2021-11-26, 09:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Gripen E anses ju av SAAB vara nytt. Ny flygkropp, ny avionics, ny motor, ny radar, ny EW...

Man kan ju inte kalla den nya Volvon för samma bil som den första V70... eller?
Eller så är det en kvalificerad "facelift"?
Citera
2021-11-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Nej, det är nya grejer, tveklöst så.
Citera
2021-11-26, 10:14
Medlem
Läste nånstans att kanadensiska Liberalernas samarbetspartier vägrar att godkänna F35 som nytt stridsflygplan. Kanadensaren trodde därför att Gripen skulle vinna upphandlingen. Om Super Hornet nu är borta så ökar chanserna för det utfallet.
Citera
2021-11-26, 10:20
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:

Hela mjukvaruarkitekturen för styrsystem och stridssystem är helt omgjorda. Rent fysiskt är E drygt en meter längre, vingen längre och landningsstället har flyttats. Så det är en annan flygkropp som styrs annorlunda. Därför det tagit flera år med flygutprovningar.
Varför man väljer att behålla Gripen och inte ge det ett helt nytt namn vet jag inte.
Citera
2021-11-26, 10:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Hela mjukvaruarkitekturen för styrsystem och stridssystem är helt omgjorda. Rent fysiskt är E drygt en meter längre, vingen längre och landningsstället har flyttats. Så det är en annan flygkropp som styrs annorlunda. Därför det tagit flera år med flygutprovningar.
Varför man väljer att behålla Gripen och inte ge det ett helt nytt namn vet jag inte.

Skulle möjligen kunna ha varit Gripen II. Men jag vet inte, Super Hornet är fortfarande F/A 18, man stegade bara bokstaven till E eller F.

Edit: Planen ser likadana ut, såtillvida att man har svårt att se skillnad om de inte står bredvid varandra. Då måste ju namnen också vara lika eller snarlika.
Senast redigerad av Eerieye 2021-11-26 kl. 10:32.
Citera
2021-11-26, 11:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, kanske borde man bytt namn för att markera detta. Eller så är upphandlarna medvetna om det du skriver, så det kanske inte spelar så stor roll ändå.
Citera
2021-11-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ja, kanske borde man bytt namn för att markera detta. Eller så är upphandlarna medvetna om det du skriver, så det kanske inte spelar så stor roll ändå.

Det är ju fortfarande samma design i grunden så varför byta namn? Man bytte inte namn på jaktviggen.
Citera
2021-11-26, 13:17
Medlem
styrlunds avatar
Att Kanada skulle köpa något annat än amerikanska plan är ju löjligt.
Finnarna är kanske mer realistiskt.
Citera
2021-11-26, 15:33
Medlem
Citat:
Gripen E anses ju av SAAB vara nytt. Ny flygkropp, ny avionics, ny motor, ny radar, ny EW...

Man kan ju inte kalla den nya Volvon för samma bil som den första V70... eller?
Inom bilindustrin har man begreppet LCI (Lifecycle Impulse) för att beteckna en gammal modell som fått en uppsnofsning. Byta motor, avionics, flygkropp, radar etc. låter som en ny modell snarare än LCI...
Citera
2021-11-26, 15:33
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Att Kanada skulle köpa något annat än amerikanska plan är ju löjligt.
Finnarna är kanske mer realistiskt.

Fast Kanada har likt Brasilien en stor civil flygindustri och Gripen E som är speciellt framtagen för att vara enkel att uppgradera och hålla modern kan skapa en industriell nytta i Kanada.

Vad behöver Kanada egentligen flygplanen till? Övervaka sitt egna luftrum vilket går utmärkt med Gripen. Ska man delta i en insats utomlands så kommer man ändå bara vara en liten del i en större koalition och Kanada kommer aldrig ha ett behov av att flyga in i och penetrera ett avancerat luftförsvar.

Jag har svårt att se varför man skulle behöva F35 egentligen. För mindre europeiska stater utan egen flygindustri och där det egentliga syftet med ett flygvapen är att skicka en skvadron i gemensamma NATO insatser förstår jag att det är det mest säkra valet.

Rent politiskt tror jag självklart på Amerikanskt.
Citera
2021-11-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Inom bilindustrin har man begreppet LCI (Lifecycle Impulse) för att beteckna en gammal modell som fått en uppsnofsning. Byta motor, avionics, flygkropp, radar etc. låter som en ny modell snarare än LCI...

Ja, precis. Gripen E är ett helt nytt flygplan ritat på samma grundläggande princip för själva flygkroppen.

Den grundläggande aerodynamiken är vad jag vet det enda som egentligen återanvänts, förmodligen för att pressa kostnader.
Citera
2021-11-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ja, precis. Gripen E är ett helt nytt flygplan ritat på samma grundläggande princip för själva flygkroppen.

Den grundläggande aerodynamiken är vad jag vet det enda som egentligen återanvänts, förmodligen för att pressa kostnader.

Det är inte ett nytt flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in