Citat:
C har varit väldigt tydliga med att de inte kommer acceptera en budget som är förhandlad med V. C och MP hade duster under budgetarbetet rörande strandskydd och skogsbruk. Efter det gick V ut och förklarade att de inte kommer ställa sig bakom Maggan som stadsminister om de inte får ett inflytande. De krävde förhandling och den förhandlingen tvingade S be talmannen om mer tid. Resultatet av förhandlingen blev en budget där V hade fått ett avgörande inflytande vilket var en röd linje för C. Resultatet blir att oppositionens budget går igenom. Det var väldigt förutsägbart. Eftersom det var väldigt förutsägbart så är det, i mitt tycke, MP som gör bort sig här. De har inte sagt flaska om att deras regeringssamarbete är avhängt någon budget. Däremot har man inom partiet sökt mandat att lämna regeringen om den budget som röstas fram inte passar. Men det har man alltså inte kommunicerat, inte ens till S. Det var således inte känt heller för talmannen att Maggans regeringsbildning var villkorad mot budget. Lite oklar vad talmannen hade gjort OM det varit känt men det är rimligt att det hade påverkat hans bedömning om utsikterna för att regeringsbildningen.
Man kan beskylla C för mycket, men det är inte C som har kommit med överraskningar. De har MP stått för och min personliga bedömning är att det beror på att MP själva har blivit överraskade vilket är synonymt med politisk oskicklighet.
Något som ingen tar upp är ju hus S valde att komma ut ur förhandlingarna med V med ett budgetförslag som man visste att C aldrig skulle acceptera. Det var inget problem för Maggan att säga ja till V:s krav på 1000kr till alla pensionärer. Maggan viste att det aldrig skulle bli verklighet och således behövde hon aldrig ens fundera på hur i helvete det skulle finansieras. När Maggan accepterade V:s bud så viste hon att hon skulle regera med en högerbudget och om jag ska vara ärlig så var det nog en mindre huvudvärk än alternativet.
Maggan var den bäst informerade i det här och den skickligaste politikern. Hon har skakat av sig MP och kan gå in i valåret med en enpartiregering. Behöver inte dras med djupt impopulära stadsråd ur MP utan får möjlighet att tillsätta en hel rad S ministrar som kan ta plats och exponeras. Löfven, den stora förhandlaren, har ersatts av en politisk strateg. Det står mellan Maggan och Ulf nu. Övriga partiledare är redan på läktaren.