Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-28, 19:11
  #1789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu börjar du diskutera något annat. Flera postare försöker förstöra tråden så jag vill inte delta i den delen av diskussionen.

Svensk el rinner bort till tysk industri och våra priser stiger.

EU:s sätt att auktionera ut el ("pay as clear") gör att vi får betala efter det högsta budet som elleverantörerna ger!

Det ger Sverige onödigt höga elpriser.

En del debattörer försöker dölja detta genom trams om detaljer. Själv är jag inte kunnig i detaljer på området. Men det finns postare som är det, så jag slutar mata trollen en stund och hoppas de kunniga kommer in i diskussionen igen.
Du får helt enkelt se elmarknaden som en fotbollsmatch.
Spelarna på planen är marknadens aktörer.
Domaren är riksdagen.
Det du vill är att domaren ska bestämma att spelare nr 2 i bortalaget ska göra mål!
Då skulle jag kalla den matchen för uppgjord.
Citera
2021-11-28, 19:13
  #1790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu börjar du diskutera något annat. Flera postare försöker förstöra tråden så jag vill inte delta i den delen av diskussionen.

Svensk el rinner bort till tysk industri och våra priser stiger.

EU:s sätt att auktionera ut el ("pay as clear") gör att vi får betala efter det högsta budet som elleverantörerna ger!

Det ger Sverige onödigt höga elpriser.

En del debattörer försöker dölja detta genom trams om detaljer. Själv är jag inte kunnig i detaljer på området. Men det finns postare som är det, så jag slutar mata trollen en stund och hoppas de kunniga kommer in i diskussionen igen.
Du håller på och säger en massa påståenden som inte stämmer och när nån försöker förklara för dig så anser du att de förstör tråden.
Du säger ju själv att du inte är kunnig i detaljer.
Citera
2021-11-28, 20:44
  #1791
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Du håller på och säger en massa påståenden som inte stämmer och när nån försöker förklara för dig så anser du att de förstör tråden.
Du säger ju själv att du inte är kunnig i detaljer.
Det är ingen av er som försöker förklara något. Det är bara någon slags tomt översitteri utan att ha något intresse av problemet eller ens någon som helst förståelse.
El måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras och reglerna på elmarknaden kan naturligtvis inte bestämmas av Tysklands och vindkraftsmaffians intressen.
Citera
2021-11-28, 20:49
  #1792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det är ingen av er som försöker förklara något. Det är bara någon slags tomt översitteri utan att ha något intresse av problemet eller ens någon som helst förståelse.
El måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras och reglerna på elmarknaden kan naturligtvis inte bestämmas av Tysklands och vindkraftsmaffians intressen.
Är det några mer varor du anser att den som producerar dem inte får sälja till vem han vill.
Förutom tobak och alkohol t.ex som det är åldersgräns på, vapen som kräver licens eller varor som är illegala.
Citera
2021-11-28, 20:57
  #1793
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är det några mer varor du anser att den som producerar dem inte får sälja till vem han vill.
Förutom tobak och alkohol t.ex som det är åldersgräns på, vapen som kräver licens eller varor som är illegala.
Ja, exempelvis det extremt hypotetiska exemplet att en arabstat kommer med tankbåtar och ett fett kontrakt för att köpa upp hela produktionen av vatten i en kuststad.
Citera
2021-11-28, 20:59
  #1794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja, exempelvis det extremt hypotetiska exemplet att en arabstat kommer med tankbåtar och ett fett kontrakt för att köpa upp hela produktionen av vatten i en kuststad.
Är inte möjligt alla vattendrag har vattendomar.
Citera
2021-11-28, 21:08
  #1795
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är inte möjligt alla vattendrag har vattendomar.
Ja alla regler som jag gillar är bra och huggna i sten. Kärnkraftshatarna använder gärna ett resonemang där kärnkraftens nyttighet avspeglas i oförmågan att få en investerare att riskera pengar på den. Trots att *inga* infrastruktursatsningar kan gå med vinst om den inte på något sätt garanteras av beställaren/samhället.
Citera
2021-11-28, 21:14
  #1796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja alla regler som jag gillar är bra och huggna i sten. Kärnkraftshatarna använder gärna ett resonemang där kärnkraftens nyttighet avspeglas i oförmågan att få en investerare att riskera pengar på den. Trots att *inga* infrastruktursatsningar kan gå med vinst om den inte på något sätt garanteras av beställaren/samhället.
Jag har inget mot kärnkraft, men skulle de bygga några verk och få en ändå större överproduktion av el än vi redan har skulle de få sälja den till vrakpris ner till Europa.
Är väl ingen producent som är intresserade av det.
Citera
2021-11-28, 22:05
  #1797
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ptjah..

Det var väl för tre år sedan som Texas hade sin köldknäpp och allt gick bananaz. Vad för kilowatt priser hade man där då ?

Msm höll lite på och småfrossade åt eländet i Trumps amerika.., kommer man att vara lika på allerten eller kommer man att vara mera förstående.., det handlar ju om miljön sist och slutligen..
Bara en tidsfråga innan man från myndighetshåll kommer att lägga skulden för elkrisen på Trump och Putin.
Citera
2021-11-28, 22:06
  #1798
Medlem
jag undrar hur barnen som bestämmer det politiska har tänkt sig fortsättningen?

"Skenande elpriser i norra Sverige – frysande isar orsaken
UPPDATERAD IDAG 21:26PUBLICERAD 26 NOVEMBER 2021
Vattenkraften i norr går tillfälligtvis på halvfart. Det får elpriset i Norrland att skena. "

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...-norra-sverige

"Behovet av elenergi för Hybritprojektet har uppskattats vara 55 terawattimmar per år.[5] Som jämförelse producerade 2020 all vattenkraft i Sverige 71 TWh el, kärnkraften 47 TWh och vindkraften 27 TWh"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrit

hybrit är bara ett projekt i norrbotten som kräver massor av el, fler är på gång



https://www.svt.se/text-tv/110

är det här man ska sätta upp vindsnurrorna?

https://www.smhi.se/vader/observatio...0,type=weather
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2021-11-28 kl. 22:08.
Citera
2021-11-28, 22:11
  #1799
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Frankrike som även ska bygga ut kärnkraften
Ja, Frankrike behöver ju mer el-produktion.

Vet du vem som skall betala ny reaktorer där?
Pensionssparare eller är det staten som skall plundra?
Citera
2021-11-28, 22:13
  #1800
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kolkraften skall väck till 2030. Naturgasen är inte riktigt tillräckligt "grön" för de gröna i tyskland. Likaså gillar man inte tanken att sitta för mycket i rysslands famn. Havsbaserad vindkraft.., på pappret ja.., i verkligheten så blir den som den landbaserade : Det slutar att blåsa alltför ofta..
Det kan man ju vilja. Det är väl politiker som vill. Enkelt för dom att sitta och tycka.

Sedan finns en verklighet också. Kan ju bli så att 9 år inte är tillräckligt. Och då är man kvar med kol och LNG.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback