Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-28, 18:41
  #1777
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Man säljer väl till den som betalar bäst.
Är det inte så all handel fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns många torp ute i skogen som inte getts möjligheten att få el till rimligt pris.
Jag anser att du trollar nu, märker ord och förstör tråden så jag skippar den här diskussionen en stund.

El kan inte enbart säljas till den som betalar bäst. El är en vital resurs där samhället måste gå in med åtgärder för att kontrollera hur den fördelas.
Citera
2021-11-28, 18:45
  #1778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att du trollar nu, märker ord och förstör tråden så jag skippar den här diskussionen en stund.

El kan inte enbart säljas till den som betalar bäst. El är en vital resurs där samhället måste gå in med åtgärder för att kontrollera hur den fördelas.
Var har du fått det ifrån?
Är ju bara en önskan du har, och jag tycker också det är bra om samhället ser till att vi har el. Men nåt sånt krav fanns inte.
Citera
2021-11-28, 18:46
  #1779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att du trollar nu, märker ord och förstör tråden så jag skippar den här diskussionen en stund.

El kan inte enbart säljas till den som betalar bäst. El är en vital resurs där samhället måste gå in med åtgärder för att kontrollera hur den fördelas.
Du drömmer dig tillbaka innan avregleringen.
Då hade Vattenfall ett samhällsansvar.
Nu har vattenfall ett vinstkrav från riksdagen.
Citera
2021-11-28, 18:46
  #1780
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vet inte om det nämns i tråden men nordpools medelpris i södra Sverige ligger imorgon på 2,71kr/kWh. Medelpriset på hela dygnet! Peaken är på 4,34kr/kWh.

Det här måste vara nått extremrekord? Har aldrig sett nått liknande.
Svenskt rekord?

I UK har priset varit över 10kr/kWh enstaka timmar tidigare i höst.

Är det någon här med timdebitering i SE4 som passar på att ladda elbilen nu när det kostar 4 spänn per kWh!? Eller har ni släckt ner allt?
Citera
2021-11-28, 18:48
  #1781
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Man säljer väl till den som betalar bäst.
Är det inte så all handel fungerar?

I en ideal värld så jo...

Men nu är det en situation där det finns länder (läs tyskland), som syns att norden skall ansvara för deras el-försörjning innan man tar hand om sin egna befolkning och industri först. Det går först ut på den egna befolkningen med tappade arbetsplatser, mindre skatteintäkter och slutligen större utgifter för staten.

Det blir lite kokko då !
Citera
2021-11-28, 18:51
  #1782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I en ideal värld så jo...

Men nu är det en situation där det finns länder (läs tyskland), som syns att norden skall ansvara för deras el-försörjning innan man tar hand om sin egna befolkning och industri först. Det går först ut på den egna befolkningen med tappade arbetsplatser, mindre skatteintäkter och slutligen större utgifter för staten.

Det blir lite kokko då !
Så är det, men eftersom Sveriges befolkning vill ha ett kapitalistiskt styre och medlemskap i EU så blir det så här.
Citera
2021-11-28, 18:53
  #1783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svenskt rekord?

I UK har priset varit över 10kr/kWh enstaka timmar tidigare i höst.

Är det någon här med timdebitering i SE4 som passar på att ladda elbilen nu när det kostar 4 spänn per kWh!? Eller har ni släckt ner allt?
Gäller inte detta Sverige?
Citera
2021-11-28, 18:53
  #1784
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att du trollar nu, märker ord och förstör tråden så jag skippar den här diskussionen en stund.

El kan inte enbart säljas till den som betalar bäst. El är en vital resurs där samhället måste gå in med åtgärder för att kontrollera hur den fördelas.

Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Du drömmer dig tillbaka innan avregleringen.
Då hade Vattenfall ett samhällsansvar.
Nu har vattenfall ett vinstkrav från riksdagen.
Jag anser att ni larvar er och försöker förstöra tråden.
Det som diskuterades var påståendet
Citat:
Man säljer väl till den som betalar bäst.
Men samhället måste fortfarande kontrollera hur elen fördelas. Samhället har ett ansvar för hur vitala resurser fördelas.
Man kan inte enbart sälja efter marknadsmässiga principer.
Citera
2021-11-28, 18:56
  #1785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svenskt rekord?

I UK har priset varit över 10kr/kWh enstaka timmar tidigare i höst.

Är det någon här med timdebitering i SE4 som passar på att ladda elbilen nu när det kostar 4 spänn per kWh!? Eller har ni släckt ner allt?
Flytta hem till Sverige då !
Citera
2021-11-28, 18:59
  #1786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att ni larvar er och försöker förstöra tråden.
Det som diskuterades var påståendet

Men samhället måste fortfarande kontrollera hur elen fördelas. Samhället har ett ansvar för hur vitala resurser fördelas.
Man kan inte enbart sälja efter marknadsmässiga principer.
Med avreglering menas just att marknaden ska styra.
Riksdagen ska bestämma reglerna.
Citera
2021-11-28, 19:06
  #1787
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Så är det, men eftersom Sveriges befolkning vill ha ett kapitalistiskt styre och medlemskap i EU så blir det så här.

Och skall tilläggas : Man skall bort ifrån fossilt och kärnkraft.

Så snabbt som möjligt, helst idag. Då uppstår det en brist på energi vilket ju då gör att priserna börjar skena. Både Reagan och Trump önskade så mycket energi som möjligt för att billig energi är en förutsättning för att industri skall kunna växa, mera arbetskraft behövs och välstånd kan byggas.
Citera
2021-11-28, 19:07
  #1788
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Med avreglering menas just att marknaden ska styra.
Riksdagen ska bestämma reglerna.
Nu börjar du diskutera något annat. Flera postare försöker förstöra tråden så jag vill inte delta i den delen av diskussionen.

Svensk el rinner bort till tysk industri och våra priser stiger.

EU:s sätt att auktionera ut el ("pay as clear") gör att vi får betala efter det högsta budet som elleverantörerna ger!

Det ger Sverige onödigt höga elpriser.

En del debattörer försöker dölja detta genom trams om detaljer. Själv är jag inte kunnig i detaljer på området. Men det finns postare som är det, så jag slutar mata trollen en stund och hoppas de kunniga kommer in i diskussionen igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback