Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-13, 16:00
  #10297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Lägg av! Varför ska alltid "någon annan" ta ansvar för ens egna handlingar?

Har man något i skallen så borde man veta att Pyrolys bildar gaser som vissa djur kan vara känsliga för. Det är sen gammalt!

Som någon skrev; det framgår i instruktionsboken! För vissa räcker inte varningar på lappar, skyltar, you name it. Det kommer alltid att finnas klappträn som tycker att andra ska ta hand om dem och deras problem.

Eget ansvar för fan!

Det är vanlig konsumenträtt att viktig information ska framgå tydligt. Finns det juridiska oklarheter kring detta kan producenten välja att vara extra tydlig för att minska risken att bli stämd.

Att hänvisa till att konsumenten måste "ha något i skallen" (vilket du inskärper ytterligare genom att att hävda att kunskap om pyrolys och vissa djurs känslighet är "sen gammalt") för att hantera en produkt som husdjur kan dö av är inte väl överensstämmande med hur verkligheten ser ut.

Miljoner konsumenter hanterar produkter utan att ha mycket i skallen. Vissa är med all sannolikhet inte ens myndiga.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2021-11-13 kl. 16:05.
Citera
2021-11-13, 21:22
  #10298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det är vanlig konsumenträtt att viktig information ska framgå tydligt. Finns det juridiska oklarheter kring detta kan producenten välja att vara extra tydlig för att minska risken att bli stämd.

Att hänvisa till att konsumenten måste "ha något i skallen" (vilket du inskärper ytterligare genom att att hävda att kunskap om pyrolys och vissa djurs känslighet är "sen gammalt") för att hantera en produkt som husdjur kan dö av är inte väl överensstämmande med hur verkligheten ser ut.

Miljoner konsumenter hanterar produkter utan att ha mycket i skallen. Vissa är med all sannolikhet inte ens myndiga.

Läs vad jag skrev!

Edit: LÄS INSTRUKTIONSBOKEN!!
__________________
Senast redigerad av Palkranen 2021-11-13 kl. 21:24.
Citera
2021-11-14, 15:22
  #10299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vart skulle det stått?
På manualens manual?
Eller manualen till manualens manual?
Skulle det stått på kontoutdraget? Eller i pannan på säljaren?
Man kan annars tänka sig att man sätter en dekal på luckan som informerar både i text och bild men risken finns förstås att den med tiden försvinner. Problemet är väl också om någon övertar ugnen vid till exempel lägenhetsbyte. En funktion som obevakat kan sprida giftiga gaser i en lägenhet kanske inte ska finnas överhuvudtaget. Jag tycker det låter som ett designfel. Jag vågar nog påstå att de som läser en ugnsmanual är lätträknande.
Citera
2021-11-17, 11:13
  #10300
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Läs vad jag skrev!

Edit: LÄS INSTRUKTIONSBOKEN!!

Och du läser och förstår säkert samtliga sidor av licensavtal när du registrerar ett konto hos Amazon eller E-bay? Eller när du installerar en app eller annan programvara?

Att t.ex. en motorsåg är potentiellt dödlig om den används på fel sätt, det förstår nog de flesta. Att en ugn också kan vara potentiellt dödlig om den används på fel sätt, det tror jag också de flesta förstår (torka inte en levande hamster i ugnen efter badet i 200 grader). Men att ett ugn också är potentiellt dödlig när den används på rätt sätt, det är lång ifrån självklart. Det måste framgå extremt tydligt.
Citera
2021-11-17, 16:59
  #10301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Och du läser och förstår säkert samtliga sidor av licensavtal när du registrerar ett konto hos Amazon eller E-bay? Eller när du installerar en app eller annan programvara?

Att t.ex. en motorsåg är potentiellt dödlig om den används på fel sätt, det förstår nog de flesta. Att en ugn också kan vara potentiellt dödlig om den används på fel sätt, det tror jag också de flesta förstår (torka inte en levande hamster i ugnen efter badet i 200 grader). Men att ett ugn också är potentiellt dödlig när den används på rätt sätt, det är lång ifrån självklart. Det måste framgå extremt tydligt.

Jag läser i princip aldrig instruktionsböcker eller avtal när jag installerar appar o sånt. Jag gråter inte heller ut i kvällspressen.
Citera
2021-11-18, 12:22
  #10302
Medlem
En dansk som felparkerat en skrotbil i Malmö och som nu lipar över att kommunen låtit göra colaburkar av den.
https://www.expressen.se/kvallsposte...kT3GNQwcYCoywY
Citera
2021-11-18, 12:27
  #10303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det är vanlig konsumenträtt att viktig information ska framgå tydligt. Finns det juridiska oklarheter kring detta kan producenten välja att vara extra tydlig för att minska risken att bli stämd.

Att hänvisa till att konsumenten måste "ha något i skallen" (vilket du inskärper ytterligare genom att att hävda att kunskap om pyrolys och vissa djurs känslighet är "sen gammalt") för att hantera en produkt som husdjur kan dö av är inte väl överensstämmande med hur verkligheten ser ut.

Miljoner konsumenter hanterar produkter utan att ha mycket i skallen. Vissa är med all sannolikhet inte ens myndiga.
Samma konsumenträtt anser att instruktionsboken faktiskt utgör TYDLIGA instruktioner. Det ska inte behöva följa med en dadda.
Citera
2021-11-27, 20:37
  #10304
Medlem
mossadmartins avatar
Han kommer väl få sitt Playstation 5 i vår? Det är väl likadant för alla?

https://www.expressen.se/dinapengar/...playstation-5/
Citera
2021-11-27, 20:59
  #10305
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Han kommer väl få sitt Playstation 5 i vår? Det är väl likadant för alla?

https://www.expressen.se/dinapengar/...playstation-5/
Han verkar bo på landet som många omskrivna i den här tråden. Man vill kanske försöka med Batras "Stockholmare är smartare än lantisar". (Helt fel förstås.)

Killen verkar klipsk. Sålde för 11.300 kr. Sålde bara till 40 personer. Bra lön för en 11-åring även om morsan skjutsade ibland. Kommer att få ett spel som kostar minst 6-7 tusen. Stöder WWF. Men spelet är så populärt att Elgiganten lottar ut köparna nu.

Synd om killen som inte får spela i jul.

Fast morsans selfies med tatueringar var OT.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-27 kl. 21:18.
Citera
2021-11-27, 21:42
  #10306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det är vanlig konsumenträtt att viktig information ska framgå tydligt. Finns det juridiska oklarheter kring detta kan producenten välja att vara extra tydlig för att minska risken att bli stämd.

Att hänvisa till att konsumenten måste "ha något i skallen" (vilket du inskärper ytterligare genom att att hävda att kunskap om pyrolys och vissa djurs känslighet är "sen gammalt") för att hantera en produkt som husdjur kan dö av är inte väl överensstämmande med hur verkligheten ser ut.

Miljoner konsumenter hanterar produkter utan att ha mycket i skallen. Vissa är med all sannolikhet inte ens myndiga.
Eftersom jag gör en jävla massa manualer till olika kökssaker som blir varma så kan jag meddela att det räcker med att det står i manualen om saker blir just svinvarama och man riskerar brännskador om man tar i dem utan grytlappar eller redskap. Dessutom brukar det vara en varning på förpackningens baksida.
"OBS! ... blir väldigt varm. Använd grytlappar. "

Nej - det medföljer inte en bandspelare som man först måste packa upp, sätta i sladden på och sedan trycka på play för att spela upp ett ljudmeddelande för alla mongo som tror de vet allt och därför kastar instruktionsboken direkt. Konsumenträtten kräver inte det. Tro mig.
Här är ett lysande exempel på just sådana mongo:
https://www.youtube.com/watch?v=5tcPn2B0JcQ
Citera
2021-11-27, 22:23
  #10307
Medlem
Badhuset annonserar att personal av båda könen kan förekomma och trots det så gråter nu en L-politiker ut om det. Personligen tycker mest synd om städaren för att han tvingades bevittna denne person utan kläder...

https://www.jp.se/2021-11-26/angela-...-blivit-krankt
https://delafil.se/5df20c951c9d2be9/...88076123_n.jpg
Citera
2021-11-27, 22:43
  #10308
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Badhuset annonserar att personal av båda könen kan förekomma och trots det så gråter nu en L-politiker ut om det. Personligen tycker mest synd om städaren för att han tvingades bevittna denne person utan kläder...

https://www.jp.se/2021-11-26/angela-...-blivit-krankt
https://delafil.se/5df20c951c9d2be9/...88076123_n.jpg
Det är skandal om det går in manlig personal där kvinnor är nakna och tvärt om.
Att det annonseras ut gör saken något bättre men självklart måste man förvarnas i varje fall. Det måste finnas ett sätt att gå och bada utan att vara naken inför personer av det motsatta könet om man (självklart) inte vill det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback