2021-11-28, 09:38
Medlem
InnesIs avatar
Jag tycker att serien är godkänd såhär långt. Ibland fångar den en bra känsla och ibland tycker jag den missar målet. Men jag förstår inte varför de väljer att ändra i historien när det finns så mycket allmän kunskap. En sak är namnen, jag gillar det inte men det kan man faktiskt se bortom. Mer underligt är det att man valt att lägga in delar som aldrig hänt i verkligheten. Som jag förstår det har det t.ex. aldrig skett att man presenterar Åsa som Tirsa - Kristi Brud - i lokalen, under en gudstjänst. Snarare tvärt om. Bara en del medlemmar vigdes in i dessa dogmer och att det spreds gradvis till övriga medlemmar.
Citera
2021-11-28, 10:06
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Mycket välgjort drama för övrigt. Men varför är Amy Desismont med, när hon knappt har några repliker?
För att få sjunga i en scen.
Citera
2021-11-28, 15:21
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Patrik Waldau, Kristi Bruds make sedan 1994 finns inte med i serien. I alla fram till morden på Helges första fru så borde han åtminstone synas som statist, för att visa att Åsa Waldau hade en make och två barn och inte bara vara en ensamstående nymfoman som onanerar under psykoser på ett altare.

Hon har ju en man i serien.
Citera
2021-11-29, 16:08
Medlem
Citat:
Patrik Waldau, Kristi Bruds make sedan 1994 finns inte med i serien. I alla fram till morden på Helges första fru så borde han åtminstone synas som statist, för att visa att Åsa Waldau hade en make och två barn och inte bara vara en ensamstående nymfoman som onanerar under psykoser på ett altare.

Patrik är ju med. Är ju han som hånglar med Amy Diamond (spelar Maria Waldau)
Citera
2021-11-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Men varför är Amy Desismont med, när hon knappt har några repliker?

Amy spelar Maria Waldau
Citera
2021-11-29, 17:25
Medlem
Citat:

Amy - Maria Waldau
Joakim Lang - Patrik Waldau
Malin Persson - Emma Gembäck
Edvin Bredefeldt - Peter Gembäck

Bara du som inte är tillräckligt uppmärksam
Citera
2021-11-29, 20:30
Medlem
Rätt kass serie. Har träffat många av personerna som porträtteras i verkligheten, och den enda som kommer i närheten - ibland kusligt nära - är Opheim, som spelar Kristi Brud. Ska tillägga att jag inte är überförtjust i konceptet.
Citera
2021-11-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofand1987
Amy spelar Maria Waldau
Det var inte svar på frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
För att få sjunga i en scen.
Det här var nog svar på frågan.
Citera
2021-11-30, 00:33
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertears1
Rätt kass serie. Har träffat många av personerna som porträtteras i verkligheten, och den enda som kommer i närheten - ibland kusligt nära - är Opheim, som spelar Kristi Brud. Ska tillägga att jag inte är überförtjust i konceptet.

Emma Gembäck driver sektpodden och de berör dokumentären lite. Hon nämner att hon (efter 3 avsnitt tror jag) tycker Åsa och barnflickan är bra porträtterade (i jämförelse med de verkliga förlagorna). Däremot gillar hon inte hur Helges första fru porträtteras.
Citera
2021-12-01, 21:10
Medlem
Riktigt bra och obehaglig serie eftersom man vet att det är en verklig händelse! Blir äcklad av de manipulativa människorna i Knutbysekten!
Citera
2021-12-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwin
Riktigt bra och obehaglig serie eftersom man vet att det är en verklig händelse! Blir äcklad av de manipulativa människorna i Knutbysekten!

Mycke bra, och vilka prestationer från Aliette Ophiem och Alba August! Direkt efter Knutby serien kollade jag dokumentären knutby från 2021 hbo nordic, där man även får se nya intervjuer med Helge och Sara svensson med flera
Citera
2021-12-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertears1

Alba August gör ju sin roll fruktansvärt bra också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in