Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-28, 12:16
  #7117
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Northvolt har en del kopplingar till Tesla så man kan nämna att polisrazzian i Skellefteå resulterade i att 12 byggjobbare kommer att avvisas.

Min uppfattning är att Musk verkar skapa konflikter med myndigheter för att med medias hjälp försöka framstå som bättre än myndigheter. Eftersom grundaren till Northvolt jobbat tillsammans med Elon trodde jag att denna razzia var något liknande. Men det kanske var en välmotiverad razzia, visar det sig. Liksom Tesla verkar inte Northvolt respektera fackliga avtal.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-pa-northvolt
Razzian har inget samband alls med Tesla utan kommer av att det länge cirkulerar uppgifter om svartjobb och oregistrerade arbetare hos underleverantörer på bygget.
Citera
2021-11-28, 12:28
  #7118
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Razzian har inget samband alls med Tesla utan kommer av att det länge cirkulerar uppgifter om svartjobb och oregistrerade arbetare hos underleverantörer på bygget.
Men Tesla har en mycket negativ inställning till fackföreningar. Myndigheter har sagt åt Musk att ta bort Tweet där han hotar fackföreningsanslutna arbetare med löneavdrag. Tweetet är olagligt, men Musk vägrar ta bort det. Northvoltgrundaren har jobbat med Musk och verkar sprida samma företagsfilosofi. (Skall väl även leverera batterier till Telsa) JämO säger att arbetarna exploateras.

En orsak att Tesla dragit till Kina kan vara för att kunna driva denna arbetarfientliga politik.
Citera
2021-11-28, 12:32
  #7119
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men Tesla har en mycket negativ inställning till fackföreningar. Myndigheter har sagt åt Musk att ta bort Tweet där han hotar fackföreningsanslutna arbetare med löneavdrag. Tweetet är olagligt, men Musk vägrar ta bort det. Northvoltgrundaren har jobbat med Musk och verkar sprida samma företagsfilosofi. (Skall väl även leverera batterier till Telsa) JämO säger att arbetarna exploateras.

En orsak att Tesla dragit till Kina kan vara för att kunna driva denna arbetarfientliga politik.
Northvolt har kollektivavtal.
Citera
2021-11-28, 12:43
  #7120
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Northvolt har kollektivavtal.
Nu kanske, när 12 av de som plankade över stängslet har skickats hem till Bangladesh eller liknande.

Jag nämnde Northvolt eftersom jag misstänker att företaget sprider samma företagskultur som Tesla och grundaren alltså jobbat med Elon.
Citera
2021-11-29, 05:17
  #7121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men Tesla har en mycket negativ inställning till fackföreningar. Myndigheter har sagt åt Musk att ta bort Tweet där han hotar fackföreningsanslutna arbetare med löneavdrag. Tweetet är olagligt, men Musk vägrar ta bort det. Northvoltgrundaren har jobbat med Musk och verkar sprida samma företagsfilosofi. (Skall väl även leverera batterier till Telsa) JämO säger att arbetarna exploateras.

En orsak att Tesla dragit till Kina kan vara för att kunna driva denna arbetarfientliga politik.

"In May 2018, Mr. Musk posted his tweet, which included the clause, “why pay union dues & give up stock options for nothing?” Both the judge and the board deemed the post an unlawful attempt to coerce employees by threatening their compensation."

Inte direkt löneavdrag, snarare att de inte vill ge stock options, vilket snarare är ett plus i kanten.

Själv så blir jag hellre dollarmiljonär än att ha ett fack.
Citera
2021-11-29, 06:40
  #7122
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
"In May 2018, Mr. Musk posted his tweet, which included the clause, “why pay union dues & give up stock options for nothing?” Both the judge and the board deemed the post an unlawful attempt to coerce employees by threatening their compensation."

Inte direkt löneavdrag, snarare att de inte vill ge stock options, vilket snarare är ett plus i kanten.

Själv så blir jag hellre dollarmiljonär än att ha ett fack.
Det där anser jag vara att märka ord. Musk antyder att fackligt organiserade arbetare inte kommer att erhålla full ekonomisk ersättning för sitt arbete vilket myndigheten bedömer olagligt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-29 kl. 07:06.
Citera
2021-11-29, 08:28
  #7123
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
"In May 2018, Mr. Musk posted his tweet, which included the clause, “why pay union dues & give up stock options for nothing?” Both the judge and the board deemed the post an unlawful attempt to coerce employees by threatening their compensation."

Inte direkt löneavdrag, snarare att de inte vill ge stock options, vilket snarare är ett plus i kanten.

Själv så blir jag hellre dollarmiljonär än att ha ett fack.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där anser jag vara att märka ord. Musk antyder att fackligt organiserade arbetare inte kommer att erhålla full ekonomisk ersättning för sitt arbete vilket myndigheten bedömer olagligt.
Lite tillspetsat kan man säga att Musk deltar i försök att skapa ett "slavägarsystem" där arbetarna skall ge upp sina rättigheter för diffusa förhoppningar om att arbetsgivaren skall ge dem "plus i kanten".

Aftonbladet deltar i försöken att gå tillbaka till ett samhälle där arbetsgivaren delar ut ersättning för arbetet enligt eget godtycke och inte genom fackliga förhandlingar.
Det här kom nyligen i mitt nyhetsflöde. Personalen jublar över att chefen givit dem ersättning för deras jobb!
Citat:
Personalens dubbeljubel över bonusregnet

Jubel på jubel bröt ut bland personalen på Ikea i Jönköping när de tidigare i veckan fick beskedet att alla anställda ska få en stor julbonus.

– Jag packades in i omslagspapper och berättade att de ska få en tidig julklapp, säger Miki Tabakovic, varuhuschef på Ikea Jönköping.

Till tonerna av ”Celebration” med Kool & The Gang studsade sedan Miki ut ur den jättelika julklappen hållandes i en skylt med texten ”bonus” varpå ett stort jubel bröt ut.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...er-bonusregnet

Aftonbladet är väl delägt av fackföreningarna och detta visar bara hur facket, liksom politiker och tidningar helt har gått över till arbetsgivarens sida.

Man försöker vrida klockan i samhället tillbaka till den tid när brukspatronen bestämde allt på företaget.

Detta har naturligtvis stor inverkan på Teslas aktiekurs. Om ett företag kan använda "rättslösa slavar" (som kanske inbillats att tro att de tillhör en elit som arbetar på ett företag som är "läckrare" än alla andra) som arbetskraft så kommer det att gynna aktiekursen på kort sikt. På lång sikt skulle jag tro att Tesla och de som förespråkar systemet lurar sig själva genom att förespegla arbetarna att bli dollarmiljonärer om de ger upp sina rättigheter. När arbetarna inser konsekvenserna av att ge upp sina rättigheter så kommer företaget att få problem.

Systemet har helt vänt. Nu kommer en afrikansk kolonisatör till USA och försöker skapa en plant(ation) med amerikanska slavar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-29 kl. 09:09.
Citera
2021-11-30, 00:18
  #7124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Lite tillspetsat kan man säga att Musk deltar i försök att skapa ett "slavägarsystem" där arbetarna skall ge upp sina rättigheter för diffusa förhoppningar om att arbetsgivaren skall ge dem "plus i kanten".

Aftonbladet deltar i försöken att gå tillbaka till ett samhälle där arbetsgivaren delar ut ersättning för arbetet enligt eget godtycke och inte genom fackliga förhandlingar.
Det här kom nyligen i mitt nyhetsflöde. Personalen jublar över att chefen givit dem ersättning för deras jobb!
https://www.aftonbladet.se/minekonom...er-bonusregnet

Aftonbladet är väl delägt av fackföreningarna och detta visar bara hur facket, liksom politiker och tidningar helt har gått över till arbetsgivarens sida.

Man försöker vrida klockan i samhället tillbaka till den tid när brukspatronen bestämde allt på företaget.

Detta har naturligtvis stor inverkan på Teslas aktiekurs. Om ett företag kan använda "rättslösa slavar" (som kanske inbillats att tro att de tillhör en elit som arbetar på ett företag som är "läckrare" än alla andra) som arbetskraft så kommer det att gynna aktiekursen på kort sikt. På lång sikt skulle jag tro att Tesla och de som förespråkar systemet lurar sig själva genom att förespegla arbetarna att bli dollarmiljonärer om de ger upp sina rättigheter. När arbetarna inser konsekvenserna av att ge upp sina rättigheter så kommer företaget att få problem.

Systemet har helt vänt. Nu kommer en afrikansk kolonisatör till USA och försöker skapa en plant(ation) med amerikanska slavar.

Ja, "lite tillspetsat" är det ju minst sagt när man jämför slaveri med delägarskap.
Citera
2021-11-30, 18:53
  #7125
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ja, "lite tillspetsat" är det ju minst sagt när man jämför slaveri med delägarskap.

Jaa uppochner att resonera som att delägarskap skulle vara ett problem.
Skulle säga att det kan vara världens bästa incitament
Citera
2021-12-01, 12:01
  #7126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jaa uppochner att resonera som att delägarskap skulle vara ett problem.
Skulle säga att det kan vara världens bästa incitament

Ånga vidare eller ny retrace häruppe för Teslas aktie
Citera
2021-12-01, 15:16
  #7127
Medlem
raskenss avatar
Musk är visseligen en dramaqueen men nu orerar han om konkurs för Spacex. Jag är inte förvånad. Kanske därför han sålde Teslaaktier.

https://www.dagensps.se/bors-finans/...rs-for-spacex/
Citera
2021-12-01, 22:00
  #7128
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyginspektoren
Ånga vidare eller ny retrace häruppe för Teslas aktie

Vem vet 😅

Jag har sålt majoriteten av mitt TSLA innehav så antagligen är det denna gång jag står vid sidlinjen när den sticker iväg upp ^^
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback