2021-11-25, 21:36
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
C blev sura när S förhandlat med V, som S lovat C att inte göra men som S behövde göra för att få med sig V och kunna bilda regering.
C blir sura och kan inte låta S, MP och V överenskomna budget få komma igenom, röstar på sin egen varvid det blir M, KD, L oh SDs budget som sen vinner. Samtidigt hade ju S lovat C att de inte skulle förhandla med V. När sedan "fel budget" går igenom kan inte MP sitta kvar i regeringen då det skulle skada deras förtroende från sina väljare för mycket oh måste också visa sig starka precis som C och V har gjort.. så MP inte bara blir "övertrampat" och "alltid går med på allt". Så de lämnar regeringen för att "make a statement" att inte tolerera SDs budget.

Så basically är ju "felet" allas. Det är systemet som gör detta.

S är för kåta på att va regering så de förhandlar med alla. Förhandlar med C och lovar att inte förhandla med V, förhandlar sedan med V och lovar att de ska bli som de bestämt tillsammans. C och V kan inte tolerera varandra och MP vill visa sig starka bara.. alltså resultatet blir gårdagen

Hade de varit lite färre partier hade vi inte haft detta. Men sen MP och SD kom in i arenan så har de blivit såhär.

Kanske bara ska plocka bort L och MP helt enkelt så blir det enklare

Problemet är 4% spärren. Sätt den vid 6% så är problemet löst.
Citera
2021-11-25, 21:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Förvisso och isåfall är det Centern som kommer att raka i höjden eftersom det är det enda partiet kvar som ohämmat hyllar fortsatt massinvandring.
Hur är det med Vänstern då? De är väl väldigt positiva till generös asyl och migrationspolitik?
Citera
2021-11-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, så kanske det kan vara. Men ändå inte speciellt seriöst agerat. Men det kanske är så hon jobbar?

Inte snyggt nej. Men nu försvinner åtminstone MP från makten vilket är skönt. Svårt att inte vara skadeglad
Citera
2021-11-25, 21:41
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ja, så kanske det kan vara. Men ändå inte speciellt seriöst agerat. Men det kanske är så hon jobbar?

Om det är så Andersson fuljobbar borde hon inte röstas igenom som statsminister.
Citera
2021-11-25, 21:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Inte snyggt nej. Men nu försvinner åtminstone MP från makten vilket är skönt. Svårt att inte vara skadeglad
Fast MP tror nog själva att de tjänar på att inte sitta i regeringen? Men enligt mina små spaningar blir det fler och fler som känner avsky för MP som parti. Personligen tror jag de har en rejäl uppförsbacke inför nästa val. Dels pga det här debaclet i riksdagen, dels pga om det blir en kall vinter komibnerat med svinhöga energipriser. Gissa vilka som kommer få skulden...
Citera
2021-11-25, 21:48
Medlem
Citat:
Hur är det med Vänstern då? De är väl väldigt positiva till generös asyl och migrationspolitik?

De är positiva, men man märker att de tonar ner det en aning nu efter partiledarbytet. Jag är ganska säker på att svekdebatterna kommer öka i omfattning vad gäller att V inte står upp för en obegränsad massinvandring framöver.

Men i och med att V uttalat att de vill uppnå 15-16% så måste de släppa att vilja ha en fortsatt massinvandring och istället fokusera på de som redan är här i Sverige. Finns 700.000 invandrare som behöver hjälp att leva ett värdigt liv i Sverige.

Så Vänstern kommer att vara fullt sysselsatt med detta de närmaste 20-25 åren.
Citera
2021-11-25, 21:49
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Problemet är 4% spärren. Sätt den vid 6% så är problemet löst.

Ser också ett stort problem hos svenska väljare som inte förstör poängen med aktuell politik och att man bör rösta på det parti som driver den bästa politiken, istället är vi i Sverige enormt bundna till färgen, enbart färg och höger eller vänster, ingen nyansering.

"Morfar och farfar röstade på S, likaså farsan, då måste självklart jag också rösta på S. Ned i graven".
Låter helt sjukt när man skriver det men såhär är det faktiskt i Sverige. Vet inte hur många gamlingar, och fattigpensionärer jag pratat med som alltid röstat på S och kommer göra detta tills man ligger i kistan. Detta trots att politiken som bedrivits satt dessa i en usel livssituation.

Det verkar inte finnas något som kan ändra på generations- och traditionsröstares inställning. De har helt enkelt bestämt sig.

Frågan man ställer sig då, hur bra är detta för en demokrati? Jag tror det är oerhört skadligt. Och nu har vi partier som skapat en hönsgård och förtroendet urkholkas för varje dag som går.
Citera
2021-11-25, 21:49
Medlem
Citat:
Fast MP tror nog själva att de tjänar på att inte sitta i regeringen? Men enligt mina små spaningar blir det fler och fler som känner avsky för MP som parti. Personligen tror jag de har en rejäl uppförsbacke inför nästa val. Dels pga det här debaclet i riksdagen, dels pga om det blir en kall vinter komibnerat med svinhöga energipriser. Gissa vilka som kommer få skulden...

Ja man kan ge det skitpartiet skulden för mycket. Har vi något konkret exempel på något som de har gjort bra under alla dessa år?
Citera
2021-11-25, 21:54
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ser också ett stort problem hos svenska väljare som inte förstör poängen med aktuell politik och att man bör rösta på det parti som driver den bästa politiken, istället är vi i Sverige enormt bundna till färgen, enbart färg och höger eller vänster, ingen nyansering.

"Morfar och farfar röstade på S, likaså farsan, då måste självklart jag också rösta på S. Ned i graven".
Låter helt sjukt när man skriver det men såhär är det faktiskt i Sverige. Vet inte hur många gamlingar, och fattigpensionärer jag pratat med som alltid röstat på S och kommer göra detta tills man ligger i kistan. Detta trots att politiken som bedrivits satt dessa i en usel livssituation.

Det verkar inte finnas något som kan ändra på generations- och traditionsröstares inställning. De har helt enkelt bestämt sig.

Frågan man ställer sig då, hur bra är detta för en demokrati? Jag tror det är oerhört skadligt. Och nu har vi partier som skapat en hönsgård och förtroendet urkholkas för varje dag som går.

Fast det där undrar jag om det fortfarande stämmer. Det stämmer säkert på min generation 50+ men dagens unga är väl mycket mer ombytliga?

Nä sätt spärren högre så folk måste ta ställning och inte gömma sig i något en-fråge-parti som är lite kul för stunden.
Citera
2021-11-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Ja man kan ge det skitpartiet skulden för mycket. Har vi något konkret exempel på något som de har gjort bra under alla dessa år?

Enligt dem själva: Flygskatt och billigare elcyklar och elbilar?

Nu flyger man till Köpenhamn och byter flyg istället för att flyga direkt från Stockholm. Är det bättre för miljön? Kanske inte, men det är iallafall dyrare och tar längre tid.

De som cyklar kunde köpa sig en elcykel och behövde därför inte anstränga sig lika mycket. Det var också tydligen bra business att köpa subventionerade elbilar i Sverige och sedan sälja dem till fullpris i Norge.
Citera
2021-11-25, 22:14
Medlem
Gamlings avatar
Norlén är en idiot, men detta visar ju att "även en blind höna hittar ett korn"!
Citera
2021-11-25, 22:25
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Gudmundson i Bulletin skriver:
Citat:
Att gå till talmannen och acceptera förtroendet att nomineras till statsminister utan att ha försäkrat sig om ett regeringsunderlag, eller ens om stöd från sitt koalitionsparti, kan knappast uppfattas statsmannamässigt. Magdalena Andersson har redan börjat nagga på det solida förtroende hon byggde upp som finansminister.
[…]
Att ett partis statsministerkandidat bedyrar för talmannen, inte bara en gång, eller två, utan tre gånger, att det finns stöd för budgeten, fastän stöd inte finns, är skandalöst.
https://bulletin.nu/gudmundson-sju-fantastiska-timmar

Han ger inte mycket för Anderssonskans debut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in