Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-26, 09:00
  #1645
Medlem
COV-NL63s avatar
priserna https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table
och de sätts vid en auktion https://www.nordpoolgroup.com/tradin...e-calculation/
__________________
Senast redigerad av COV-NL63 2021-11-26 kl. 09:26.
Citera
2021-11-26, 09:26
  #1646
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
priserna https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table
och de sätts vid en auktion
En auktion där alla vi konsumenter får betala det högsta/dyraste budet som elleverantörerna givit, vad jag har förstått.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-26 kl. 09:28.
Citera
2021-11-26, 09:35
  #1647
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En auktion där alla vi konsumenter får betala det högsta/dyraste budet som elleverantörerna kan ge, vad jag kan förstå.
Ja, det blir det sista budet som accepteras som sätter priset för hela området. Det betyder att om det är brist på kapacitet (effekt) så går priset upp kraftigt. https://www.nordpoolgroup.com/tradin...e-calculation/

Då s i förhandlingar med miljöpartiet kom överens om att bilda regering från valet 2014 så satte de igång med att montera ned kärnkraften dels genom lagar och dels genom direktiv, sannolikt olagliga, till Vattenfall.
Om riksdagen ändrar lagstiftningen om kärnkraft kan detta lösas,
Citera
2021-11-26, 09:41
  #1648
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ja, det blir det sista budet som accepteras som sätter priset för hela området. Det betyder att om det är brist på kapacitet (effekt) så går priset upp kraftigt. https://www.nordpoolgroup.com/tradin...e-calculation/

Då s i förhandlingar med miljöpartiet kom överens om att bilda regering från valet 2014 så satte de igång med att montera ned kärnkraften dels genom lagar och dels genom direktiv, sannolikt olagliga, till Vattenfall.
Om riksdagen ändrar lagstiftningen om kärnkraft kan detta lösas,
Det låter ju helt vansinnigt. Elleverantörerna måste ha möjligheter att manipulera det systemet till att vi får betala överpriser.

Hur som helst så betalar vi mer än vad majoriteten av leverantörerna bjuder. Vi betalar mer än vad strömmen kostar!
Citera
2021-11-26, 09:44
  #1649
Medlem
COV-NL63s avatar
Tilläggas bör att om Sverige skulle bygga ut ledningskapaciteten kraftigt inklusive kablar till Tyskland så kommer vi att få tyska priser i hela Sverige.

Vad ska vi göra?
1) uppdatera kärntekniklagarna och miljöbalken
2) tillåt eldning av avfall för att generera värme och el
3) stoppa översynen av vattenkraften som är planerad att starta 2022 och som kommer att leda till nedläggning av vattenkraftverk och högre elpris
4) Stoppa bygget av ny vindkraft, då den kommer att förstöra elsystemet och göda kinesiska bolag som dessutom är säkerhetsrisker
5) Bromsa elbilarna tills vi har byggt ut kärnkraften dvs om ca 10 år
__________________
Senast redigerad av COV-NL63 2021-11-26 kl. 09:48.
Citera
2021-11-26, 09:45
  #1650
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter ju helt vansinnigt. Elleverantörerna måste ha möjligheter att manipulera det systemet till att vi får betala överpriser.

Hur som helst så betalar vi mer än vad majoriteten av leverantörerna bjuder. Vi betalar mer än vad strömmen kostar!
Ja, det tillkommer ju skatter, kostnader för elledningar/nät och moms
Citera
2021-11-26, 09:47
  #1651
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ja, det tillkommer ju skatter, kostnader för elledningar/nät och moms
Jag syftar inte på det.

Jag syftar på att EU:s sätt att auktionera ut el gör att vi får betala mer än vad de flesta elleverantörer erbjuder sig villiga att leverera för.
Citera
2021-11-26, 09:48
  #1652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Elpriset är ett bra medel att reglera inflationen. Frågar du mig är det precis det som händer nu, runt om hela europa. Om jag inte missminner mig kostade elen i Spanien 11kr/kwh i mitten av juli. Allt var pga, såklart, värmeböljan, vilket jag har svårt att tro på är hela sanningen.

Vad hade hänt om hela världen hade fått gratis energi? Ekonomin hade kollapsat. Om några år när 80% av Sveriges villor satt upp solceller på taket, då kommer du får betala elbolagen för att göra dig av med överskottselen, då de kommer hävda att de inte behöver den.

Det som händer nu är precis som du säger, den perfekta stormen. De extrema elpriserna är här för att stanna.
Helt rätt. Pengar måste in till statskassan för att dämpa väggen av finansiella bekymmer som kommer drabba oss kommande år.
Citera
2021-11-26, 09:53
  #1653
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag syftar inte på det.

Jag syftar på att EU:s sätt att auktionera ut el gör att vi får betala mer än vad de flesta elleverantörer erbjuder sig villiga att leverera för.
Inte all el säljs via elbörsen Nordpool, men elleverantörena använder ju det priset för att skicka räkningen till oss konsumenter. Många företag har långsiktiga elavtal, fast det fungerar ju bara med planerbar el, vattenkraft och kärnkraft. Vindkraft byggs ofta med PPA som garantier av priset, men det finns mycket att säga om hur det förstör elsystemet här är en artikel https://second-opinion.se/ppa-el-int...ndigtvis-gron/
Citera
2021-11-26, 09:56
  #1654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ja, det blir det sista budet som accepteras som sätter priset för hela området. Det betyder att om det är brist på kapacitet (effekt) så går priset upp kraftigt. https://www.nordpoolgroup.com/tradin...e-calculation/

Då s i förhandlingar med miljöpartiet kom överens om att bilda regering från valet 2014 så satte de igång med att montera ned kärnkraften dels genom lagar och dels genom direktiv, sannolikt olagliga, till Vattenfall.
Om riksdagen ändrar lagstiftningen om kärnkraft kan detta lösas,

Helt riktigt.

Alla problem med energin är miljöpartisternas fel och de borde för detta få stryk på torgen i våra svenska städer. Fyfan
Citera
2021-11-26, 10:26
  #1655
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Lustigt detta, talade med en jaktkamrat som passerade några vattenkraftverk och noterade att de var fyllda till bredden, och nu pratar vi sjöstråk på flera mil långa, detta var en vecka sedan, tro vem som ljuger just nu?
Hur mycket energi som lagras i vattenmagasinen mäts och dokumenteras kontinuerligt.

För Sveriges del är det 26 774 GWh nu. Förra året 30 498 GWh.
Så det går ju ha ca 4000 GWh till.

Mer anmärkningsvärt för Norge. De är nu på 62 112 GWh och var förra året på 83 280 GWh.
Dvs vi talar om 20 000 GWh till som hade kunnat magasinerats.

Finland lagring är mindre. De är ca 300 GWh under förra året. För Sverige och Finland kan man säga ligga ca 10% under förra året.

Producenter i såväl Sverige som Norge har helt enkelt sålt mer el för att hjälpa till att hålla ned elpriserna. De som vill ha högre elpriser får väl vara arga över det då.
Citera
2021-11-26, 10:32
  #1656
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Märkligt hur många gånger politiker, debattörer och regeringar kan hävda att det x år i framtiden kommer att finnas energi som produceras med vind och sol, och som ska räcka, utan att genast bli totalt konfronterad med verkligheten. Det verkar ju på sätt och vis logiskt att cannabisfrågan tas upp i samma veva. No problem man.
Har du något bra stöd för att det inte kommer att räcka då?

För information använder mänskligheten bara en liten bråkdel av all energi som träffar jorden från solen.
Smäller vi upp solpaneler på taken så har vi mer än vi behöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback