindkraft påverka priset med mer än den procent som den står för på marknaden?

Om du är en aktör på marknaden, tror du att du kan påverka priset med mer än den procentandel på marknaden du utgör?
Om en energikälla vars 17% av produktionen medelvärdesbildas av att under 75% av timmarna ger den mindre än hälften av maxeffexten så ja. ( är det förresten 17% av EU:s elproduktion? )

I Sverige, där vindkraften 2020 gav 27,6 TWh/159 TWh, alltså 17% av produktionen, gav vindkraften som mest c:a 9 GW i genomsnitt under en timme, mindre än 2 GW under 40% av timmarna.
Total elproduktion kan oftast styras (balanseras) med vattenkraft som kan ge max 14 GW som i princip måste transporteras i kablar söderut. Ofta ligger den svenska produktionen kring 20 GW.
Citera
2021-11-29, 18:41
  #1870
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
i sverige står vindkraften just nu för ca 7%
är det vindkraften vi ska lita på framöver när vi ska ladda elbilarna?

danskarna vindkraft 8,1% och värmekraft 91,5%
plus att man importerar 1812 mw (och producerar 3279 mw

vad är det för grön energi som driver värmekraften?
Olika bark, grot, stammved, spån, avfall, torv, kreo m.m. vi eldar typ noll kol i sverige.
Citera
2021-11-29, 18:41
  #1871
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja så har det varit hittills, då man ju kunnat balansera med vattenkraft i Sverige och med kol- och gaskraft i tex. Tyskland, men det ligger i farans riktning att enorma ekonomiska intressen vill verka för att få bristsituationer även när det blåser för fullt någonstans.
Antag att man äger vindkraft i flera olika länder, eller inser sin kartells in spe gemensamma intresse. Då tjänar man pengar på att öka överföringsmöjligheterna och strypa tillgången på planerbar kraft. Har man dessutom draghjälp av politiker och stater i bakgrunden...
Hur ser ägandet av vindkraften ut nu. Vattenfall tex tjänar ju nu enorma pengar på vattenkraft och betald kärnkraft, men de bolag som saknar sådana guldäggsvärpare börjar nog minst sagt snegla på hur konsumenterna skall skinnas. "Hållbart". NOT.

Utan tillgång till planerbara energislags förmåga till tillförsel av reaktiv effekt (som måste tillföras i det geografiska område där det behövs tillföras) så kan inte överföringskapaciteten ökas utan att förluster äter upp fördelarna med nybyggt stamnät.

Charlatanen Ygeman har totalt missat detta faktum som nullifierar hans snack om att nybyggnation av ledningar på egen hand skulle lösa alla problem.

Förhoppningsvis får lallaren Ygeman kicken imorgon vilket skulle möjliggöra en återstart av Ringhals vilket skulle öka överföringsförmågan till Sydsverige utöver att öka den inhemska produktionen:

Citat:
Nu kan regeringen återstarta Ringhals 1

Efter att Miljöpartiet lämnat regeringen finns en möjlighet för regeringen att återstarta Ringhals 1 genom en lagändring som bör ha stöd av en riksdagsmajoritet

https://nyheteridag.se/nu-kan-regeri...ta-ringhals-1/
Citera
2021-11-29, 18:41
  #1872
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vattenfall har gjort en fet vinst årets första 9 månader: 41.9 miljarder.
Samma period förra året endast: 2.0 miljarder

Vattenfalls marginal är 36%!!

Jag tycker skåningarna ska ta del i Vattenfalls feta vinst!

("Övriga intäkter" har ökat kraftigt. Till 21.6 miljarder från 2.8 miljarder. Vad är detta för inkomst-post? Är den relaterad till ökad export eller ökade elpriser på exportmarknaden?)


https://group.vattenfall.com/se/site...21_rapport.pdf
Om du tittar ser du att omsättningen för senaste 12 månaderna är marginellt högre än för 2020.
Således är det inte vad du tror. Utan det står att man fått slutlikviden för en företagsförsäljning.
Det är den du ser och vill slösa upp. Står också att det är en engångspost.

Dessutom säljer Vattenfall produktionen på termin i förväg. Och lär inte tjäna något direkt på de höga spotpriserna.


Varför i all världen skall skåningar särbehandlas av staten och få stora bidrag??
Hur hittar man bara på något så vansinnigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback