2021-11-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Budgeten har snickrats ihop den senaste tiden, inte under många år. C bestämde sig i sista minuten. C lät S och Mp tro att de skulle godkänna den. Så framstår det för mig.
C har varit väldigt tydliga med att de inte kommer acceptera en budget som är förhandlad med V. C och MP hade duster under budgetarbetet rörande strandskydd och skogsbruk. Efter det gick V ut och förklarade att de inte kommer ställa sig bakom Maggan som stadsminister om de inte får ett inflytande. De krävde förhandling och den förhandlingen tvingade S be talmannen om mer tid. Resultatet av förhandlingen blev en budget där V hade fått ett avgörande inflytande vilket var en röd linje för C. Resultatet blir att oppositionens budget går igenom. Det var väldigt förutsägbart.
Eftersom det var väldigt förutsägbart så är det, i mitt tycke, MP som gör bort sig här. De har inte sagt flaska om att deras regeringssamarbete är avhängt någon budget. Däremot har man inom partiet sökt mandat att lämna regeringen om den budget som röstas fram inte passar. Men det har man alltså inte kommunicerat, inte ens till S. Det var således inte känt heller för talmannen att Maggans regeringsbildning var villkorad mot budget. Lite oklar vad talmannen hade gjort OM det varit känt men det är rimligt att det hade påverkat hans bedömning om utsikterna för att regeringsbildningen.
Man kan beskylla C för mycket, men det är inte C som har kommit med överraskningar. De har MP stått för och min personliga bedömning är att det beror på att MP själva har blivit överraskade vilket är synonymt med politisk oskicklighet.
Något som ingen tar upp är ju hus S valde att komma ut ur förhandlingarna med V med ett budgetförslag som man visste att C aldrig skulle acceptera. Det var inget problem för Maggan att säga ja till V:s krav på 1000kr till alla pensionärer. Maggan viste att det aldrig skulle bli verklighet och således behövde hon aldrig ens fundera på hur i helvete det skulle finansieras. När Maggan accepterade V:s bud så viste hon att hon skulle regera med en högerbudget och om jag ska vara ärlig så var det nog en mindre huvudvärk än alternativet.
Maggan var den bäst informerade i det här och den skickligaste politikern. Hon har skakat av sig MP och kan gå in i valåret med en enpartiregering. Behöver inte dras med djupt impopulära stadsråd ur MP utan får möjlighet att tillsätta en hel rad S ministrar som kan ta plats och exponeras. Löfven, den stora förhandlaren, har ersatts av en politisk strateg. Det står mellan Maggan och Ulf nu. Övriga partiledare är redan på läktaren.
Citera
2021-11-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det var till 99.9 procent klart att C skulle lägga ner sina röster igår efter deras förhandlingar med V. De som trodde något annat måste ha sovit under en sten det senaste halvåret.

Ok att jag har sovit. Men Märta Stenevi måste ha sovit ännu mer i så fall. Hur kan hon ha fått för sig att utfallet skulle kunna ha blivit något annat i så fall, undrar man. Det stod någonstans att Mp har gjort eftergifter i budgeten för att pleasa C. Om det är sant gjordes eftergifterna till ingen nytta.
Citera
2021-11-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
C har varit väldigt tydliga med att de inte kommer acceptera en budget som är förhandlad med V. C och MP hade duster under budgetarbetet rörande strandskydd och skogsbruk. Efter det gick V ut och förklarade att de inte kommer ställa sig bakom Maggan som stadsminister om de inte får ett inflytande. De krävde förhandling och den förhandlingen tvingade S be talmannen om mer tid. Resultatet av förhandlingen blev en budget där V hade fått ett avgörande inflytande vilket var en röd linje för C. Resultatet blir att oppositionens budget går igenom. Det var väldigt förutsägbart.
Eftersom det var väldigt förutsägbart så är det, i mitt tycke, MP som gör bort sig här. De har inte sagt flaska om att deras regeringssamarbete är avhängt någon budget. Däremot har man inom partiet sökt mandat att lämna regeringen om den budget som röstas fram inte passar. Men det har man alltså inte kommunicerat, inte ens till S. Det var således inte känt heller för talmannen att Maggans regeringsbildning var villkorad mot budget. Lite oklar vad talmannen hade gjort OM det varit känt men det är rimligt att det hade påverkat hans bedömning om utsikterna för att regeringsbildningen.
Man kan beskylla C för mycket, men det är inte C som har kommit med överraskningar. De har MP stått för och min personliga bedömning är att det beror på att MP själva har blivit överraskade vilket är synonymt med politisk oskicklighet.
Något som ingen tar upp är ju hus S valde att komma ut ur förhandlingarna med V med ett budgetförslag som man visste att C aldrig skulle acceptera. Det var inget problem för Maggan att säga ja till V:s krav på 1000kr till alla pensionärer. Maggan viste att det aldrig skulle bli verklighet och således behövde hon aldrig ens fundera på hur i helvete det skulle finansieras. När Maggan accepterade V:s bud så viste hon att hon skulle regera med en högerbudget och om jag ska vara ärlig så var det nog en mindre huvudvärk än alternativet.
Maggan var den bäst informerade i det här och den skickligaste politikern. Hon har skakat av sig MP och kan gå in i valåret med en enpartiregering. Behöver inte dras med djupt impopulära stadsråd ur MP utan får möjlighet att tillsätta en hel rad S ministrar som kan ta plats och exponeras. Löfven, den stora förhandlaren, har ersatts av en politisk strateg. Det står mellan Maggan och Ulf nu. Övriga partiledare är redan på läktaren.

Spot on!

Bra skrivet. Skönt med någon som har lite innanför pannbenet.
Citera
2021-11-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Ok att jag har sovit. Men Märta Stenevi måste ha sovit ännu mer i så fall. Hur kan hon ha fått för sig att utfallet skulle kunna ha blivit något annat i så fall, undrar man. Det stod någonstans att Mp har gjort eftergifter i budgeten för att pleasa C. Om det är sant gjordes eftergifterna till ingen nytta.

Det är oförklarligt. Säger ganska mycket om hur inkompetent det där skitpartiet är.
Citera
2021-11-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
MP vet att dom sjunger på sista versen och kommer aldrig mer få chansen att förstöra sverige genom en plats i regeringen, därför går dom allin t o m mot sina egna, patetiskt. Daniels twitterrantande är så fånigt att bara en miljöpartist kan sjunka så lågt.

Vi får hoppas att svenssons inte är så jävla dumma när det är dags för val att de går på MP:s ynkliga försök att se ut som opposition nu med mindre än ett år kvar till val. Tyvärr har man inte så höga förväntningar på svenssons intellekt och minne. Mycket möjligt att folk glömmer MP:s delaktighet i katastrofregeringen och tror på att de är opposition så vipps lyckas de kräla över riksdagsspärren. Den som lever får se.
Citera
2021-11-26, 00:22
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Mp vill ur Regeringen för att kunna klara 4% spärren till hösten.
S vill bilda Regering själva för att kunna öka sina röster till hösten.
Detta blir nu win-win för både Mp och S, efter valet är Mp med i Regeringen igen och kan fortsätta förstöra Sverige tillsammans med S och C.
Allt var mycket väl regisserat av Magdalena Andersson tillsammans med byfånarna tillika Språkrören för Mp.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-11-26 kl. 00:25.
Citera
2021-11-26, 00:27
Medlem
Peta_Es avatar
Ser/hör ingenting i Talmannens förklaringar som skulle anses som klandervärt.
Objektiv och saklig i kritik, både mot regeringspartierna såsom sig själv.

Nej, i mitt tycke har Norlén levt upp till rollen som Sveriges högsta beslutsfattare.
Citera
2021-11-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag tycker Talmannens kritik är svårbegriplig. (Möjligen har jag inte sett allt av den).

Att ett Regeringsparti avgår när Regeringens budget inte går igenom är tvärtom väldigt rimligt.

Var hittar Talmannen något orimligt i det. Tvärtom lär många mena att det är väldigt skäligt att lämna då. Då kan ju Regeringen sägas inte få igenom sin politik och då bör den avgå.

Att S stannar kvar lär bero på två skäl:
* Den framröstade budgeten var ändå långt till vänster och är ok för S att regera med.
* Om S krånglar nu så blir det hopplöst att få till en Regering. M+KD+SD klarar ju inte av att prata med V och Mp.

Skulle S avgå också så skämmer Sverige ut sig än mer.

Jag undrar om det inte är så att han i så fall hade kunnat lägga omröstningen för Magda en dag senare.

Att borgarna + SD skulle rösta på sin budget visste man ju innan man spikade datumet för statsministeromröstningen. Och att C absolut var beredde att lägga ner sina röster.

Och hadr MPs ställnig tydligare klargjorts hade man kunnat damma av budgeten på onsdagen och sen statsomröstningen på torsdagen.
Citera
2021-11-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil

Hmm alla analyser verkar kloka, din också, bra förklarat. Det är bara det att Svt:s reporter för inrikespolitik igår framställde det som att C behövde all tid ända fram till knapptryckning till att fundera över hur de skulle budgetrösta. Då har det ju inte varit känt hur C kommer att rösta. Folk härinne har påpekat för mig att det varit känt i flera år att C skulle förkasta budgeten eller att det åtminstone varit känt en lång tid. Jag vet inte hur det ligger till, men någon av de två uppgifterna verkar inte stämma.

Jag delar din uppfattning om Mp som inte berättar för S om sitt villkor. Om språkrören i smyg har sökt medlemmarnas stöd för att lämna regeringen är det anmärkningsvärt dåligt samt oskickligt!
Citera
2021-11-26, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är nog ändå bara hon som inte för 175 mandat emot sig.

Riksdagen ser ut som den gör, det kan in te talmannen ställas till svars för, enbart svenska folket ansvarar för det.

Det väcker frågan dock. Är talmannens ansvar enbart att få fram en statsminister eller är det att få fram en kapabel ledare som kan styra landet? Måste ju finnas skrivet någonstans. Magda har ju bevisat att hon inte är någon ledare. Hon kunde varken samla stöd eller ena tillräckligt många för att styra och föra sin politik. =en svag ledare
Citera
2021-11-26, 00:35
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det väcker frågan dock. Är talmannens ansvar enbart att få fram en statsminister eller är det att få fram en kapabel ledare som kan styra landet? Måste ju finnas skrivet någonstans. Magda har ju bevisat att hon inte är någon ledare. Hon kunde varken samla stöd eller ena tillräckligt många för att styra och föra sin politik. =en svag ledare

Såklart är det talmannens uppgift att få fram en statsminister. Skulle hans uppgift vara att få fram en ledare så hade han ringt mig.
Citera
2021-11-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing

Det är ren strategi från hennes sida. Hon visste hur utgången skulle bli och kunde därför sitta i förhandlingar med V om en vänsterbudget eftersom hon ändå visste att den inte skulle gå igenom. Tack vare hennes slughet så sitter hon här nu med en bättre budget, stöd av V, C och MP i en statsministeromröstning + att MP är ur vägen och hon kan regera med friare tyglar i fortsättningen.

Mitt i all soppa så är det MP som blir det svarta fåret.

Jag vill påpeka att jag absolut inte är Sosse, men kan samtidigt erkänna att hon spelade sina kort rätt här.
Senast redigerad av Kimma7 2021-11-26 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in