2021-11-25, 19:24
Medlem
Snubchurps avatar
Kritiken är 100% befogad. Ni som röstar på MP borde skämmas. Ett land i förfall är det ni skapat.
Citera
2021-11-25, 19:37
Medlem
Nu är jag en sånhär jobbig jävel, men kan någon vara snäll att länka eller skriva vad jag ska söka på för att hitta detta? Är vrålsjuk så jag orkar tyvärr inte läsa allt. Ursäkta, tack på förhand.
Citera
2021-11-25, 19:38
Medlem
barkeepers avatar
Hur rätt han än har är det nog inte korrekt att utrycka sig så i den rollen han har. Det ankommer liksom inte honom att tala om för dagisbarnen hur dom skall bete sig, han skall bara hålla processerna korrekta.

Men som människa kan man ju förstå hans frustration. Snacka om lekstuga.
Citera
2021-11-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Nu är jag en sånhär jobbig jävel, men kan någon vara snäll att länka eller skriva vad jag ska söka på för att hitta detta? Är vrålsjuk så jag orkar tyvärr inte läsa allt. Ursäkta, tack på förhand.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/presskonferens/presstraff-med-talman-andreas-norlen_H9C220211125pk1
Citera
2021-11-25, 19:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Du menar svenska folket?
Nej.
Citera
2021-11-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Efter dagens presskonferens pratade talmannen ut med direkt kritik mot miljöpartiet.
Är det rätt att uttala direkt kritik mot ett specifikt parti? Eller bör talmannen vara helt neutral gällande gällande såna frågor.

Nej det var väl berättigat kanske. Men jag vet inte hur det ser ut med reglerna kring vad man bör upplysa talmannen om? Det kanske inte finns några ”regler”? Men jag tycker att C förtjänar kritik de med. De kunde väl upplyst talmannen om att de inte tänkte rösta på S budget (ja jag vet att de röstar på sin egen först men det gör ju alla - även V i första omgången?). Jättekonstigt då de varit med och påverkat den rejält trots att de är ett lika stort/litet parti som V. De har ju i princip lurat S och MP. Dåligt, tror de kommer dala neråt rejält nu. Bara att de i sociala medier vad deras egna väljare tycker om dem.
Senast redigerad av Grantoppen2 2021-11-25 kl. 19:50. Anledning: Glömt
Citera
2021-11-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hur rätt han än har är det nog inte korrekt att utrycka sig så i den rollen han har. Det ankommer liksom inte honom att tala om för dagisbarnen hur dom skall bete sig, han skall bara hålla processerna korrekta.

Men som människa kan man ju förstå hans frustration. Snacka om lekstuga.

Jo, verkar underligt att han uttalar sig. Det borde väl inte vara "fel" ifall en regering avgår utan han borde väl bara föreslå någon som kan få stöd för votering.

Han kanske vill skymma att han inte la omröstningen efter budgeten vilket ter sig naturligare.
Citera
2021-11-25, 19:54
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kritiken är 100% befogad. Ni som röstar på MP borde skämmas. Ett land i förfall är det ni skapat.

Ja, MP och dess valkår är inte riktigt med i matchen. Miljön är visserligen viktig, men att pytte-Sverige, med mindre än 2 promille av världens koldioxidutsläpp, ska gå i täten mot global warming är bara fånigt.
Senast redigerad av Glossus 2021-11-25 kl. 19:56.
Citera
2021-11-25, 19:56
Medlem
tycker han gjorde helt rätt

miljöpartiet borde ha varit tydliga med hur man skulle agera, löfven minns jag sa i somras att han skulle avgå om deras budget inte gick igenom

har inte hört något från språkrören om deras inställning? ändå har mp 2 stycken

han borde kanske även slagit näven i bordet och sagt att nu får ni ta och skärpa till er, det här är ingen lekstuga för barn?
Citera
2021-11-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Nej tror hon kommer växa ur detta. Om hon slutar gulla med extremvänster kan väldigt många rösta S igen.
Hon kan hinna kasta om hela kartan till valet.
Norlén hjälper henne att lägga skulden på MP, vilket han säkert kommer varnas för om han nu kan det. Tror hon öppnar en dompa ikväll.

Nej det tror jag inte. S kommer säkert att växa, men problemet är att MP lär åka ut ur riksdagen med huvudet före, samtidigt som M och SD lär fortsätta växa. Kommer inte finnas många partier att samarbeta med för S efter nästa val. Tror de borgerliga partierna kommer ha en kraftig majoritet.
Citera
2021-11-25, 19:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Talmannen är moderat och skulle naturligtvis vilja föreslå en borglig statsministerkandidat, men nu är det så att Kristersson inte vågar/orkar ta uppdraget. Rätt ynkligt egentligen!
Alla talmän har varit kopplade till ett parti, och i årtionden var de var alla S utan att det förekom kritik. När S krympte så fick även M vara med och dela på talmansposten.

Norlen har naturligtvis inte kvar sin plats som M-riksdagsledamot och uppträder neutralt precis som alla gamla s-talmän. Det är ju hur lätt som helst att verifiera att det han säger är neutralt och riksdagen har fullt förtroende för honom.

Det talmannen sagt är neutralt, att MP mycket väl visste att C skulle rösta ner budgeten för det sa Lööf i media. Ändå talade inte MP om för talmannen att de skulle avgå ur regeringen om inte budgeten gick igenom. Hade talmannen fått veta detta hade han inte föreslagit Maggan som statsminister. Allt är alltså MPs fel, de kommunicerar inte med kammarens talman, eller klarar inte att logiskt tänka ut vilka beslut som leder till vad. Ett parti med barn som inte känner till hur en riksdag styrs eller sköts. De får väl stå och gråta ut någonstans.

Detta är en historisk dag. För MP kommer aldrig någonsin mer att sitta i en regering. De är inte längre vågmästare och deras röster är i princip värdelösa. Tack vare att SD är så stora.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-25 kl. 20:02.
Citera
2021-11-25, 20:00
Medlem
EnLitenkilles avatar
Skicka MP åt helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in