Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-29, 17:14
  #1849
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sverige importerar faktiskt el just nu. I södra Sverige skulle det se än värre ut om inte Baltikum skulle exportera just till södra Sverige.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Jag har kollat på den där sidan i flera månader. Och idag är första gången någonsin jag ser Sverige nettoimportera el.

För runt 2 timmar sedan låg Sverige på +- 0 imort/export.

Normalt så ligger exporten på 2000+ MW dygnet runt, varje dag.

Antar att det är minusgrader i Norrland så vattnet till vattenkraften har frusit.
Citera
2021-11-29, 17:15
  #1850
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Nu är elpriset €422/MWh i SE3 och SE4 ( lite drygt hela Sverige söder om Dalälven). Nytt årsbästa.
Resten av landet har bara €313/MWh.

TACK regeringen och Tyskarna för det!

( €422/MWh motsvarar 4kr30öre per kWh )

Det är samma priser i hela Europa. Hade Sverige producerat mer hade den sålts utomlands utan att dra ner priset nämnvärt i Sverige och det vet du mycket väl.
Citera
2021-11-29, 17:18
  #1851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
i sverige står vindkraften just nu för ca 7%
är det vindkraften vi ska lita på framöver när vi ska ladda elbilarna?

danskarna vindkraft 8,1% och värmekraft 91,5%
plus att man importerar 1812 mw (och producerar 3279 mw

vad är det för grön energi som driver värmekraften?

"Bioenergis biokraftkarta inkluderar anläggningar som genererar el och använder biobränslen, torv och avfall som bränsle. "


https://bioenergitidningen.se/biokra...verk-i-sverige

Det torde väl anses vara någorlunda koldioxidneutralt. Biobränslen, torv och avfall blir ändå koldioxid om det bara får vara "ifred" tillräckligt länge.
Citera
2021-11-29, 17:18
  #1852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Jag har kollat på den där sidan i flera månader. Och idag är första gången någonsin jag ser Sverige nettoimportera el.

För runt 2 timmar sedan låg Sverige på +- 0 imort/export.

Normalt så ligger exporten på 2000+ MW dygnet runt, varje dag.

Antar att det är minusgrader i Norrland så vattnet till vattenkraften har frusit.
Vi får elda mer kol och olja så vi får ett varmare klimat. Inte bra när Luleälven bottfryser.
Citera
2021-11-29, 17:20
  #1853
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är samma priser i hela Europa. Hade Sverige producerat mer hade den sålts utomlands utan att dra ner priset nämnvärt i Sverige och det vet du mycket väl.
Hade det inte funnits en massa vindkraft överallt i Europa, vars uteffekt bestäms av gud endast, hade läget inte varit detsamma och det borde även du förstå.
Citera
2021-11-29, 17:24
  #1854
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är samma priser i hela Europa. Hade Sverige producerat mer hade den sålts utomlands utan att dra ner priset nämnvärt i Sverige och det vet du mycket väl.

Men det är inte samma utetemperatur i hela Europa. Sverige har vinter med minusgrader, vilket många andra europeiska länder ej har.

Vi ska även fråga oss, varför vi inte betalade så höga priser bara för några år sedan, mot vad vi gör idag. Detta är ju politiska beslut som ligger bakom.
Citera
2021-11-29, 17:25
  #1855
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Hade det inte funnits en massa vindkraft överallt i Europa, vars uteffekt bestäms av gud endast, hade läget inte varit detsamma och det borde även du förstå.

Varför tror du att priset bestäms av en intermittent kraftkälla som inte ens utgör 17% av EUs sammanlagda elproduktion? Hur kan vindkraft påverka priset med mer än den procent som den står för på marknaden?

Om du är en aktör på marknaden, tror du att du kan påverka priset med mer än den procentandel på marknaden du utgör?
Citera
2021-11-29, 17:26
  #1856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Jag har kollat på den där sidan i flera månader. Och idag är första gången någonsin jag ser Sverige nettoimportera el.

För runt 2 timmar sedan låg Sverige på +- 0 imort/export.

Normalt så ligger exporten på 2000+ MW dygnet runt, varje dag.

Antar att det är minusgrader i Norrland så vattnet till vattenkraften har frusit.

Nästan -20 grader i inlandet där vindkraften är placerade. Tar Lycksele, Jokkmokk som exempel just nu.

http://www.smhi.se/q/Lycksele/2693347

http://www.smhi.se/q/Jokkmokk/2702997

Nästan helt vindstilla vid marknivån, 1 m/s. Motsvarar svag vind i Beaufortskalan.

"Knappt märkbar för känseln, löv rör sig sakta, skorstensrök driver i vindens riktning, små krusningar på sjön"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala

Oj så förvånad jag är över att det inte blåser när det är -20 grader.
Citera
2021-11-29, 17:29
  #1857
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men det är inte samma utetemperatur i hela Europa. Sverige har vinter med minusgrader, vilket många andra europeiska länder ej har.

Andra länder har också kallt, jag lovar. Inte lika kallt kanske men här i Spanien så finns inte värmeisolering så det går åt en hel del energi för att värma en liten lägenhet här.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi ska även fråga oss, varför vi inte betalade så höga priser bara för några år sedan, mot vad vi gör idag. Detta är ju politiska beslut som ligger bakom.

Kul att du frågar dig frågan men om du hade varit intresserad hade du kunnat googla saken eller hur? För det är inte svårt att kolla upp vilka faktorer det är som påverkar elpriset. Den stora skillnaden är inte solkraft eller vindkraft utan ökad naturgaskraft. Det är naturgasen som tagit över kol och olja i första hand och den finns inte p.g.a att Ryssland och Kina bunkrar upp den.
Citera
2021-11-29, 17:31
  #1858
Medlem
Det visar tydligt att omställningen till ett mindre resurskrävande samhälle måste påskyndas. Elbilar är på inget sätt lösningen. Färre resor, mindre bostäder och ingen belysning för nöjes skull är vad som krävs.
Citera
2021-11-29, 17:42
  #1859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det visar tydligt att omställningen till ett mindre resurskrävande samhälle måste påskyndas. Elbilar är på inget sätt lösningen. Färre resor, mindre bostäder och ingen belysning för nöjes skull är vad som krävs.

Du glömde att eltandborstar, mobiltelefoner, surfplattor etc. omedelbart bör förbjudas att laddas upp via elnätet. Jag har för mig att det finns vevgeneratorer för att slippa belasta elnätet. När jag ser frk. Greta koppla in en vevgenerator till mobiltelefonen så lovar jag att söka medlemskap i Mp.
Citera
2021-11-29, 18:10
  #1860
Medlem
Q6s avatar
Dags att starta upp Ringhals 1 nu när MP ryggsäck är dumpad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback